Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Jul 2018, 14:29

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 67 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: korn og mel tråden
InnleggSkrevet: 27 Jul 2012, 13:35 
Avlogget
Brukerens avatar

Går jo an å supertørke det selv bed f.eks. en byggvarmer, men da svir du av ganske mye penger i strøm. Tørking utendørs i sola er jo også et alternativ, men da kommer fuglene. For ikke å snakke om mus og rotter.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Jul 2012, 20:10 
Avlogget

æ kainn bake!

jeg bakte mitt første brød i dag, og det ble utrolig godt.
brukte fint sammalt hvetemel, men de kommer jo bare i kilospakker ser det ut for.

går jeg glipp av mye næringstoffer/energi hvis jeg bruker siktet hvetemel istedenfor?

Topp

InnleggSkrevet: 31 Jul 2012, 21:34 
Avlogget
Brukerens avatar

Steffen skrev:
æ kainn bake!

jeg bakte mitt første brød i dag, og det ble utrolig godt.
brukte fint sammalt hvetemel, men de kommer jo bare i kilospakker ser det ut for.

går jeg glipp av mye næringstoffer/energi hvis jeg bruker siktet hvetemel istedenfor?

Gratulerer med ditt første brød!

Bruker du kun siktet hvetemel får du ikke brød, men loff. Det du har bakt er det groveste og mest næringsrike som er mulig å få av hvetemel (om du ikke tilsetter ekstra kli da). Og det er generelt vanskeligere å bake dess større andelen av sammalt/kli er!

JA, du går glipp av mye næringstoffer ved å bruke siktet mel! (For de spesielt interesserte så skiller spelt seg ut der ved at det også har mye vitaminer og mineraler i kjernen.)

Sjekk denne linken, du må skrive i "hvetemel" i søkefeltet og så trykke "Velg næringsstoffer" og "Velg alle".
Obs; du må scrolle mot høyre for å se alt: http://www.matvaretabellen.no/#korn-og-bakevarer-froe-og-noetter-g5

Topp

InnleggSkrevet: 31 Jul 2012, 21:58 
Avlogget
Brukerens avatar

Crusoe skrev:
Ift behandlingen av korn, så er vel næringsinnholdet i kornet relativt konstant i forhold til hvordan det konsumeres? Om ikke jeg husker helt feil (fra barneskole kristendom; så var vel romerske lover utformet slik at det var lov å spise aks fra avlinger man vandret igjennom? Altså ikke sanking, men spise underveis?

Ja, i praksis er næringsinnholdet relativt konstant. Men å spise hele og tørre korn anbefales ikke for andre enn fugler kanskje. Kornene bør i det minste knuses slik at de ikke går hele gjennom systemet.

Raw-food og lavkarboentusiaster vil kanskje også komme inn på antibeitestoffer som fytinsyre f.eks. Men dette blir litt spekulativt og har neppe noen praktisk betydning med mindre kostholdet er meget ensidig og fiberrikt. Varmebehandling reduserer også noe av denne fytinsyren. Men med et noenlunde variert og fornuftig kosthold er ikke dette noe problem i dag tror jeg. Og i en survivalsituasjon vil den slags spissfindigheter være luksusproblemer. Se ellers disse trådene: Å overleve kun på selvdyrket mat og Overleve kun på mat fra lageret?

Sitat:
Phytic Acid Althought not classified as a dietary fiber, phytic acid is often found accompanying them in the same foods. Because of this close association, resea rchers have been unable to determine whether it is the dietary fiber, the phytic acid, or both, that binds with minerals, preventing their absorption. This binding presents a risk of mineral deficiencies, but the risk is minimal when total fiber intake is reasonable and mineral intake adequate.

Sitat:
phytic (FYE-tick) acid: a non nutrient component of plant seeds; also called phytate (FYE-tate). Phytic acid occurs in the husks of grains, legumes, and seeds and is capable of binding minerals such as zinc, iron, calcium, magnesium, and copper in insoluble complexes in the intestine, which the body excretes unused.
Begge sitater fra: http://www.amazon.com/s?ie=UTF8&rh=n%3A ... ney&page=1

Topp

InnleggSkrevet: 31 Jul 2012, 22:39 
Avlogget

takk, bamse brakar.
da kjøper jeg 10kg til, så har jeg 20kg sammalt og da sier jeg meg fornøyd.
skulle holde i over 3 måneder til meg.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Aug 2012, 07:28 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg glemte noe angående dette med næringsinnhold: Spiret korn inneholder mer betakaroten (forstadiet til vitamin A), B-vitaminer, vitamin C, E og ferulinsyre, et stoff som hemmer betennelser, enn vanlig helkorn.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Aug 2012, 08:01 
Avlogget
Brukerens avatar

Steffen skrev:
æ kainn bake!

Jeg måtte flire :mrgreen:

(Har desverre ikke noe mer å bidra med i tråden :oops: )

Topp

InnleggSkrevet: 11 Aug 2012, 14:23 
Avlogget

Eg har nokre nesten heilt lufttette plastbøtter av typen 5, PP.

Har lagra ein god del ris i desse. Kvit jasmine ris. Dei står tørt og kaldt, men har ikkje nytta noko som helst for å fjerne oksygen eller fukt før eg hadde på lokket. Tenkjer å rullere og nytte dei innan 3-5 år. Er dette forsvarleg lagring trur de?

Lurer og på å kjøpe inn litt korn og lagre på samme måte.

Men vil forsikre meg om at eg ikkje gjere noko dumt :)

Topp

InnleggSkrevet: 11 Aug 2012, 17:44 
Avlogget

En interessant artikkel om korndyrking: http://hedmark.lr.no/fagartikler/7899/

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Aug 2012, 09:14 
Avlogget
Brukerens avatar

Hvordan er det å lagre mel kontra korn? Er det slik at korn har lenger lagringstid eller er billigere i innkjøp?

Topp

InnleggSkrevet: 12 Aug 2012, 10:23 
Avlogget
Brukerens avatar

Korn har både lengre lagringstid og er billigere i innkjøp. Men forutsatt at melet er tørt nok og lagres godt nok, kan det lagres ganske lenge det også. Etter min mening kan det være lurt å ha litt SIKTET HVETEMEL på lager.

I følge disse to studiene kan mel lagres minst 10 år i oksygenfritt miljø og hele korn i minst 30 år.
http://contentdm.lib.byu.edu/cdm/singleitem/collection/IR/id/91/rec/6
http://contentdm.lib.byu.edu/cdm/singleitem/collection/IR/id/88

Men oksygen er ikke det eneste som er av betydning. Merk at kornet i den andre linken over hadde en fuktighet på rundt 8 %. Det er EKSTREMT tørt etter skandinaviske forhold. I Norge er det tilstrekkelig at korn er på 15 % eller lavere når det omsettes. Men det er ikke ideelt for lagring over lang tid.

Min erfaring er at det kornet jeg har kjøpt ligger et par prosent lavere. Det er også mulig å tørke mindre mengder selv bare ved å spre det utover slik at det ligger luftig. Ved luftfuktighet på 50 % vil det for eksempel oppstå en likevekt i kornfuktighet på omtrent 12,5 % etter noen dager. For å komme ned i 8 % må luftfuktigheten være under 20 %! Ved å øke lufttemperaturen reduseres selvfølgelig tørketiden. Men høy temperatur er i seg selv ikke bra for kornet. Det gjelder BÅDE under tørking og lagring.

Her er en oversikt over likevekten mellom kornfuktighet og luftfuktighet.
http://www.lr.no/media/ring/1043/ES/T%C3%B8rking%20og%20lagring.pdf

KONKLUSJON: Det er egentlig ikke mulig å gi noe helt klart svar. Det avhenger av
1) Oksygennivå i mylarposen
2) Fuktighet i korn/mel
3) Lagringstempertur
4) Kvalitet FØR lagring

Men mye av dette kan man gjøre en del for å styre selv!

Topp

InnleggSkrevet: 12 Aug 2012, 21:20 
Avlogget
Brukerens avatar

Tusen takk for et opplysende og godt svar Bamse! :D

Topp

InnleggSkrevet: 15 Aug 2012, 22:05 
Avlogget

Hadde det vært mulig og lagre korn på vanndunker? Rent plassmessig fungerer det ganske bra, både med de 250 kiloene med ris (! Hvordan ble det så mye? :shock: :? ) og tjuefem kilo sukker jeg allerede har. Burde kanskje ha hatt O2 absorbere i risen men... Det er snakk om lignende som på bildet under, men de kommer ifra Europris istedet for. Hva tror vismennene her?

Vedlegg:
p31203331.jpg
p31203331.jpg [ 18.63 KiB | Vist 2685 ganger ]

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.
Topp

InnleggSkrevet: 18 Aug 2012, 08:48 
Avlogget

Plast (særlig gjennomsiktig) uten videre behandling (oksygenabsorbere osv.) er vel i sammenheng med korn nærmest en invitasjon til mugg og co.
Tror at korn oppbevares best enten: i stabbur i sekker som henger på (relativt) musesikre slaktekroker, eller høyhermetisert i nitrogenatmosfære.
Stabbur-varianten baserer seg i alle fall på at du kommer innom stabburet ditt ofte nok til å riste på sekken slik at larver og voksne insekter blir drept/ knust i posen, eller hvis du har kornet i binger/ trebokser, at du rører rundt ofte nok til å kille alt som ikke har noe der å gjøre.
Egypterne fant jo ut at har du kornlagre må du ha katt, eller i Norge kanskje buhund som jo også kan fange mus. Mus kan jo gnage seg gjennom plast også hvis de synes det er noen vits i det.
Til slutt: rotter kan lage "rotte-stige" ved å henge seg på hverandre nedover flere meter slik at noen kan løpe opp og ned og rappe korn! Husker ikke kilden, men det har blitt filmet i en sammenheng hvor kornet forsvant på mysteriøst vis. Rotter er jo ekstremt intelligente, og for å ikke snakke stygt om dem, her en video fra det indiske templet hvor rotter er velkomne, angivelig sprer de heller ingen sykdommer der, selv om mennsker og rotter deler maten. Kanskje ikke så rart siden de får frisk mat og ikke må leve av søppel. Her en snutt fra National Geographic: http://www.youtube.com/watch?v=2OOs1l8Fajc

Topp

InnleggSkrevet: 18 Aug 2012, 11:43 
Avlogget
Brukerens avatar

fnord skrev:
Eg har nokre nesten heilt lufttette plastbøtter av typen 5, PP.

Har lagra ein god del ris i desse. Kvit jasmine ris. Dei står tørt og kaldt, men har ikkje nytta noko som helst for å fjerne oksygen eller fukt før eg hadde på lokket. Tenkjer å rullere og nytte dei innan 3-5 år. Er dette forsvarleg lagring trur de?

Det hadde sikkert vært like greit å beholde risen i originalforpakningene dersom man ikke pakker om til mylarposer med oksygenabsorbere eller tilsvarende. Noen fabrikat leverer risen i lufttette plastsekker. Det gjelder for eksempel min favoritt "India Gate" Basmati ris. Jeg har aldri funnet insekter hverken i denne eller andre risvarianter, men om det skulle være noen inni en slik lufttett pose, ville de enten dø ut av seg selv fordi risen er for tørr til at formering er mulig. Eller fordi de bruker opp evtentuelt oksygen i posen slik at de dør av CO2 forgiftning før de får gjort noen skade.

Dersom du klarer å lagre ved lav nok temperatur og luftfuktighet går det sikkert greit med så kort lagringstid som du ser for deg.

Tabellen under er kanskje litt vanskelig å lese pga klipp&limingen jeg har gjort, men den viser hvilket fuktighetsnivå man får i ris avhengig av hvilken temperatur og luftfuktighet den lagres ved.
---------------------Luftfuktighet
-------30% 35% 40% 45% 50% 55% 60% 65% 70% 75% 80% 85% 90%
10.6 11.1 11.6 12.1 12.6 13.1 13.7 14.2 14.9 15.6 16.4 17.4 18.8

10° 9.9 10.4 10.9 11.4 11.9 12.4 13.0 13.6 14.2 14.9 15.8 16.8 18.1

16° 9.4 10.0 10.5 11.0 11.5 12.0 12.6 13.2 13.8 14.5 15.4 16.6 18.0

21° 9.1 9.6 10.1 10.6 11.1 11.6 12.2 12.8 13.5 14.2 15.0 16.1 17.5

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 67 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support