Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Jun 2018, 00:05

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 67 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: korn og mel tråden
InnleggSkrevet: 21 Okt 2013, 17:58 
Avlogget

På denne nettsiden får man kjøpt korn og kornmøller / valser

Topp

InnleggSkrevet: 21 Okt 2013, 19:21 
Avlogget

Hvilken nettside? var det en link der jeg ikke fant?

Topp

InnleggSkrevet: 21 Okt 2013, 23:24 
Avlogget

http://www.nye-tider.no

Topp

InnleggSkrevet: 31 Okt 2013, 21:20 
Avlogget

Holli Mølle, som er nevnt før i tråden i tilfelle min link ikke fungerer, virker på meg om det beste alternativet. http://www.holli-molle.no/

Her er svaret jeg fikk fra dem: Vanligvis tørker vi ned til 13 %. Vi har helkorn økologisk av enkorn, emmer, spelt, hvete, ølandshvete, rug, bygg, avskallet havre.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Nov 2013, 21:18 
Avlogget

Frøyatro skrev:
Holli Mølle, som er nevnt før i tråden i tilfelle min link ikke fungerer, virker på meg om det beste alternativet. http://www.holli-molle.no/

Her er svaret jeg fikk fra dem: Vanligvis tørker vi ned til 13 %. Vi har helkorn økologisk av enkorn, emmer, spelt, hvete, ølandshvete, rug, bygg, avskallet havre.

Men spørsmålet er om de tørker til under 10%?

Topp

InnleggSkrevet: 18 Nov 2013, 21:11 
Avlogget

er det noen ernæringsmessig fordel med og blande rug, bygg, havre etc i brødbaksten?
har hittil brukt 50/50 med siktet og sammalt hvete.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Nov 2013, 16:27 
Avlogget
Brukerens avatar

Det er noen små forskjeller i næringsinnhold i de forskjellige kornslagene. Men det er også forskjeller innad i det samme kornslaget både pga at det for eksempel er mange sorter (hvete f.eks. Zebra, Bastian, Bjarne, Demonstrant, Berserk…….) og fordi vekstforholdene varierer både mht jordsmonn, klima og værforhold fra år til år. Derfor tror jeg ikke man skal legge alt for stor vekt på akkurat det. Gå heller etter variasjon og hva man liker av smak. Det som betyr mest ernæringsmessig er nok hva du har oppå skiva!

Men skal man først nevne noe så må det være at rug har mye kostfiber og også noen stoffer som man tror kan beskytte mot enkelte krefttyper og kanskje hjertekarsykdommer. Havre har mye sunt fett og muligens er havreklien gunstig for kolesterolnivået vårt. Alle har bra med protein, men hvete og spesielt spelt har ekstra mye. Det er også noe variasjon i vitamin- og mineralinnhold. Det eneste jeg imidlertid synes er verdt å nevne er at spelt skiller seg ut ved at vitaminer og mineraler er mer jevnt fordelt mellom skall, kime og kjerne. Derfor er siktet speltmel sunnere enn siktet mel fra de andre kornslagene.

Bakeevnen varier derimot svært mye. Hvete er generelt best. Spelt og Emmer er også ganske bra, men kan kreve litt erfaring og spesiell behandling. Rug er også litt spesielt. Dersom man baker med stort innslag av rug kan brødet lett bli ganske kompakt(men saftig). Grunnen er at rugen inneholder mer av enzymer som bryter ned stivelsen og gjør deigen klissete og altså tungt og kompakt, men saftig brød som kjennes ferskt ut lenger pga vanninnholdet. Grunnen til at rugbrød (skikkelige rugbrød!) alltid er surdeigsbrød, er at surheten hemmer enzymene slik at bakeevnen blir bedre og brødene ikke så kompakte. Men litt rugmel sammen med hvete går helt greit.

Havre og bygg har ikke såkalt bakeevne. Dvs at som gjærbakst vil de ikke danne disse boblene som gjør at brødet hever og blir luftig. Men å blande litt av disse i deigen gir smaksvariasjon og jeg anbefaler deg å prøve det ut. Start med lite og øk på etter hvert. Det gjelder å eksperimentere. Prøv gjerne også krydderurter eller å blande revet ost i deigen.

Så som svar på spørsmålet; Variasjon er bra, først og fremst pga smak. Prøv deg fram. Start med å erstatte litt av den sammalte hveten med andre kornslag. Reduser så innslaget av siktet hvete for å få grovere brød. Og lytt til familiens reaksjon! Et lite tips er at små endringer over tid lønner seg. Dersom man lager noe radikalt forskjellig bør man ikke tvinge det på barna f.eks. Og server alltid det nye rykende ferskt, da er det best. Husk også at brød KAN fryses, men de smaker best når de er ferske.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 67 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support