Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 25 Jun 2018, 09:03

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 11 Apr 2018, 19:48 
Avlogget

Tenkte det var naturlig å legge en tråd om matallergier og lagringsvarer her. Kanskje det finnes et annet sted, men jeg har ikke sett noe så langt i søket.

Jeg lette etter laktosefri tørrmelk her før jul - liker å ha litt på lur for hytteturer og påkommende tilfeller hvor man ikke vil bære med seg litersboksene. Bestilte til slutt fra ei finsk side suomikauppa.fi (ulkosuomalaisen paratiisi :geek: ). Det ble litt dyrt med toll etc (har nevnt dette på ei anna side også). Har også sendt et fint kundeforslag til tine.no om de ikke kunne bruke den gode norske melka til å lage tørrmelk til laktosefriungene i landet :-). Og fikk et fint svar også, at de syntes det var et bra forslag. Er litt skeptisk til om de faktisk gjør noe med det, men inntil videre må jeg uansett være litt på hugget for å finne ut om alternativer.

Det samme gjelder vel folk som har andre typer intoleranser eller allergier. Hvor kan man finne rimelige, lagringsvennlige alternativer å ha i bakhånd om en vinterstorm stenger veien til butikken?

Så, noen som vet noe, eller har noe lurt de vil skrive om det?

HusFruva

Use it up, wear it out, make it do, or do without.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Apr 2018, 14:40 
Avlogget
Brukerens avatar

Nei, jeg har ikke noe spesielt lurt å si om dette. De som er allergiske for noe i de viktige basisvarene våre som egg, melk og korn, har et problem. Først og fremst et økonomisk problem. Men heldigvis er det langt færre som virkelig er allergiske enn det er folk som tror de eller barna er allergiske. Et touchy tema, men det MÅ nevnes. Så det første jeg vil anbefale er å oppsøke lege/spesialist for å sjekke om problemet er reelt. Årsak og virkning er ofte ikke så lett å få tak på. Spesielt kanskje ikke om det er egne barn som har problemer. Merk også at overfølsomhetsreaksjoner KAN bli redusert når man blir eldre. Og for eksempel når det gjelder melk, så kan noen reagere på ren melk, men tåle yoghurt og ost hvor det man reagerer på er omdannet eller blitt skilt ut i produksjonsprosessen.

Så akkurat når det gjelder laktosefri tørrmelk så KAN du jo lære deg å lage ost av vanlig tørrmelk. Men da primært god gammeldags fast gulost. Ikke ferskost tror jeg.... Så det blir litt å sette seg inn i.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Apr 2018, 21:22 
Avlogget
Brukerens avatar

den type allergier er, så sant man har fått dem stadfestet både veldig enkelt og også veldig vanskelig å leve med. på den ene siden er det jo masser av mat som ikke inneholder f.eks. laktose eller gluten, så matmangel er det jo ikke snakk om, men det å leve i en kultur som den norske, med ganske faste rammer rundt hva folk spiser når gjør det vanskelig å f.eks. spise broccoli til frokost, selv om det er fullt mulig. Jeg tror det er bedre om man bestemmer seg for å ikke være så konvensjonell/tradisjonell i matveien, men heller spise det som faktisk fungerer. Dessuten er det best å holde seg unna ferdigmat uansett.

det er nok vanskeligere om man har f.eks IBS, som jo er mer i retning av "du er overfølsom mot noe, men det er nesten umulig å vite hva".

Topp

InnleggSkrevet: 16 Apr 2018, 09:15 
Avlogget

:) Gode svar, og en spennende utfordring å lage ost av tørrmelk, Bamse Brakar 8-) . Det skal faktisk prøves. Når det gjelder å tenke utenfor boksen, så tror jeg du har et viktig poeng, Draugjeger. Det er helt klart at det vanskeligste å gjøre gode bedømninger om, er situasjonen med ens egne barn - hvordan sikre at de får i seg nok næring når de har intoleranser etc., uansett om man er bare hjemme i gamlelandet. Jeg er superglad for laktosefri melk, men hvis de i framtiden f.eks. skulle oppleve perioder (noe så enkelt som utenlandsreiser er jo reellt) hvor de ikke så lett har tilgang på det, er det nok lurt å lære seg hvor mye broccoli som skal til for å dekke dagsbehovet, ja :-). Og å dyrke den, ikke minst. Eller andre kalsiumkilder - tahini skal visst være supert.

Takk for svar. Setter pris på at dere følger opp når man prøver seg med ferskinginnlegg her inne.

HusFruva

Use it up, wear it out, make it do, or do without.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: