Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Jun 2018, 17:26

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 31 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 02 Des 2012, 14:55 
Avlogget
Brukerens avatar

Først må jeg bare si at jeg ikke fikk sett programmet pga. ustabil netttilgang. Og i forhold til medisinsk virkning av sulting tror jeg helt sikkert på at det kan ha noe for seg ved enkelte lidelser, sult gjør mye spennende med en kropp. Men i forhold til sulting/helfasting som en slankekur har jeg et par innspill, som kanskje er litt forum OT, men siden flere har diskutert det hiver jeg meg på.
Det kan være fordi jeg er ung og har fartstid i miljøer belastet med dette at varselslampene mine blinker litt på overtid, men: sult gjør mye spennende med menneskekroppen. Og enda mer spennende ting med psyken. Det er lett å avfeie at man selv kan få et problem med spiseforstyrrelser men det er virkelig ikke gitt om man leker med ilden.(Som sult i dette tilfellet er.) Selvfølgelig er det ekstremt effektivt å slutte å spise når man vil ned i vekt. Men for en varig vektendring finnes det mange bedre, tryggere og mer stabile måter å gjøre det på. Livsstilsendring, kostholdsendring, trening, etc. er alle godt utprøvde metoder for å gå ned i vekt på en sunn og stabil måte. Å slutte å spise er risikosport.

Sult er avhengighetsdannende for de som velger det selv. Å være i en ekstrem situasjon og ikke få tilgang på mat er ikke det samme som å bevisst nekte segselv næring. Kanskje fysisk; ikke psykisk. Mangel på fett i dietten forandrer den kjemiske balansen i hjernen og er godt kjent for å skape depresjoner. (jeg har ikke en kilde på dette tilgjengelig men det er vel etablert hos de som driver behandling av mennesker med spiseforstyrrelser.) Det kan begynne som en uskyldig ukes-diett men kan fort skli ut, spesielt hvis du har gjort det ekstremt nok til at den kjemiske balansen blir forandret. Du føler deg kanskje glad og normal når du begynner men det betyr ikke at du er garantert å kunne slutte. For nesten alle jeg kjenner, som er ganske mange, med dette problemet synes bare det var vanskelig å avstå fra mat de første dagene eller ukene. Så blir det en vane. Uansett hvor mentalt stabil du er og uansett hvor god innstilling du er vil gjentatte sultekurer som dette gjøre at du mister sultfølelse på langsikt. Og det er ikkeno' morsomt, uansett hvor forlokkende det kan høres ut. Uten sultfølelse er det et lite mareritt å skulle ha et normalt kosthold fordi kroppen ikke sier ifra. Sultfølelsen er en sunn og fornuftig mekanisme, og den er veldig nyttig som gjør at de fleste av oss ikke trenger å bruke tid og energi på å regulerer inntaket vårt. Spiseforstyrrelser rammer alle aldersgrupper, alle sosiale grupper, begge kjønn. Spesielt for de med et over gjennomsnittlig kontrollbehov og de som fort blir avhengige av ting(fra pcspill til tobakk), er det ikke noe å leke med sålangt man kan unngå det. Jeg høres sikkert litt i overkant hysterisk ut her men min bakgrunn i en verden gjennomsyret av dette gjør meg veldig var i forhold til denne problemstillingen. Ikke fnys av det og tenkt det ikke er relevant for deg. For det øyeblikket du sitter i klisteret er det ekstremt vanskelig å komme seg ut. Anoreksi er den psykiske lidelsen som tar flest liv, nettopp fordi det er så utrolig vanskelig å stoppe. De fleste begynner kanskje med et mål om å gå ned ti kilo, men idealtallet på vekta blir ofte bare lavere og lavere. Dette er sikkert en effektiv måte å miste vekt for de som er ekstremt mentalt stabile, har et fabelaktig avbalansert forhold til kropp og eget utseende og er kjempeflinke på å slippe kontroll og behode måtehold. For alle andre vil jeg si at dette er ekstremsport.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 31 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support