Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Okt 2018, 11:11

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 67 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: korn og mel tråden
InnleggSkrevet: 27 Nov 2012, 22:33 
Avlogget

Bamse Brakar skrev:
Og muligens at han har innsett at det er vanskelig å holde kornet tørrere enn dette når det lagres i hans flotte tretønner til 1 180 kr per stk.

Tre og Tønner DA
Samnøyvegen 57
5642 Holmefjord
http://www.tretonner.no
Prisliste pr 01.06.2012
Vanlege saltetønner

Artikkelnr Produkt Volum Høgde Diameter Ca vekt Pris inkl mva
101 Heiltønne 115 liter ca. 75 cm Ø 45 cm 18 kg 600
201 Halvtønne 60 liter ca. 60 cm Ø 37 cm 9 kg 500
301 Fjerding 30 liter ca. 48 cm Ø 30 cm 5,5 kg 480
401 Åttring 15 liter ca. 38 cm Ø 24 cm 3 kg 450
Prisane gjeld for bestilling av 1- 9stk.
Dersom det er 10 stk og fleire, gjev me 10% rabatt
For større leveransar ta kontakt for spesialprisar.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Aug 2013, 10:50 
Avlogget

http://www.bondebladet.no/naeringsutvik ... orter.aspx

Fra artikkelen over:
Robuste sorter
En ting fant sigdølingene tidlig ut. Det var vanskelig å drive økologisk med de vanlige kornsortene. De fleste av dagens sorter er avlet fram med tanke på stor volumproduksjon, og er basert på mye lettilgjengelig næring og på at soppsykdommer og ugrasproblematikk kan løses kjemisk.

- Tidligere var jo rundt førti prosent av planten høstbar avling, mens resten var strå. Men gjennom foredlinga ble dette forholdet byttet om. Det har ført til at strået på de moderne sortene har blitt kortere, og at akset har kommet mye nærmere bakken. Når plantene i tillegg står veldig tett gjør jo det at soppsykdommer spres veldig fort. De gamle sortene har høyere strå som både dekker godt mot ugras, og som gjør at det er langt opp for jordoverførte sykdommer. Det er med å gjøre våre sorter både mer robuste og stabile enn mange av de nye, sier Næss.

Kanskje bør man satse på slike kornsorter hvis man skal dyrke mer på hobbybasis og for privat selvforsyning? Det er ikke tilfeldigvis noen som har noen erfaringer på dette området vel?

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Okt 2013, 10:56 
Avlogget

Hvor får jeg kjøpt korn ??
Var innom Felleskjøpet idag, tenkte kjøpe en sekk med korn til lagring for å kunne så noe, og bake brød av resten. Men det viser seg at såkorn ikke er spislige... Di er vist blitt beiset for å holde råte og mugg mm borte og egner seg derfor kun som såkorn. :?

Topp

InnleggSkrevet: 02 Okt 2013, 12:38 
Avlogget

Per dags dato er den enkleste løsningen å kjøpe korn direkte fra bonden og tørke det selv.
Det kornet som du da kjøper bør renses for rusk og rask.
Det gjøres enkelt med denne saken.

http://www.clasohlson.com/no/B%C3%A6rre ... r315515000

Etter det jeg kjenner til er dette den rimeligste leverandøren.

Bilde

Topp

InnleggSkrevet: 02 Okt 2013, 16:20 
Avlogget

Den dingsen så lur ut:) Her er vel poenget at kornet (bæra) er tunge og detter ned røret, mens blader og dritt flyr opp og inn i støvsugern? ... Genialt. Takker for det tipset Hårek! :D

Jeg får legge ut en annonse etter bønder med korn, kjenner ingen, og di fleste bønder i nabolaget her har bare poteter og gulrøtter.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Okt 2013, 16:30 
Avlogget
Brukerens avatar

Kjellz skrev:
Den dingsen så lur ut:) Her er vel poenget at kornet (bæra) er tunge og detter ned røret, mens blader og dritt flyr opp og inn i støvsugern? ... Genialt. Takker for det tipset Hårek! :D

Jeg får legge ut en annonse etter bønder med korn, kjenner ingen, og di fleste bønder i nabolaget her har bare poteter og gulrøtter.

Jeg har hatt en slik i flere år - og brukt den. Det krever nøyaktighet i utførelsen for at ikke kornet skal følge med i dragsuget, evt det du ønsker å fjerne ikke gjør det. Småstein vil dessuten IKKE fjernes om de finnes.

Problemet, eller utfordringen, er å tømme korn i akkurat passe mengde og med konstant hastighet i forhold til suget fra støvsugeren. Dersom man ikke har skikkelig fingerspitzgefühl, eller masse korn å øve på, kan det bli en stor prosentdel svinn, alternativt lite effektiv rensing. For min del brukte jeg en tom støvsugerpose og det som havnet der ble fuglemat senere på vinteren.

Det er en stund siden jeg har brukt den nå. I stedet har jeg funnet fram til leverandører som har bra kvalitet på kornet slik at det er lite å rense bort. Dessuten har vi fått dreisen på teknikken med å se over kornet hver gang vi skal bruke noe av det.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Okt 2013, 10:48 
Avlogget

Da fikk jeg grønt lys fra den lokale møllern her til å komme innom å kjøpe noe korn. Tenker at ca 5 kg. av hvert slag burde rekke ?????
Tanken er da å pakke i mylar og så når krisen kommer. Skal være nok til å livnære en familie på 5, inkl såkorn til kommende sesong igjen.
Går for Hvete (til baking) , Havre til grøt (evt making) , Rug (til baking) og Bygg (til dyra, evt baking)
Lagrer ferdig malt mel i mylar for baking første sesong mens korna gror... Inspill? På mengder, eller sortet.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Okt 2013, 12:28 
Avlogget

Her er noen sider som gir forslag til matvarelageret.
For enkelhetens skyld.
1 lb (pund) = 0.454 kg

http://lds.about.com/library/bl/faq/blcalculator.htm

http://www.thefoodguys.com/foodcalc.html

http://wisefoodstorage.com/food-storage-calculator.html

Topp

InnleggSkrevet: 04 Okt 2013, 11:49 
Avlogget

Kjellz skrev:
Da fikk jeg grønt lys fra den lokale møllern her til å komme innom å kjøpe noe korn. Tenker at ca 5 kg. av hvert slag burde rekke ?????
Tanken er da å pakke i mylar og så når krisen kommer. Skal være nok til å livnære en familie på 5, inkl såkorn til kommende sesong igjen.
Går for Hvete (til baking) , Havre til grøt (evt making) , Rug (til baking) og Bygg (til dyra, evt baking)
Lagrer ferdig malt mel i mylar for baking første sesong mens korna gror... Inspill? På mengder, eller sortet.

Hvis du har planer om å dyrke korn, er den beste måten og oppbevare såkorn og bruke det. Så kornet, så ser du hva som fungerer hos deg og jorda du har. Det er ikke sikkert at korn du kjøper på din lokale mølle vil være korn som har godt av å dyrkes i jord som ikke er hardt sprøytet og full av kunstgjødsel. Eksempelvis tjener disse i denne artikkelen godt på annet korn enn det konvensjonelle: http://www.bondebladet.no/naeringsutvik ... orter.aspx
Dette bør du gjøre med alt du vil dyrke etter en eventuell katastrofe, dyrk det først så vet du hva som skal til, hva du skal gjøre, og hva du rett og slett ikke får til å dyrke der du bor. Lykke til! :)

Topp

InnleggSkrevet: 04 Okt 2013, 15:49 
Avlogget

Absolutt et godt forslag! :D Skal få til et mindre prosjekt til våren.
Alle disse kornslaga har vert dyrka i Norge i mange hundre (tusner) av år, men det er vel desverre slik at det ikke bare er jorda som evt setter en stopper for bra vekst og god avling, men også det at di orginale sortene er krysset og manipulert til nye sorter som har helt andre krav til næring. Noen som tilfeldigvis vet vilke sorter innen samme slag som ble brukt i vikingtiden + ?? Og om disse evt er å spore opp? Skal ta noen søk på dette selv også, men rekker ikke over det idag..

Topp

InnleggSkrevet: 06 Okt 2013, 17:09 
Avlogget

Kjellz skrev:
Noen som tilfeldigvis vet vilke sorter innen samme slag som ble brukt i vikingtiden + ??

MAT OG DRIKKE
Vikingene hadde muligheter til et variert kosthold, men det kunne være problemer med å få tak i nok mat til tider. Det var f.eks. ikke uten grunn at de kalte måneden februar for hungersmåneden.
Maten kunne bestå av brød, grøt, fisk og skalldyr, sjøpattedyr som sel og hval, kjøtt av hest, storfe, sau, geit, gris og lokalt vilt, fjærfe og egg, meieriprodukter som melk og ost, nøtter og bær, epler, sopp, løk og purre, tang og sjøvekster.
Av ville vekster kan nevnes islandsk lav (Cetraria islandica), kvanne (Archangrlica officinalis), strandrug (Elymus arenarius), søl (Rhodymenia plamata), geitrams (Epilobium angustifolium), rosenrot (Sedum roseum), mura (Potentilla anserina), fjellsyre (Oxyria digyna) og skjørbukplanten (Cochlearia officnalis).
Vikingene brygget mjød og øl. Gjennom handel eller fra vikingtokter hadde en del av de velstående også tilgang til vin. Som rusmidler brukte de i tillegg fleinsopp og fluesopp.

http://www.arild-hauge.com/familie.htm

the grains of wheat, rye and barley.

http://www.bbc.co.uk/history/ancient/vikings/food_01.shtml

Topp

InnleggSkrevet: 06 Okt 2013, 20:34 
Avlogget

oi! Det var jammen mye bra info. Takker :)
Men lurer fortsatt på vilke korn-sorter dem brukte. Både hvete, rug, bygg og havre var vanlig, men det finnes flere underarter til disse med ulike egenskaper på veks-vilkår, strå/korn-kvalitet, motstandsdykrighet osv... Jeg ville bare ha korn jeg, men innser at dette er et felt jeg kommer til å bruke min tid på :lol: Tror jeg kjøper litt av alt, og har et ekspriment til våren før jeg pakker noe ned i mylar...

Topp

InnleggSkrevet: 07 Okt 2013, 13:14 
Avlogget

http://www.realfarmacy.com/modern-wheat ... ys-expert/

Hm... Sett flere artikler som påstår det samme.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Okt 2013, 13:46 
Avlogget

apropos matlagerkalkulatoren...
jeg ser at de anbefaler nesten 20kg sukker pr pers for et år! :o
jeg bruker ca 2-3kg i året.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Okt 2013, 14:53 
Avlogget

Steffen skrev:
apropos matlagerkalkulatoren...
jeg ser at de anbefaler nesten 20kg sukker pr pers for et år! :o
jeg bruker ca 2-3kg i året.

Husk at du bruker mye sukker til syltetøy, saft, ol...

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 67 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support