Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Sep 2018, 13:41

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 2 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Mangel på korn .
InnleggSkrevet: 25 Jul 2012, 15:26 
Avlogget

De siste ukene har jeg fulgt med på internett angående mat situasjonen globalt. Det har vært omfattende tørke i USA. Og de regner 50 % av korn avlingene for tapt. Dette kommer til å presse matprisene høyt denne høsten. I den forbindelse bestemte jeg meg for å kjøpe inn, og lagre korn selv. Og jeg fant ei meget bra hjemmeside for oss preppere : www.josefkorn.no Der finner dere alt dere trenger av korn og utstyr. ;)

Topp

Innleggets emne: Re: Mangel på korn .
InnleggSkrevet: 25 Jul 2012, 18:00 
Avlogget
Brukerens avatar

Hjemme på Berget skrev:
De siste ukene har jeg fulgt med på internett angående mat situasjonen globalt. Det har vært omfattende tørke i USA. Og de regner 50 % av korn avlingene for tapt. Dette kommer til å presse matprisene høyt denne høsten. I den forbindelse bestemte jeg meg for å kjøpe inn, og lagre korn selv. Og jeg fant ei meget bra hjemmeside for oss preppere : http://www.josefkorn.no Der finner dere alt dere trenger av korn og utstyr. ;)

Velkommen til deg ”Hjemme på Berget”!

Ja, det er skumle tider med hensyn til matsituasjonen og avlingene. Verdens kornlagere er meget sårbare. Sist jeg sjekket dreide seg bare om reserver på 60 dager. Da skal det ikke mange kriser av den typen som de strir med i USA for tiden, før det får alvorlige konsekvenser for verden. Men heldigvis blir det neppe mer enn for bølgeskvulp å regne for Norge sin del foreløpig. Det er verre for fattige land! Foreløpig!

Når det gjelder linken til Josefkorn, så er det mye inspirasjon å hente der. Men prisene er ikke nødvendigvis konkurransedyktige. For å ta et eksempel: I september i fjor kjøpte jeg en Eschenfelder kornvalse med overtrekkspose som hos ham koster 2630 kr pluss frakt. Hva frakt kommer på vet jeg ikke. Men jeg kjøpte fra et tysk firma og betalte 1228 kr + 307 i mva og 120 i fortollingsgebyr, dvs 1655 kroner alt inkludert. Euro-kursen var da 7,88, så nå er det enda rimeligere. Så jeg sparte rundt regnet en tusenlapp pluss fraktomkostninger.

Han selger for øvrig også korn. Økologisk hvete koster 24,50 kr per kg ved kjøp av 10 kg. Og til deg Frøyatro, ;) en hel pall med 480 kg kommer på 20,33 per kg. Det er dyrt. Dra til nærmeste økologiske kornbonde og tilby det halve, og du blir bukket inn og får servering mens du venter på at kornet blir veid opp. Men det positive som kanskje gjør det vært prisen, er at kornet er grundig renset og fri for det meste av rusk og rask som man risikerer å få på kjøpet ved direktekjøp. Bare det kan kanskje være vært prisen. Men du MÅ likevel se over kornet før du maler for å plukke bort eventuelle småstein som har lurt renseapparaturen. Småstein sliter fælt på kværnplatene!

Noe er likevel gunstig å kjøpe derfra. Den manuelle kvernen min, Country Living, er omtrent lik i pris i forhold til der jeg kjøpte min, Dansk Hjemmeproduktion. Og Josef Korn har etter hvert fått et bra sortiment av reservedeler. Men prisene på disse står seg neppe i forhold til å kjøpe direkte fra produsenten. Selve møllen er derimot så svintung at fraktprisen blir astronomisk over dammen.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 2 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: