Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 11 Des 2018, 16:15

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 53 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 19 Jul 2012, 17:30 
Avlogget

Her håper jeg folk kan legge ut forskjellige linker til hva som skjer i landene som eksporterer mye mat, eller som importerer mye. Alt som kan komme til å påvirke vår egen matvaresikkerhet. Det er jo rekordtørke i USA i år, og prisene er spådd og øke stort. Noen tanker om dette?

http://pprnnews.prepperpodcast.com/drou ... z20fhoB5WI

http://www.rb.no/naringsliv/article6156882.ece

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Sist endret av Frøyatro den 28 Jul 2012, 12:50, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 28 Jul 2012, 12:49 
Avlogget

Også Russland opplever problemer med været i år, og også der er det spådd at kornavlingene vil synke pga tørke.

http://norwegian.ruvr.ru/2012_07_27/83086724/

Topp

InnleggSkrevet: 11 Aug 2012, 13:50 
Avlogget

Her er fakta fra Adresseavisen i dag, om matvareprisene på verdensmarkedet.

Matvareprisene steg 6 prosent i juli etter tre måneder med prisnedgang
Hovedgrunnen til prisøkningen er tørken i USA, som har ført til en 38 prosents økning i maisprisene.
Prisen på hvete gikk også opp med 19 prosent, på grunn av problemer med avlingene i Russland, og på grunn av økt etterspørsel på maisavlingene.
Risprisene opplevde derimot kun en liten endring.
Sukkerprisen gikk opp med 34 prosent. Økningen skylles for mye nedbør i verdens største sukkerprodusent, Brasil, samt utsikter til tørke i India og Australia.
Prisen på kjøtt gikk ned 1,7 prosent. Dette var tredje måned på rad at kjøttprisene gikk ned. Prisen på svinekjøtt falt med hele 3,6 prosent.

Adresseavisens kilde: FAO/NTB

Denne faktaboksen dukket opp i artikkelen med tittel: Millioner av fattige risikerer hungersnød.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Aug 2012, 09:12 
Avlogget
Brukerens avatar

http://www.aftenposten.no/okonomi/innla ... 63318.html

I tider der kornavlingene er dårlige overalt er tilstanden den samme i norge. Man blir faktisk tvunget til å øke importen opp til 50% av landets kornbehov.

Sitat:
Han sier den faktiske kornhøsten kan bli enda dårligere enn det prognosene tilsier og at behovet for import dermed øker ytterligere.

– Dette er tidligprognoser som baser seg på tilsådd areal og ikke innhøsting. De siste årene har den første prognosen vært litt for optimistisk med tanke på hvor mye av kornet som kan brukes til mat, sier Johnsen

Oh, happy days... Tror vi må forberede oss på økning i pris på korn og korn-produkter.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Aug 2012, 09:52 
Avlogget
Brukerens avatar

Ja, men Aftenposten skriver også at det ikke vil påvirke prisen mye i Norge. Og det har å gjøre med hvordan prisene reguleres her hos oss og at verdensmarkedsprisen er lav i utgangspunktet sett med norske øyne.

Her er en oversikt over hva prisen på 1000 kg hvete har vært på verdensmarkedet:
http://www.indexmundi.com/commodities/? ... rrency=nok

En økning fra 1,53 kr(april) per kg til 2,10 kr(juli) er jo mye. Men akkurat nå er prisen på mathvete 2,63 i Norge. Altså over verdensmarkedsprisen med god margin. http://www.fk.no/Sider/Prisprognosen-fo ... -2013.aspx
Selv om verdensmarkedsprisen skulle doble seg, så vil ikke rike nordmenn ha problemer med å overby resten av verden så lenge det finnes noen som har noe å selge.

Fortsatt er altså råvareprisen en bagatell sett med mine prepper-øyne.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Aug 2012, 17:14 
Avlogget

I følge Real economic survival skal angivelig Isaac ha ødelagt ris og sukkerfelt og som en følge av dette kommer prisene til og stige. Jeg har dessverre ingen sikre kilder og vise til, men om noen kommer over noe hadde jeg blitt takknemlig for et tips! :)

Vedlegg:
418867_353252144752352_1200161410_n.jpg
418867_353252144752352_1200161410_n.jpg [ 136.13 KiB | Vist 3647 ganger ]

Råvareprisene i verden har betydning for nordmenn også. Etterhvert må butikkene øke prisene fordi varene de kjøper er blitt dyrere på grunn av økte råvarepriser. Dette tar ofte tid, og selv om dette ikke er dramatisk for nordmenn flest, mener jeg at det kan være lurt og lagre litt ekstra bare for å være på den sikre siden.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Aug 2012, 19:09 
Avlogget
Brukerens avatar

Ja, jeg får vel tilføye at det jeg skrev om råvarepriser, verdensmarked og Norge gjelder jordbruksprodukter vi produserer innenlands og som er omfattet av jordbruksavtalen. Fortsatt er det slik jordbruksavtalens kornpriser ligger godt over verdensmarkedet.

Men sukker som det dreier seg om i posten rett over her, produserer vi jo ikke selv. Så der blir det prisutslag rimelig raskt. Dermed har jeg valget å hente en pose i kjelleren som jeg kjøpte på tilbud til 8-9 kr, eller dra på butikken og kjøpe til nærmere 20 kr/kg... :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 03 Sep 2012, 22:36 
Avlogget

Hvorvidt Isaac har ødelagt sukker og risfelt i så stor grad som bildet legger opp til har jeg dessverre ikke funnet ut av, men en følge er i alle fall at det regner i tørkeområder i USA. Det er jo forsåvidt en gladnyhet. http://www.nationen.no/2012/09/03/landb ... n/7632513/

Topp

InnleggSkrevet: 09 Okt 2012, 22:04 
Avlogget

Russland snakker om og begrense korneksporten, etter tørken som har rammet USA, Russland, Ukraina, Pakistan og Kazakhstan i år. http://norwegian.ruvr.ru/2012_09_21/88926419/

Topp

InnleggSkrevet: 11 Okt 2012, 22:36 
Avlogget

På den mer positive siden har Nortura gjort grep i forhold til import av storfekjøtt fra Namibia, og opparbeider seg gode relasjoner i dette landet. Dette ser jeg på som meget verdifullt, da det Afrikanske kontinent har potensial til å bli en stor mateksportør, og at norske interesser gjør seg gjeldene, slik at det ikke bare er land som India, Kina og Brasil som knytter kontakter der. http://www.bondebladet.no/mat-og-marked ... rtura.aspx

Topp

InnleggSkrevet: 14 Okt 2012, 12:50 
Avlogget

Kirkens nødhjelp har i det siste lansert begrepet Nyt Afrika, som tar rokker med mange sementerte sannheter om norsk landbruk. Kaare M. Bliidens bok "mat er makt" har også tatt for seg disse temaene, og jeg er enig i mye av det han sier. Samtidig er det mye jeg er uenig i. Men at mulighetene er mange på det afrikanske kontinent er det ingen tvil om, og jo flere land som produserer mat til seg selv jo bedre er det. Hvis det at på til er mange land som er i stand til å eksportere matvarer er dette direkte knyttet til norsk matvaresikkerhet. Vi må innse at det er umulig for Norge og ha det forbruket av mat vi har i dag hvis alt skal produserer hjemme.

Norsk landbruk er sterkt subsidiert, men blir vi mer selvforsynt? Jeg kan virkelig ikke se at norsk kylling skal subsidieres slik kyllingproduksjonen drives i dag. Særlig ikke med et argument som matsikkerhet. Innsatsfaktorene er rett og slett for store til at dette har et reelt i kriser. Det dyreetiske, i forhold til fjærkre, svin og storfe om må leve hele livet innendørs er også et argument. Således ser jeg ingen problemer med at luksusforbruket av kjøtt (som vi må kalle det norske kjøttforbruket slik det legges opp i dag) importeres fra land hvor dyrene kan leve fritt.

Jeg kan heller ikke se at tomatproduksjonen i alltid er så bærekraftig. I Meråker, en liten fjellbygd flere hundre meter over havet, drives det nå tomatproduksjon som får støtte på statlig og kommunalt nivå. Heller ikke her kan jeg se store samfunnsøkonomiske fordeler for Norge, og særlig ikke knyttet opp mot brukbar matproduksjon hvis landet faktisk kommer opp i en krise hvor import ikke er en mulighet.

Slik landbruket drives i dag er det ikke bærekraftig, og mye av støtten landbruket før burde gå mot et landbruk som faktisk kan stå på egne bein hvis import utenfra er umulig.

Denne artikkelen har også mange linker i forhold til Nyt Afrika. Jeg håper flere finner glede i den. :)
http://www.rorg.no/Artikler/2735.html

Topp

InnleggSkrevet: 15 Okt 2012, 18:39 
Avlogget

Det er synd og skam, trur eg begynner med saud. Synd det ikkje er til å leve av, men den dagen norge må ordne med maten sjølv så kjem vel folk å tiggar på døra.
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_ ... /1.8359310

Topp

InnleggSkrevet: 15 Okt 2012, 18:56 
Avlogget

Lynx79 skrev:
Det er synd og skam, trur eg begynner med saud. Synd det ikkje er til å leve av, men den dagen norge må ordne med maten sjølv så kjem vel folk å tiggar på døra.
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_ ... /1.8359310

Slik forbruket av kjøtt er bygd opp i dag ser jeg ikke det som en stor trusel at vi må importere kjøtt. Folk vil ha de kjøttstykkene som er best, og de vil ha tilgang hele tiden. Denne etterspørselen er det helt umulig og produsere i Norge med norske råvarer. Så lenge folket vil ha indrefilet, men glemmer bogen, må vi leve med importert kjøtt.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Okt 2012, 19:43 
Avlogget

Problemet er om eller når nøden kjem, har ingenting imot import. Men vi må prøve å være mest mulig sjølberga, det er litt det det dreia seg om på dette forumet.
Hermetikk hamstring er lite hjelp i lengda, ikkje lett å få igang matproduksjon når nøden er inntruffet.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Okt 2012, 19:48 
Avlogget

Lynx79 skrev:
Problemet er om eller når nøden kjem, har ingenting imot import. Men vi må prøve å være mest mulig sjølberga, det er litt det det dreia seg om på dette forumet.
Hermetikk hamstring er lite hjelp i lengda, ikkje lett å få igang matproduksjon når nøden er inntruffet.

Helt enig, og det er nettopp det jeg prøver å få frem med mitt innlegg om kjøttimporten. Vi bør heller legge om jordbruket til et jordbruk som produserer på norske ressurer. Norsk kjøtt i dag forbruker veldig mye ressurser som må importeres, så som kraftfor, kunstgjødsel og sprøyemidler.

Dernest bør norske forbrukere lære seg og bruke andre deler av dyret enn bare indrefileten. Vi skal f.eks bare ha kyllingfilet, slik at halvparten av egghønene i Norge går til destruksjon i stedet for å bli fortreffelig mat.

Men er helt enig med deg i at matproduksjonen i Norge ikke må stanses til fordel for importen! :)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 53 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support