Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Jun 2018, 09:33

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 31 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 18 Okt 2012, 11:20 
Avlogget

http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/863682/

" Kan man sulte seg frisk? Ja, mener mange forskere, som hevder at en streng fastekur kurerer en lang rekke sykdommer. Å faste har vært lite brukt i medisinsk behandling, men ny forskning viser at det kan ha oppsiktsvekkende resultater. Å faste kan kurere fedme, kroniske sykdommer og til og med kreft. "

Utrolig spennende program. Jeg akter å prøve dette. En venn av meg kjørte dette over 3 uker, på slutten begynte han å drikke juice/frukt/bær/grønnsakers smootier, til han etterhvert begynner å ta til seg mat igjen.

På 3 uker gikk han ned 20 kg, og har aldri vært i bedre form og helse. En del andre ting han hadde som for høyt blodtrykk, utslett og eksem er vekke.

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 12:58, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 18 Okt 2012, 20:41 
Avlogget

Et par lærere brukte og årlig faste mellom tre og fem dager. Det var ikke bare og hoppe uti det forsto jeg. Men joda, begge var sunne og friske, og forsåvidt nokså aktive. De brukte og spise seg ned mot fasten, drikke mye te under fasten, og spise seg opp igjen.

Og her kan vi vel ta med noe viktig som gjelder generelt hvis man ikke har spist på en god stund: Du kan ikke bare hive i deg all mulig slags mat og store mengder etter en lengre sult periode. Jeg husker Læreren min fortelle om en gjeng fra USA som hadde prøvd ut faste som et eksperiment på college. De fant ut at de skulle feire slutten på fasten med et bedre måltid på en steakhouse sak... Fullstendig stopp i systemet, og de måtte pumpes på akutten. Det var også hjerteskjærende for de som kom til konsentrasjonsleirene, som ikke kunne gi ofrene mat fordi de kunne dø av det.

Så, om du faster frivillig eller ufrivillig, det er viktig og vite hva du gjør!

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Okt 2012, 20:49 
Avlogget

Fikk tips om å starte med å spise små mengder sallat et par dager før man begynte, eller så var det som sagt smootier når du går av den så du ikke løker til den lille magesekken du har igjen! ;)

Jeg har et seriøst behov for å droppe 20 kg. Har prøvd mye de siste årene, så denne skal bli spennende. Jeg skal holde dere oppdatert når jeg starter galskapen!

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 12:58, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 18 Okt 2012, 20:55 
Avlogget

Den ene læreren min brukte og faste fem dager hvert år, og han hadde gjort det i over et tiår. Og han veide nok borti mot hundre og ti kilo. En del muskler javel, men han hadde levd en stund på reservene uansett! Sånn, bare for å ta mote fra deg før du starter Gullars! ;)

Men det skader nok ikke heller (hvis du gjør det riktig) og et godt innblikk i hvordan det er å gå sulten er det utvilsomt. Så, blir det førti riskorn på førti dager eller går du for et kortere tidsrom forresten?

Topp

InnleggSkrevet: 18 Okt 2012, 21:02 
Avlogget

Kompisen min gikk 3 uker på vann. Jeg går for 2 uker, så får vi se! Om det er noe igjen av meg til du kommer til Bergen så blir det pils og biff hos meg! :mrgreen:

Fordelen min er at jeg er sta, min bror tviler på meg. Jeg må klare det!

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 12:59, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 24 Okt 2012, 11:22 
Avlogget
Brukerens avatar

Hvordan har første uke vært?

Topp

InnleggSkrevet: 24 Okt 2012, 11:52 
Avlogget

Hei! Mulig jeg skrev litt for skjært. Jeg starter i begynnelsen av November. Som sagt så skal både fruen og meg gå samtidig. Nå har vi ikke noe sån spesielt helseplager, men litt rusk og rask er det. Plus etter et par år i Sverige er jeg blitt ganske overvektig, en vekt jeg aldri helt klarte å bli kvitt.

Jeg har begynt å kutte ned på kaloriene og spise mer sallat og drikke mindre kaffe, og mer vann. For å prøve å ikke gjøre overgangen fult så brutal.

Merkelig nok ser jeg frem til prosjektet. Gjør det til noe positivt!

zXc er dette noe interisant for deg?

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 12:57, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 26 Okt 2012, 14:28 
Avlogget

funny...
Nå er vel faste en ganske utbredt praksis av rundt en milliard av verdens troende, uten at det ser ut til at de lider spesielt mye av den grunn. De spiser jo riktig nok når det er mørkt, men fasten varer også litt lenger.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Okt 2012, 14:39 
Avlogget

Presis! Blir spennende å se hvordan kroppen blir i ren ketose når den brenner kun kroppsfettet mitt. Og tro meg, kroppen skal ikke lide, det er plenty av ølmage og "deigræv" å ta av!

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 12:57, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 26 Okt 2012, 21:30 
Avlogget

Ketose er ikke så galt det, folk reagerer forskjellig på det. Men det kan man jo oppnå lett uten å sulte.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Okt 2012, 14:17 
Avlogget
Brukerens avatar

Gullars skrev:

Nja, jeg er i utgangspunktet skeptisk til å sulte seg i lengre peridoer da jeg(uten å ha noen form for legeutdanning) tror det er helseskadelig. En bil kan kjøre en stund uten motorolje, men jeg tror ikke motoren har godt av det for å si det sånn. :)

Men, dersom andre er villige til å være prøvekaniner ser jeg med interesse på forsøket! :mrgreen:

(En del av meg har lyst å teste hvordan det er å sulte, men den delen kan lett ties...)

Topp

InnleggSkrevet: 27 Okt 2012, 20:56 
Avlogget

zXc skrev:
Gullars skrev:

Nja, jeg er i utgangspunktet skeptisk til å sulte seg i lengre peridoer da jeg(uten å ha noen form for legeutdanning) tror det er helseskadelig. En bil kan kjøre en stund uten motorolje, men jeg tror ikke motoren har godt av det for å si det sånn. :)

Men, dersom andre er villige til å være prøvekaniner ser jeg med interesse på forsøket! :mrgreen:

(En del av meg har lyst å teste hvordan det er å sulte, men den delen kan lett ties...)

Jeg har ikke legeutdanning selv, men jeg har da litt peiling på faste. Teorien bak faste som medisin (nå har jeg ikke fått med meg schrodingers katt enda) er at kroppen da går på egne reserver. Det kroppen vil kvitte seg med først, er giftstoffer. Dette kan for alt jeg vet være sant, eller det kan være direkte usant. Jeg vet i alle fall at de to lærerne mine som fastet er aktive friluftsfolk, den ene jeger, den andre er sportsmann på hobbybasis, og at de definitivt er i full vigør selv om de bedriver faste årlig.

En liten sidenotat, men er det ikke en teori som sier at man aldri skal spise seg mett om man vil ha et langt liv? Alltid være litt sulten, fordi det er slik vi stort sett har hatt det siden menneskets begynnelse, store deler av livet gikk de sultne?

Topp

InnleggSkrevet: 27 Okt 2012, 21:17 
Avlogget

Noen av dere som har sett progammet jeg linket?

Ja jeg vet, det varer 1 time. Men det er utrolig interisant. Har valgt å se det 3 ganger nå bare for å sjekke at jeg ikke har gått glipp av noe.

Forutenom øst Russland, er det blant annet et faste senter i Tyskland med navn Clinic Dr. Otto Buchinger, der de har drevet med dette siden 1920. Blir blant annet vist i Schrodingers programmet.

Jeg forstår ikke at folk maser som at man MÅ være lege for å kunne gjøre det ene og det andre. Nåtidens byrokrati. Akkurat som kirken forbød vanlige mennesker å feks eie en bibelen på sitt egent språk.

Så godt som ALL kunnskap kan jo finnes i dag via Onkel Google.

zXc: Om du kan se programmet så vil du se de blant annet studerer mannlige Konge Pingvinen, denne skapningen "faster" i uoverhordelig lang tid da den sitter og "ruger" på egget inntil "mor" kommer tilbake etter så og så lang tid. Jeg mener vi snakket om ca 100 dager. Altså over 3 måneder.

At kroppen ikke kan gå uten brennstoff er helt riktig. Første døgnet bruker den glukosen din, dag nr 2 vil den bruke litt protein, dvs muskel. Dag 3 vil den bruke fettet ditt, så da bruker den fettmassen din inntil det er tomt for fett, da går det på proteinet ditt. Når den kommer tilbake protinene dine bør man da ha tilgang på mat igjen. Eller så dør mann :mrgreen:

De aller fleste av oss i den vestlige verden, og spesielt meg selv, har plenty av fettreserve. Jeg har ingen problem å tro at jeg kan gå både 2 og 3 uker på mine fettproblemer, kanskje 6 uker for den del. Who knows! For å nå denne berømte "normale BMI vekten " så har jeg minst 25 kg å svi av!

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 12:57, endret 2 ganger.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Okt 2012, 10:42 
Avlogget

Gjekk 8 veker sulten sist vinter. Kutta ner på alle måltider for å ta av nåken kilo. Gjekk ner ca 1kg i vekå. Men det å gå sulten konstant i 8 veker var grusomt. Så når ting gjekk litt på tverke i forholet eg var i, så gjekk eg tilbake til gamle vaner.
Har ikkje fonne motivasjon til å prøve igjenn. Men prosjektet til Gullars virka motiverande. Så kanskje eg ska gjer et nytt forsøk.
Når har du tenkt og begynna?

jok

Topp

InnleggSkrevet: 28 Okt 2012, 10:53 
Avlogget

Krever litt planlegging for min del men midten av November tenkte jeg.

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 12:55, endret 1 gang

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 31 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet