Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 25 Jun 2018, 09:10

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Svenskehandel
InnleggSkrevet: 07 Nov 2012, 10:21 
Avlogget

Ja da skal jeg en tur til Østlandet neste uke og planlegger en tur over til Söta Bror. Nå er det en stund siden jeg var i Sverige sist, men som prepper nå tenkte jeg at dette var en god ide å fylle opp prepperlageret mitt igjen med diverse mat og utstyr.

Om vi ser bort i fra kyllingfilè, svinekoteletter, bacon. Jeg tenker kanskje litt mer på hermetikk og ymsk.

Hva foreslår dere at jeg kjøper?

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 12:56, endret 1 gang

Topp

Innleggets emne: Re: Svenskehandel
InnleggSkrevet: 07 Nov 2012, 11:53 
Avlogget

Jeg handlet en god del hermetiske kjøttprodukter i en større "halalbutikk" i Sverige for et par uker siden. Jeg har lite sammenlikningsgrunnlag når det gjelder tilsvarende type butikker i Norge, men prisene var langt under det jeg finner i dagligvare(kjede)butikker i Norge.

Nå har begynt å teste produktene. Jeg er ikke veldig begeistret, men kan heller ikke si det er dårligere enn den "kjente" hermetikken i Norge. Jeg synes ikke det frister å spise store mengder, men som mindre biter i f.eks. en gryterett er det OK.

Jeg så forresten at de hadde 25-liters metalldunker med matolje til svært fornuftig pris (raps- og solsikkeolje hvis jeg husker rett). Jeg vurderte å kjøpe et par, men begrenset meg til 2x5 liter i plastflasker, blant annet av plasshensyn.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Nov 2012, 13:24 
Avlogget

Rapsolje er best! Har omegafettsyrene man trenger i riktig forhold og bedre enn solsikkeolje. Tror mange skyr unna rapsoljen fordi den er billig. Men den er billig fordi den er lett å lage og vi har god tilgang på raps i Norge.
En morsom kuriositet: min mann har en onkel som var med på å utvikle rapsplanten slik vi har den i dag :D

Er ellers selv i mot halalkjøtt da dyrene lider under denne slaktemetoden.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Nov 2012, 19:50 
Avlogget
Brukerens avatar

Synes ikke det er spesielt mye å spare på hermetikken hos söta bror i forhold til billig-hermetikken her hjemme (firstprice/x-tra o.l.)
Men krydder, bønner og ris har jeg kjøpt billig der i store kvanta.
Skal du kjøpe kyllingfilet, for guds skyld kjøp svensk (og ikke noe de har importert fra dankmark/tyskland). Importkyllingen de har er så pumpet opp med saltvann at den reduseres til 30% vekt ved steking og smaker drit. Kronfågel er er bra svensk merke ut fra det jeg har prøvd.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Nov 2012, 22:18 
Avlogget

Angående kyllingfilet og saltvann, så tror jeg du er best tjent med å lese på pakke hva det inneholder. Billigmerker er gjerne billig av en grunn...

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: