Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 25 Jun 2018, 09:09

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 67 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: korn og mel tråden
InnleggSkrevet: 18 Aug 2012, 12:08 
Avlogget
Brukerens avatar

FruIsbjørn skrev:
Plast (særlig gjennomsiktig) uten videre behandling (oksygenabsorbere osv.) er vel i sammenheng med korn nærmest en invitasjon til mugg og co.
Tror at korn oppbevares best enten: i stabbur i sekker som henger på (relativt) musesikre slaktekroker, eller høyhermetisert i nitrogenatmosfære.
Stabbur-varianten baserer seg i alle fall på at du kommer innom stabburet ditt ofte nok til å riste på sekken slik at larver og voksne insekter blir drept/ knust i posen, eller hvis du har kornet i binger/ trebokser, at du rører rundt ofte nok til å kille alt som ikke har noe der å gjøre.

Mugg har ikke sammenheng med plast og om den er gjennomsiktig eller ikke, men om fuktigheten i kornet og temperaturen det lagres ved. Er kornet tørt nok vil det ikke mugne uansett. Og er det ikke riktig så tørt, går det bra likevel bare ikke temperaturen er for høy. Det du kanskje tenker på er at vanlig plast, gjennomsiktig eller ikke, slipper gjennom både oksygen og vann selv om det riktignok går sakte. Det mylaren gjør er å redusere denne gjennomgangen til nærmest null.

Det er på samme måte med insekter som formerer seg i kornet som med mugg. Under en bestemt fuktighet, klarer de ikke legge egg og/eller eggene klekkes ikke. Er kornet over denne nedre grensen for formering, kan hastigheten de formerer seg ved reduseres ved å holde lav temperatur.

Insekter og skadedyr som spiser av kornet, men ikke formerer seg i det, er en helt annen ting. De må holdes borte ved for eksempel å henge det opp, oppbevare i tette og bitesikre beholdere og så videre.

Og bare så det er sagt: Mylarposer og oksygenabsorbere er heller ingen garanti for holdbarhet. Om man for eksempel putter korn rett fra åkeren med fuktighet over 20% i dem, er man garantert trøbbel.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Aug 2012, 20:59 
Avlogget
Brukerens avatar

Bamse Brakar skrev:
Korn har både lengre lagringstid og er billigere i innkjøp. Men forutsatt at melet er tørt nok og lagres godt nok, kan det lagres ganske lenge det også. Etter min mening kan det være lurt å ha litt SIKTET HVETEMEL på lager.

I følge disse to studiene kan mel lagres minst 10 år i oksygenfritt miljø og hele korn i minst 30 år.
http://contentdm.lib.byu.edu/cdm/singleitem/collection/IR/id/91/rec/6
http://contentdm.lib.byu.edu/cdm/singleitem/collection/IR/id/88
..............

Bare en liten tilføyelse: Det melet det er snakk om er siktet, ikke sammalt. Sammalt hadde antakelig ikke kommet like godt ut av det.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Sep 2012, 19:31 
Avlogget

Ifølge Njål Flæm Mæland, ved NTNU, kan Norge bli langt mer selvforsynt om vi spiser mer av byggen vi dyrker i dag selv heller enn og la den gå til dyrefor. http://www.adressa.no/meninger/kronikke ... 176021.ece

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Sep 2012, 22:36 
Avlogget

Når det gjelder mugg, så har jeg liten eller ingen erfaring i forhold til matlagring. Det jeg derimot har mye erfaring med, er lagring av sigarer. I motsettning til matvarer, så krever sigarer høy luftfuktighet for å lagre godt. (men som mat, er også sigarer et naturprodukt, som ideelt ikke inneholder tilsettningsstoffer)". Når det gjelder sigarer så er det en " gylden regel" som sier at om luftfuktigheten er mellom 65-70 rh (relativ luftfuktighet) og temperaturen er under 20 *C. så er det lite eller ingen mulighet for at muggsporene utvikler seg. Vet ikke om dette lar seg videreføre til kornlagring, men slik jeg har forstått det, så er det kritiske verdier for muggsporer ( både grønne og hvite). ( har forøverig personlige erfaringer med at slike data ikke er absolutte).

Siden tråden dreier seg om korn og mel, så synes jeg det kunne vært interesant å lese mer om faren for å få harske produkter om man velger å satse på langtidslagring av korn og mel. Så vidt jeg har forstått, så bør man ha relativt rask rotasjon på nevnte produkter om man ikke vil ende opp med produkter hvor fettinnholdet blir harskt?

Topp

InnleggSkrevet: 15 Okt 2012, 21:17 
Avlogget

Jeg fant, jeg fant! :) En nettside som selger hele korn for lagring, og tønner for å lagre kornet i. http://nye-tider.no/kornlager_212.html

Her kan det fort hende jeg legger igjen noen kroner!

PS: Bamse, nå har vi kanskje fått en uvane med å spørre deg om alt, men om du har noe og si om denne nettsiden håper jeg du gjør det. Siden du er så god på slikt, regner jeg nesten med at du kan si om dette er bra eller dårlig. ;) På forhånd takk, og alt og alle er selvsagt velkomne til å komme med råd og tips!

Topp

InnleggSkrevet: 15 Okt 2012, 21:24 
Avlogget

Jeg sakser forresten uhemmet fra samme selskap om hva de skriver om oppbevaring av korn.

"Riktig oppbevart korn holder lenge uten foringelse av kvalitet. Les vår guide til oppbevaring av korn.

Kornet må holdes tørt.

Fuktig korn vil gradvis bli ødelagt fordi det gir en god grobunn for mugg og sykdom. Videre må kornet være tørt når det males; hvis ikke vil møllas kvernmekanisme bli tilstoppet og hindret i å fungere riktig. Kornet er tørt nok for maling hvis det brekker med en hørbar lyd når det blir presset mot et hardt underlag.

Ideell lagringsfuktiget er en relativ fuktighet på ca 55%.

Kornet må bli oppbevart på en godt ventilert plass.

Korn må gis anledning til å puste, f.eks. oksygenutveksling må være mulig. Plastposer og andre lufttette beholdere bør derfor ikke benyttes for lagring av korn. Siloer, jute eller lerretssekker, eller åpne papp- eller treesker er alle velegnet. Korn som blir lagret i lengere tid må fra tid til annen vendes på.

Kornet må oppbevares kjølig og temperatur skal ikke være høyere enn 20 °C.

Ideell oppbevaringstemperatur er +8 °C, men temperaturen må ikke overstige +20 °C hvis du skal sikre deg at det holder i lang tid.

Bruk av kornet.

Det anbefales å benytte ferskt malt mel med en gang.

Se etter forurensning

Før du maler kornet til mel bør du inspisere kornet og fjerne alle fremmedlegemer som små steiner, frø, ugress og sopp på kornet.

Vi har lagt en stor jobb i å få det kornet vi selger så renset som mulig, men vi anbefaler alikevel at du tar en inspeksjon før du maler det. F.eks. vil steiner kunne skade kvernstener eller plater. (Stenskader er skader som ikke dekkes av garanti.)

Våre kornsiloer er ideelle for oppbevaring korn hjemme.

Se våre produkte for:

Oppbevaring av korn

Tønner til lagring av korn

Tønner har lang tradisjon i Norge for lagring av korn. Det var ofte brukt på stabbur etc for å inneholde korn og mel fra årets avling. Når vi hører historier fra gamle dager er det ofte man hører referert til antallet tønner med korn eller mel man hadde. Tønner holder kornet passe tørt."

Dette er som nevnt det de selv skriver, og er skrevet i reklameøyemed.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Okt 2012, 06:13 
Avlogget
Brukerens avatar

Dette er det jeg tidligere har skrevet om Nye Tider/Josef Korn:
viewtopic.php?f=5&t=219&p=2108&hilit=bukket+inn#p2108
Sitat:
Når det gjelder linken til Josefkorn, så er det mye inspirasjon å hente der. Men prisene er ikke nødvendigvis konkurransedyktige. For å ta et eksempel: I september i fjor kjøpte jeg en Eschenfelder kornvalse med overtrekkspose som hos ham koster 2630 kr pluss frakt. Hva frakt kommer på vet jeg ikke. Men jeg kjøpte fra et tysk firma og betalte 1228 kr + 307 i mva og 120 i fortollingsgebyr, dvs 1655 kroner alt inkludert. Euro-kursen var da 7,88, så nå er det enda rimeligere. Så jeg sparte rundt regnet en tusenlapp pluss fraktomkostninger.

Han selger for øvrig også korn. Økologisk hvete koster 24,50 kr per kg ved kjøp av 10 kg. Og til deg Frøyatro, en hel pall med 480 kg kommer på 20,33 per kg. Det er dyrt. Dra til nærmeste økologiske kornbonde og tilby det halve, og du blir bukket inn og får servering mens du venter på at kornet blir veid opp. Men det positive som kanskje gjør det vært prisen, er at kornet er grundig renset og fri for det meste av rusk og rask som man risikerer å få på kjøpet ved direktekjøp. Bare det kan kanskje være vært prisen. Men du MÅ likevel se over kornet før du maler for å plukke bort eventuelle småstein som har lurt renseapparaturen. Småstein sliter fælt på kværnplatene!

Noe er likevel gunstig å kjøpe derfra. Den manuelle kvernen min, Country Living, er omtrent lik i pris i forhold til der jeg kjøpte min, Dansk Hjemmeproduktion. Og Josef Korn har etter hvert fått et bra sortiment av reservedeler. Men prisene på disse står seg neppe i forhold til å kjøpe direkte fra produsenten. Selve møllen er derimot så svintung at fraktprisen blir astronomisk over dammen.

Ang dette med oppbevaring av korn så ser jeg at han tydeligvis er i stand til å lære, men han har fortsatt ikke fått alt riktig. Jeg har ikke tid til å skrive for mye nå, men et par punkter:
Sitat:
Ideell lagringsfuktiget er en relativ fuktighet på ca 55%.

Det er ikke ideelt, men derimot maksimal fuktighet dersom du vil holde kornet på 13 % eller lavere fuktinnhold. Men det er enda bedre med tørrere korn enn dette. Hvorfor ikke over 13%: Ved høyere fukt vil først skadeinsekter være i stand til å gå gjennom en hel livssyklus i kornet, altså egg, larve, voksen, nye egg. Ved enda høyere fuktighet blir til slutt også sopp et problem.

Forøvrig er rådet meningsløst for menigmann fordi de færreste av oss har mulighet til å kontrollere luftfuktigheten slik at den holder seg jevnt på 55%. Luftfuktigheten varierer med vær og årstid.

Lagring i tønner og ventilert: Da vil også insekter og skadedyr som ikke lever hele sitt liv i kornet, men gjemmer seg andre steder ellers, ha et lett tilgjengelig matfat. Og det er bare tull at det skal være godt ventilert ved lagring. Når kornet er driver og tørker må det selvfølgelig være godt ventilert slik at fuktighet kan slippe unna. Men tørt korn bør beskyttes både mot insekter og oksygen ved langtidslagring.

Lagring i tønner: Dersom jeg hadde solgt tønner til de prisene han opererer med, kan det nok være jeg hadde anbefalt dem jeg også.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Okt 2012, 16:18 
Avlogget

Tusen takk for svar Bamse! :) Som alltid godt skrevet.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2012, 10:22 
Avlogget

Interessant tråd.
Jeg har, som tidligere nevnt, hester hjemme og da jeg red aktivt distanseritt fikk de en del havre.
Jeg hadde da en avtale med en bonde som kom med en storsekk (400kg) med havre til meg.
Denne sekken stod inne i låven min uten noe mer om eller men. Bonden "min" mente det gikk helt greit. En slik storsekk er altså åpen i toppen.
Vi var litt usikker på det med mus, men stallkatten min må ha gjort jobben sin.
Storsekken stod hele vinteren og jeg ga hver smitt og smule til hestene. På den måten var jo rulleringen grei.

Er dette en forsvarlig måte å lagre korn på? Er jo veldig lettvint, da. Og dersom krisen er ute så gir man såklart ikke kornet til hestene, men spiser det selv.

Det var helt kort. Det anbefales å valse kornet til hester da næringsopptaket blir noe dårligere, men etter diskusjon med bonden "min" ble vi enige om at hele korn lagres best så får man heller gi litt mer.

I dag spiser hestene mine på ingen måte så mye korn gjennom vinteren da jeg har småbarn og hestene er nærmest bare kosedyr.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2012, 16:25 
Avlogget
Brukerens avatar

Å lagre korn som i utgangspunktet er tørket skikkelig over en vinter på den måten er neppe noe problem. Det vil sannsynligvis være for kaldt til at småkryp kan fullføre noen livssyklus i kornet og større insekter er vel heller ikke noe problem i en uoppvarmet låve vinterstid. Og er kattene dine effektive nok til å holde mus unna, er jo også det problemet tatt hånd om.

Den relative luftfuktigheten er faktisk høyere utendørs i snitt på vinteren enn inne, men med lav temperatur vil det ta lengre tid før godt tørket korn blir for fuktig, dvs drar nok vann ut av luften til å bli vesentlig fuktigere enn 15%. Men på våren begynner det å skje ting som kan skape problemer. Så om ikke kornet er brukt opp da til da, kan det fort bli for fuktig. Det går for øvrig greit å sjekke fuktinnholdet i korn, og annet selv, dersom man bare har en nøyaktig vekt. Helst en med nøyaktighet slik som for eksempel kruttvektene som brukes ved hjemmelading. Dess mindre mengder den kan måle nøyaktig, dess mindre blir kornprøvene som må sjekkes.

Problemet med for fuktig korn er dette med insekter og dernest mugg ved enda høyere fuktighet. Dette er diskutert flere steder her inne allerede. Men også spireevne påvirkes av fuktighetsnivået. Siden du bor på gård er det kanskje aktuelt å ha tilgang på såkorn. I tillegg til muggproplemer er det spireevnen som først går fløyten ved for fuktig og varm lagring. Holder man kornet så tørt at ikke insekter trives, beholder det også sprieevne lenge. Et hygrometer på låven vil kunne gi viktig informasjon om du har et problem eller ikke.

Havre har et spesielt problem med sitt høye fettinnhold. Pga fettet kan det ikke lagres så lenge som annet korn. Men over vinteren er overhodet ikke et problem. Og holder du det tørt er sikkert ikke neste vinter heller noe problem. Særlig ikke fordi du lagret det helt og med skallet på. Som du sier; ”hele korn lagres best”. Avskallet, men ikke valset vil ha kortere holdbarhet. Og knust eller valset har kortest holdbarhet fordi fettet ikke lenger ligger beskyttet inni kornet, men er fritt tilgjengelig for nedbryting av luftens oksygen. Det blir meget fort harskt. Mye fortere enn havregryn kjøpt i butikken. Havregryna er behandlet på en spesiell måte for å forlenge holdbarheten.

Ellers tror jeg ikke hester og høns er så nøye med om de får i seg litt småkryp. Er kornet virkelig dårlig vil vel også de bli syke (mykotoksiner, middavføring), men det er vel så at vi stiller litt andre krav til menneskemat enn dyrefor.

Havre har for øvrig også en annen spesiell utfordring, nemlig ekstra store problemer med muggsopp. Kjøper man rene partier med havre må de være sjekket for muggsopp, mykotoksiner. En del havre må kasseres pga for høye nivåer, og en del blandes inn i dyrefor slik at mengdene totalt ikke overskrider et visst nivå. Da er man ille ute hvis man bruker den i ”ren” form. Skal man bruke den til menneskemat, kunne det kanskje vært en ide først å teste den ut på noen av de levende musene katta sikkert leverer på døra.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Okt 2012, 13:23 
Avlogget

Tusen takk for masse tips! Hygrometer til låven må på listen!

Jeg har tenkt tanken på å ha litt såkorn i bakhånd til krisetilfeller. Særlig siden jeg kan rullere dem (bruke dem til hestemat). Men vil antageligvis da være nokså tom hver vår og nokså full hver høst :)

Angående sopp så er hester dessverre ganske vare. De tåler kun i veldig små mengder og ettersom jeg har forstått tåler vi mennesker adskillig mer. Så jeg tror at å teste det på hest er bra nok :)

En annen ting er at dersom jeg skulle så korn og få en avling så vet jeg ikke hva jeg skulle gjort med det ... Burde kanskje hatt en valse eller noe sånt selv...

Andre kornsorter enn havre kan så klart også være aktuelt. Havre er liksom best for meg siden hestene mine spiser det :). Men de kan også spise f.eks bygg.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Nov 2012, 08:57 
Avlogget

Skrev en mail til Nyetider.no for å forhøre meg om hvor høyt ett vanninnhold deres korn hadde, og her er svaret.

Ca 15%

Med vennlig hilsen / Best regards
Nye Tider as

Geir P------
Daglig leder / CEO

Igjen. Det bekrefter det jeg har sagt om korn til langtidslagring. og tilgjengelighet i norge.
Ikke at det er et korn med dårlig kvalitet av den grunn, men det er ikke av en kvalitet som egner seg til langtidslagring.

Håper at det er noen der ute som vet om Norske forhandlere som selger korn (eller er villige til å tørke korn) som har et vanninnhold under 10%????

Topp

InnleggSkrevet: 22 Nov 2012, 17:44 
Avlogget
Brukerens avatar

Nei, det viser bare at akkurat han som driver dette firmaet har en treg læringskurve og at hans hovedleverandør av korn stopper korntørka når kornet er nede i 15%. Og muligens at han har innsett at det er vanskelig å holde kornet tørrere enn dette når det lagres i hans flotte tretønner til 1 180 kr per stk. :lol:

Jeg har fulgt med på Nye Tider/Josef Korn helt fra oppstarten. Og min konklusjon er at han i utgangspunktet ikke hadde peiling på korn og spesielt ikke langtidslagring av dette. Nylig har han lagt til følgende: «Ideell lagringsfuktiget er en relativ fuktighet på ca 55%.» Ved 15 grader C vil dette gi 12 til 13% fuktighet i kornet avhengig av hvilken type korn det er. Så selv om han tydeligvis ikke er klar over det, er dette en forbedring i forhold til de 15% han nå og også tidligere har operert med. Spørsmålet er om han klarer en slik luftfuktighet gjennom hele året selv. Ikke bare har han et eget varelager, han tilbyr jo også folk å lagre kornet de kjøper hos ham på sitt eget lager.

Pga at han tilsynelatende ikke har peiling på lagring, men likevel gjør langtidslagring til en forretningside, vil jeg ikke kjøpe korn fra ham. Dessuten er han svært dyr. Eneste fordel er at kornet han selger er relativt godt renset. Men man må likevel gå over kornet for ikke å risikere å ødelegge kvernplatene dersom det er småstein i det. Dersom han selger korn som har vært lagret en stund ved 15% og åpent til luft, risikerer du også at det er fullt av midd og annet utøy.

Når man kjøper direkte fra bønder, eller møller, er det gjerne en god del rester av aks, agner og stilk i kornet. Og en del ugressfrø. Men dette varierer. Det kan også være en og annen liten stein, men det er sjelden, i alle fall i de partiene jeg har kjøpt. Jeg har også sjekket fuktighet og den ligger gjerne på 12-13% fra dem jeg har kjøpt fra. Noe lavere kan man ikke forvente her hos oss.

Jeg mener at det er viktig å skille på hva som er BEST og hva som er GODT NOK. Det er helt riktig at jo tørrere, dess bedre. Men ved 13% eller lavere og lav temperatur, er det meste gjort. Om du i tillegg lagrer i mylarposer med oksygenabsorbere, holder kornet svært lenge.

Det man oppnår ved enda lavere fuktighet er følgende:
1) Den harskningen som skjer ved hydrolyse, går saktere pga lavere såkalt vannaktivitet. Det er uansett en fordel, men marginal.
2) Spireevnen blir bedre selv etter mange år. Om du planlegger å bruke kornet til såkorn, er dette et must. Men da er det lurere å ha et lite parti nytt korn som roteres etter et par år og som tørkes litt ekstra i forhold til resten. Og om kornet ikke spirer skikkelig, er det fortsatt plenty av måter å lage mat av det.
3) Og bakeevnen holder seg også bedre pga at glutenproteinene ikke nedbrytes i samme grad. Det kan bety gjærbakst som ikke hever like godt som du er vant til. Men på 30 år bør du ha blitt så rutinert med mel av varierende kvalitet at du behersker dette også.

Det er dessuten ikke vanskelig å tørke korn selv. Akkurat nå er luftfuktigheten i stua hos oss 45% og temperaturen 21 grader. I kjelleren er det 37,5% og 13 grader. Luftfuktigheten er målt med hårhygrometer som ble kalibrert i går kveld. Hadde det vært et normalt vær for årstiden, ville det vært enda tørrere.

Ved å spre korn over en ramme kledd med et gammelt laken eller lignende, med god lufting under og over ved slike betingelser som hos meg i dag, vil kornet stabilisere seg på henholdsvis 11,0 og 10,5%. Ved å bruke ledig rom med stuetemperatur, avstengt lufting og en luftavfukter som får ned luftfuktigheten til 25%, vil kornet komme ned i under 8,5%. Og klarer man å senke luftfuktigheten helt ned i 20%, stabiliserer kornet seg på 7,5%. Tilsvarende ved 20% og 13 grader, vil være 8,0%. Så for den som virkelig vil, er dette fullt mulig bare man har et rom som egner seg. Slike tørkerammer kan for øvrig utmerket godt bygges i flere etasjer, omtrent som et gigantisk tørkeapparat.

En slik rammer på 1 x 1 meter med et 5 cm tykt lag korn vil kunne ta 40 kg korn. Fem av disse stablet oppå hverandre med godt med luft i mellom, vil altså romme 200 kg. Den som synes det er lite er virkelig seriøs….. :ugeek:

Topp

InnleggSkrevet: 22 Nov 2012, 18:27 
Avlogget

Her er en bær-renser som også kan brukes til rensing av korn.
Samme bær-renser finnes også på felleskjøpet.

http://www.morene.no/baerrenser-og-baer ... -barrenser

For å måle luftfuktigheten er et slyngepsykrometer enkelt og kjekt.
Disse kan koste noen kroner, men man kan improvisere med et vanlig termometer.
Da ta man og binder termometeret til en taustump, og "slynger den rundt for å få den korrekte temperaturen.
Deretter tan man og lager en strømpe av bomull eller liknende, fukter denne, og slynger den for å få temperaturen med fuktig termometret.
Så går du inn på denne siden og kan beregne luftfuktigheten, hvis du ikke <har et Molièr-diagram liggende.

http://folk.uio.no/rise/psychrometer.html

Topp

InnleggSkrevet: 22 Nov 2012, 19:42 
Avlogget
Brukerens avatar

Ja, den bærrenseren funger! Men det krever litt øvelse for å få opptimalt resultat. Sugstyrken må være akkurat passe og så må man helle korn over i helt konstant hastighet. For fort betyr at mer rusk følger med ned i bøtta, for sakte og mye korn blir dratt inn i støvsugeren. Men det meste av det jeg har kjøpt er så reint at det er greiere å gå gjennom noen kg ved kjøkkenbordet dann og vann.

LUFTFUKTIGHET
Hårhygrometer koster ikke mange kroner, men er ikke alltid like lett å få tak i. Prøv gjerne hos en urmaker. Ellers kan det bestilles for rundt 300 SKr f.eks. her:http://www.hogbergaab.se/?page=product&ProductID=117 Men billige hygrometer fåes også på Clas Ohlson. Jeg har et inne-/utetermometer derfra med hygrometerfunksjon til 299. Det måler litt feil(for høyt), men gir en pekepinn i alle fall. Men strengt tatt trenger man ikke å VITE luftfuktigheten. Kornet blir ikke noe tørrere av det. :)

MÅLING AV FUKTPROSENT I KORN

Det er ikke nødvendig med dyrt spesialutstyr. De av oss som driver med hjemmelading, har sannsynligvis det som trengs allerede. Nemlig en nøyaktig vekt. Og om man ikke har, så koster vekter som måler ned i 1/10 og 1/100-dels gram bare noen hundrelapper på dx.com.

Man tar ganske enkelt en neve korn. Veier den og noterer vekt. Så legger man det i et ildfast fat og setter i stekovnen på 130 grader. Etter 3-4 timer tar man kornet ut og veier igjen. Regn ut differansen. Denne differansen er vanninnholdet, selvfølgelig. Differansen(Vanninnhold) delt på vekt før tørking, ganges med 100. Da har man vanninnhold i prosent.

Proffene(Eurofins) varmer ved 130 grader i 18 timer. Men det meste av vannet er borte lenge før det.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 67 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support