Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 14 Des 2018, 11:06

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 31 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 28 Okt 2012, 11:18 
Avlogget
Brukerens avatar

Gullars skrev:
Noen av dere som har sett progammet jeg linket?

Ja jeg vet, det varer 1 time. Men det er utrolig interisant. Har valgt å se det 3 ganger nå bare for å sjekke at jeg ikke har gått glipp av noe.

Forutenom øst Russland, er det blant annet et faste senter i Tyskland med navn Clinic Dr. Otto Buchinger, der de har drevet med dette siden 1920. Blir blant annet vist i Schrodingers programmet.

Jeg forstår ikke at folk maser som at man MÅ være lege for å kunne gjøre det ene og det andre. Nåtidens byrokrati. Akkurat som kirken forbød vanlige mennesker å feks eie en bibelen på sitt egent språk.

Så godt som ALL kunnskap kan jo finnes i dag via Onkel Google.

zXc: Om du kan se programmet så vil du se de blant annet studerer mannlige Konge Pingvinen, denne skapningen "faster" i uoverhordelig lang tid da den sitter og "ruger" på egget inntil "mor" kommer tilbake etter så og så lang tid. Jeg mener vi snakket om ca 100 dager. Altså over 3 måneder.

At kroppen ikke kan gå uten brennstoff er helt riktig. Første døgnet bruker den glukosen din, dag nr 2 vil den bruke litt protein, dvs muskel. Dag 3 vil den bruke fettet ditt, så da bruker den fettmassen din inntil det er tomt for fett, da går det på proteinet ditt. Når den kommer tilbake protinene dine bør man da ha tilgang på mat igjen. Eller så dør mann :mrgreen:

De aller fleste av oss i den vestlige verden, og spesielt meg selv, har plenty av fettreserve. Jeg har ingen problem å tro at jeg kan gå både 2 og 3 uker på mine fettproblemer, kanskje 6 uker for den del. Who knows! For å nå denne berømte "normale BMI vekten " så har jeg minst 25 kg å svi av!

Poenget med at "man må være lege" er at selv om man sitter med masse faktakunnskaper foran seg, er det ikke sikkert man har den kompetansen som skal til for å sette den inn i sammenheng, eller kjenner andre forhold som er med på å påvirke det det dreier seg om. Mye av det man finner på Google er forenklinger, det er ikke hele sannheten, dermed vil en ukvalifisert ikke kunne forstå dette i sin fulle og hele sammenheng.

Pingviner og andre dyr er ikke folk. Vår kropp fungerer ikke nødvendigvis på samme måte. Det er derfor dyreforsøk ikke er direkte overførbare til mennesker for eksempel.

Dette med i hvilken rekkefølge vi forbrenner kroppsmassen er direkte feil. Se bare sitatet under:
Sitat:
A person who fasts (drinking only water) will rapidly metabolize body fat. A pound of body fat provides 3500 kcalories, so you might think a fasting person who expends 2000 kcalories a day could lose more than half a pound of body fat each day. Actually, the person has to obtain some energy from lean tissue because the brain, nerves, and red blood cells need glucose. Also, the complete breakdown of fat requires carbohydrate or protein. Even on a total fast, a person cannot lose more than half a pound of pure fat per day. Still, in conditions of enforced starvation, say, during a siege or famine, a fatter person can survive longer than a thinner person thanks to this energy reserve.

Although fat provides energy during a fast, it can provide very little glucose to give energy to the brain and nerves. Only the small glycerol molecule can be converted to glucose; fatty acids cannot be. (Figure 7-12 on p. 224 illustrates how only 3 of the 50 or so carbon atoms in a molecule of fat can yield glucose.) After prolonged glucose deprivation, brain and nerve cells develop the ability to derive about two-thirds of their minimum energy needs from the ketone bodies that the body makes from fat fragments. Ketone bodies cannot sustain life by themselves, however. As Chapter 7 explains, fasting for too long will cause death, even if the person still has ample body fat.
http://www.amazon.com/s?ie=UTF8&page=1& ... %20whitney

Lykke til med slankingen forresten!

Topp

InnleggSkrevet: 28 Okt 2012, 12:35 
Avlogget
Brukerens avatar

Frøyatro skrev:
zXc skrev:

Nja, jeg er i utgangspunktet skeptisk til å sulte seg i lengre peridoer da jeg(uten å ha noen form for legeutdanning) tror det er helseskadelig. En bil kan kjøre en stund uten motorolje, men jeg tror ikke motoren har godt av det for å si det sånn. :)

Men, dersom andre er villige til å være prøvekaniner ser jeg med interesse på forsøket! :mrgreen:

(En del av meg har lyst å teste hvordan det er å sulte, men den delen kan lett ties...)

Jeg har ikke legeutdanning selv, men jeg har da litt peiling på faste. Teorien bak faste som medisin (nå har jeg ikke fått med meg schrodingers katt enda) er at kroppen da går på egne reserver. Det kroppen vil kvitte seg med først, er giftstoffer. Dette kan for alt jeg vet være sant, eller det kan være direkte usant. Jeg vet i alle fall at de to lærerne mine som fastet er aktive friluftsfolk, den ene jeger, den andre er sportsmann på hobbybasis, og at de definitivt er i full vigør selv om de bedriver faste årlig.

En liten sidenotat, men er det ikke en teori som sier at man aldri skal spise seg mett om man vil ha et langt liv? Alltid være litt sulten, fordi det er slik vi stort sett har hatt det siden menneskets begynnelse, store deler av livet gikk de sultne?

Faste for korte perioder er sikkert ikke farlig, men om det tvert i mot er positivt det vet jeg ikke om jeg er overbevist om. Hvorvidt kroppen kan bruke giftstoffer som brensel er jeg også skeptisk til. Jeg vil heller tro at kroppen vil trenge brensel i form av fett, karbohydrater eller proteiner for å drive prosessene som fjerner giftstoffer.

I et av de senere nummer av illustrert vitenskap var det en artikkel om nettop det du nevner, at man skal ha et lavt kalori-inntak for et lengre liv. Jeg husker ikke den vitenskapelige begrunnelsen bak argumentet dog. Tips for dem som er interessert i å lese mer om emnet i alle tilfelle. :)

Topp

InnleggSkrevet: 28 Okt 2012, 12:58 
Avlogget
Brukerens avatar

Gullars skrev:
Noen av dere som har sett progammet jeg linket?

Ja jeg vet, det varer 1 time. Men det er utrolig interisant. Har valgt å se det 3 ganger nå bare for å sjekke at jeg ikke har gått glipp av noe.

Forutenom øst Russland, er det blant annet et faste senter i Tyskland med navn Clinic Dr. Otto Buchinger, der de har drevet med dette siden 1920. Blir blant annet vist i Schrodingers programmet.

Jeg forstår ikke at folk maser som at man MÅ være lege for å kunne gjøre det ene og det andre. Nåtidens byrokrati. Akkurat som kirken forbød vanlige mennesker å feks eie en bibelen på sitt egent språk.

Så godt som ALL kunnskap kan jo finnes i dag via Onkel Google.

zXc: Om du kan se programmet så vil du se de blant annet studerer mannlige Konge Pingvinen, denne skapningen "faster" i uoverhordelig lang tid da den sitter og "ruger" på egget inntil "mor" kommer tilbake etter så og så lang tid. Jeg mener vi snakket om ca 100 dager. Altså over 3 måneder.

At kroppen ikke kan gå uten brennstoff er helt riktig. Første døgnet bruker den glukosen din, dag nr 2 vil den bruke litt protein, dvs muskel. Dag 3 vil den bruke fettet ditt, så da bruker den fettmassen din inntil det er tomt for fett, da går det på proteinet ditt. Når den kommer tilbake protinene dine bør man da ha tilgang på mat igjen. Eller så dør mann :mrgreen:

De aller fleste av oss i den vestlige verden, og spesielt meg selv, har plenty av fettreserve. Jeg har ingen problem å tro at jeg kan gå både 2 og 3 uker på mine fettproblemer, kanskje 6 uker for den del. Who knows! For å nå denne berømte "normale BMI vekten " så har jeg minst 25 kg å svi av!

Nå har jeg sett programmet. Interessant ja, men jeg ser ikke helt linken mellom det programmet forteller om faste og målet ditt om vektnedgang. Jeg håper det blir forsket mer på sammenhengen mellom faste og kroppens evne til å bekjempe sykdommer.

Man ikke være en lege eller forsker for å ha sin mening om emnet, men det hjelper ofte på kredibiliteten til vedkommende da det gir en høyere sjangse for at de er kjent med emnet de diskuterer. Onkel Google som du kaller den skiller ikke mellom fakta og fiskjon, noe som er den store utfordringen med det frie internett. Du kan finne masse informasjon som "klør deg i øret" og da vil du automatisk bli positivt innstilt til den, men det betyr ikke at det er sant! Hvis man hører at man kan miste 20 kilo på 2 uker så skjønner jeg jo at det kan være forlokkende. Det trigger jo den kjappe belønningen, i form av at noe som vanligvis er et langsiktig arbeid nå skal bli unnagjort på vesentlig kortere tid. Det høres jo unektelig mer fristende ut enn å ta tak i de virkelige problemene rundt dårlig kosthold, lavt aktivitetsnivå og latskap?

Om keiserpingvinen er i stand til å faste i 4 mnd mens den utelukkende står i ro i en svær klynge av andre pingviner og ruger på sitt egg, så er ikke det særlig relevant i forhold til menneskelige forhold. De fleste av oss skal på jobb, ta oss av familien og venner, gjøre husarbeid osv. og da er det ikke sammenlignbart med keiserpingvinen eller en bjørn i dvale for den del. :)

Denne bruken av fettreservene for å produsere glukose som du og programmet refererer til er jeg skeptisk til. Som Bamse har vist til er det ikke så mye glukose å hente fra fettet. Og da er man tilbake på proteinene fra musklene dine. Ut fra et slankeperspektiv vil det at man sulter seg selv og tærer på musklene være katastrofalt for en selv. Dersom man sulter seg i en periode og således går ned i vekt pga dette og tror alt er tipp topp så lurer man seg selv. Hvis man kommer ut av fasten med mindre muskelmasse vil man nødvendigvis også komme ut av fasten med lavere forbrenning enn før. Når man da går tilbake til det samme kostholdet man har kjørt tidligere vil man etterhvert legge på seg mer vekt pga den reduserte muskelmengden som fører til lavere forbrenning. Den klassiske oppskriften på en jojo-slanker.

Til slutt vil jeg bare understreke at denne argumentasjonen for min del ikke er men som noe personlig mot deg Gullars, men om det oppfattes slik siden det er du som har mot-argumentene så beklager jeg det. Jeg er bare her for den teoretiske debattens skyld. :)

Topp

InnleggSkrevet: 28 Okt 2012, 22:04 
Avlogget

Hehe, jeg tåler å bli tilsnakket! :mrgreen:

Jeg er faktisk en ganske aktiv person, spiser sunnere enn de aller fleste, tar tran og drikker hvetegress, jeg forsøker å trene og gå i fjellet.

Men jeg har store problemer å gå ned i vekt. Hvorfor vet jeg ikke, min mor har samme problemet. Det må legges til at jeg har en jobb som inneholder MYE STRESS. Om det er grunnen er godt mulig. Jeg drikker ikke brus, og spiser lite snop. Jeg spiser stort sett kylling og fisk, lite rødt kjøtt!

Men det var nå en liten digresjon! Om dette er min endelige løsning vil jo vise seg. Fruen og meg skal kjøre den, hun har en mild astma og litt extra overskuddsvekt.

Jeg skal holde dere oppdatert! 8-)

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 12:55, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 21 Nov 2012, 09:29 
Avlogget

20.11.2012:

Første dag i går, det var en tøff dag å komme seg igjennom. Fysisk og psykologisk. Var tøft å drikke så pass mye vann at mye av sulten forsvant.

Fysisk: Generelt sulten og en BAZOKA hodepine. Det at jeg sluttet med kaffe samme dagen må nok ta mye av skylden. Jeg var litt kvalm på et tidspunkt.

Lunchen min ble brukt til å sove i bilen. Kanskje noe patetisk, men det hjalp godt på. Avspaserte en time og gikk hjem og la meg. Jeg lå stort sett i seng denne kvelden.

21.11.2012:

I dag føler jeg meg mye bedre. Sulten er litt der fremdeles, men slurker i meg vann gjenvlig. Hodepinen er så godt som vekke. Energi nivået føles helt ok.

Sidenotat: Min kone kjørte dette opplegget for en stund siden. Ned ca 12 kg på 16 dager som hun kjørte fasten. Mye mer energi og astmaen plager henne bare minimalt nå på vinteren. Før hadde hun også en " konstant " forskjølelse hele tiden, den er også vekke nå.

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 12:53, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 21 Nov 2012, 09:37 
Avlogget

Jeg har prøvd å være i ketose. Brukte noen shaker som inneholdt vitaminer og slikt, men ellers bare drikke vann og grønn te.
Jeg hadde aldri noen gang slanket meg, men begynte å få noen kilo for mye og bestemte meg for å prøve det da jeg er en skippertaksperson.
Første uken gikk jeg ned 4 kg. Neste uken gikk jeg ned 2 kg.

Å faste i korte perioder er ikke farlig. Forskning har vist at de som lever magert lever lengre. Man kan gjerne være litt sulten hele tiden, som en eller annen her sa.
Vi er veldig godt vant i matveien i Norge. Spiser oss ihjel :)

Men etter fasten vil du begynne å gå opp igjen med en gang dersom du ikke legger om livsstilen. Bare en advarsel. De første kiloene du mister er dessuten vann lagret i kroppen.

Min mor har vært sterkt plaget av leddgikt, men har hatt fin effekt av å ta et par ukers faste innimellom. Så jeg har troa på det, jeg :).

Topp

InnleggSkrevet: 22 Nov 2012, 09:18 
Avlogget

22.11.2012: Dag 3

I dag føler jeg meg helt fin, sulten er så godt som vekke. Ingen hodepine. Tror jeg er over kulen nå! Så nå blir det bare å drikke vann gjevnt og rolig.

Jeg har en jaktdress jeg ikke fikk på meg for et par år siden liggende. Skal prøve den en gang neste uke og se hvordan jeg ligger an.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Nov 2012, 18:21 
Avlogget

Det å kunne sulte seg frisk er vel kanskje ikke så usansynlig. Det er vel ganske vanlig å miste matlysten når man er syk, for eksempel influensa (jeg gjør i allefall
det). Kanskje det bare er kroppens egne metode for å ordne opp ved hjelp av faste/sult?

Vidar

Topp

InnleggSkrevet: 22 Nov 2012, 18:28 
Avlogget

Det høres fornuftig ut. Så du programmet Vidar?

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 12:54, endret 2 ganger.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Nov 2012, 21:19 
Avlogget

Nei jeg har ikke sett programmet.
Jeg brukte egentlig bare litt sunn fornuft, og erfaringer med at kroppen er god til å ordne opp i ting selv.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Nov 2012, 09:44 
Avlogget

Dag 8: Jeg er fremdeles i live :lol: Formen er brukenes. Jeg merker at uten mat (les fett) fryser jeg utrolig fort. Vanligvis er jeg en vandrende varmeflaske.

Har gått ned et par kilo. Har bestemt meg for å gå en uke til, men mer enn det tror jeg faktisk ikke at jeg orker. Sulten kan på et vis kverkes med vann, men det aller vanskligste er faktisk det mentale.

Jeg ser hvordan jeg har spist feil de siste årene nå. Hjernen er veldig skjerpet. Har sammen med fruen laget oss en matplan. Så jeg er veldig positiv!

MY KINGDOM FOR A TUNA SALLAD!!!!

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 12:52, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 01 Des 2012, 21:25 
Avlogget

Da har jeg avsluttet. 12 dager ferdig og nærmere 10 kg vekke.

Det har både vært hardt mentalt og fysisk, men også utrolig interisant å kjenne litt på seg selv! Lære seg selv å kjenne på godt og vondt og hvordan man fungerer uten mat.

Det er lenge siden jeg har sovet så godt og faktisk vært utvilt når jeg våkner. Ingen mer "zombie effekt". Jeg er mye mer konsentrert og "klar" i toppen.

Så sant du ikke har en veldig fysisk hard jobb, så anbefaler jeg det. Om du har noen alvorlige sykdommer, konferer først med din fastlege.

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 12:52, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2012, 11:53 
Avlogget

Frøyatro skrev:
Jeg har ikke legeutdanning selv, men jeg har da litt peiling på faste.

Er visst flere uten legeutdanning her.....
Men siden det i min kirke praktiseres faste kan jeg si hvordan det (stort sett) praktiseres.
Ingen blir (skal bli) tvunget til å faste uten å ønske det selv.
Ei heller skal syke, gravide eller andre med spesielle medisinske årsaker ta del i fasten.
Fasten skal ha en mening. I kirken er meningen å "øke" bevistheten til åndens tilstedeværelse.
Faste som går over 3 dager sier seg selv at man må ha tilførsel av væske.
Men før at man skal lykkes og maket å fullføre en faste må målet og meningen bak fasten vær "innprentet" på forhånd.
Hvis ikke man gjør det blir det ikke annet enn selvplage. Noe de fleste ikke ser mening i.
Uansett ønsker jeg dem som vil gjennomføre faste lykke til.
Bare ikke glem å forberede deg/dere mentalt.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2012, 12:03 
Avlogget

Nå var ikke dette i relgiøs hensende jeg gjorde det, MEN du har helt rett. Mentalt var nok det tøffeste! Det er som å være på en livbåt ute i havet, det er vann rundt deg, men du kan ikke drikke det!

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2012, 12:39 
Avlogget

Gullars skrev:
Nå var ikke dette i relgiøs hensende jeg gjorde det, MEN du har helt rett. Mentalt var nok det tøffeste! Det er som å være på en livbåt ute i havet, det er vann rundt deg, men du kan ikke drikke det!

Det jeg syntes var (ikke vanskelig) litt vrient til å begynne med var å lage middag til resten av familien uten å bli fristet, eller misunne.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 31 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support