Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Apr 2018, 07:47

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 16 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 23 Jun 2012, 15:24 
Avlogget
Brukerens avatar

http://e24.no/makro-og-politikk/spoekel ... a/20245913
Sitat:
Økt mattyveri

Den dramatiske økningen i antall fattige i Spania har ført til at stadig flere stjeler frukt, grønnsaker og levende husdyr fra spanske bønder og fruktprodusenter.

Det halvmilitære politiet Guardia Civil har nå begynt å patruljere noen av landets fremste matproduksjonsområder både med bil og hest.

Er spanjoler verre enn nordmenn, eller tror dere vi bør forvente lignende oppførsel i Norge når krisen/korreksjonen når oss?

Jeg tror vi kan oppleve økt kriminalitet og tyveri så snart folk går sulten, men samtidig tror jeg ikke bøndene kommer til å bli et like stort mål her, men heller butikkene.

Noen som har implementert noen tiltak for å sikre sin grønnsakshage eller annen matproduksjon?

Topp

InnleggSkrevet: 24 Jun 2012, 10:29 
Avlogget

Eg tror ikke nordmenn er hverken bedre eller verre enn andre.Det er enkelt å peke fingeren når du er mett og sikker,men når du er uten jobb og penger og familien sulter ser ting ganske annerledes ut.Eg tror at hvis vi får sånne tilstander her(eller verre)så vil nok tyveri skje her og. Hvis du er sulten og uten muligheter til å kjøpe nok mat,så vil det nok være fristende å "ta en tur" til naboens kjøkkenhage.Det å sikre kjøkken hagen har eg tenkt på en stund,men har ikke funnet noen praktisk løsning på. Håper at noen har noen bra forslag.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jun 2012, 01:30 
Avlogget

Er i sør Spania nå i jordbruks provinsen Almeria! Og ja, det er mye mer Guardia Civil ( ikke Policia Local) enn da jeg var her sist. Ble stoppet 2 ganger på vei hjem fra puben i bil! 8-)

Det skal sies at de enorme områdene med drivhus her nede produserer ENORME mengder med mat som blir shippet ut til resten av Europa. Sjekk din tomaten, papirka etc neste gang du er i butikken og du vil se at den kommer fra Vicar, Almeria, El Jido etc.

Tror Nordmenn faktisk er værre, selv om spanjoler ikke bryr seg så mye om regler. De driter faktisk i alle regler, fra å kjøre med alkohol, til å godkjenne husbygging etc. Så lenge du er kompis med naboen er alt ok.

Problemet i Norge er vel at vi har så utrolig lite dyrket områder, mens her nede har du på mil etter mil med plastikk drivhus.

Alt det hvite et drivhus, eies av spanjoler og grønnskakene plukkes av ulovelig afrikanere.

Bilde

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 12:31, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jun 2012, 19:30 
Avlogget

Tyveri av mat foregår i Norge også, et par kompiser av meg driver en del med tjuvslakting av sau. De har planer om og utvide til storfe også, men det er det ikke blitt noe av. Også tamrein har de visst prøvd seg på, men det var et eller annet problem. Antagelig for mye arbeid og få med seg kjøttet ned fra fjellet. Begge har visse økonomiske problemer, men ikke nok til at jeg synes det rettferdiggjør handlingene deres... Men, jeg kommer ikke til å sende politiet på dem heller.

Tiltakene jeg gjør for å sikre kjøkkenhagen min, er stort at jeg prøver å få folk interessert i og bli selvforsynt. Ellers har jeg plantet ut et par plommetrær jeg ikke hadde plass til i hagen i fjæra, så får vi se hvordan det går. Bedre at folk forsyner seg av dem enn at de går opp i frukthagen min i alle fall. Ellers vil jeg referere til det jeg skrev om midtsandtangen friluftsområde, som plantet frukt, bær og urter til glede og nytte for brukerne, og så håper jeg at dette blir standarden for parker fremover.

Ellers tror jeg at et høyt plankegjerde hvor folk ikke kan se inn kan være et fornuftig tiltak i mer bynære områder. Det er noe du kan sette opp i dag, og vil antagelig være mindre problemer med det enn og begynne med piggtråd og betongmur...

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jun 2012, 21:57 
Avlogget

Er vel ikke akkurat noe bombe at det skjer tjuvjakt på hjort og elg her til lands også. Samt de som tjuvjakter ulv.

Å tjuvjakte en hjort kan jeg forstå da det er alt for mange av dem med de milde vinterne vi har hat, men å ta en bonde sin sau synes jeg er dryg. Veldig dryg!

I en solid SHTF vil jo man helst hjelpe bonden, men men! Bare min mening! :mrgreen:

En svenske jeg jobbet med fortalte noe historie fra Lapland i Sverige der han hadde en Same med seg i bilen. Svensken lurte på hvor han kunne kjøpe reinsdyrkjøtt. Samen sa at han kunne ordne det, han ba bilen å stoppe. Samen ut med samekniv og bløgget en rein og dro den inn i bagasjerommet!

Her har du Guardia Civil. Ble stopped av en officer med lykt, og 2 "soldater" med digre gevær! Jeg valgte ikke dra en spøk!
Bilde

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 12:31, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 29 Jun 2012, 00:02 
Avlogget

HeHe, Gullars, må ikke kødde med guardia..Been there done that, still alive and not komplaining :lol:

Siden Temaet er "tyveri på grunn av sult" så regner jeg med at vi alle treffer gode avgjørelser på fulle mager... Dersom det er slik at våre barn dør av manglende ernæring, så kan vi vel alle knabbe en tomat eller 15? Godt grønt? Eller en hjort eller 4?

Topp

InnleggSkrevet: 29 Jun 2012, 00:13 
Avlogget

Enkelte autoriteter skal man ha seg i hu for, spesielt den sorten som skyter først og spør etterpå!

Problemet er vel når folk får den samme mentaliteten til DIN hage og DINE dyr!

En nabo til min svoger fikk tømt hele det ene drivhuset sittt over natten. Da mener jeg ALLE tomatene. Tusenvis! For denne bonden betydde det et enormt tap, og forskring dekker ikke slikt her nede! Han klarte å komme seg igjennom det økonomiske tapet, men om det var i år hadde han nok vært konk!

Igjen føler jeg at jeg prepper for å unngå å måtte stjele " naboens mat". Husk bildene fra Afrika og hestetyven! :mrgreen:

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 12:16, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 29 Jun 2012, 00:48 
Avlogget

HeHe! Prepper kun for å overleve jeg. Knabber derfor i øst og vest om det er mest hensiktsmessig. Noen hg fuglefrø her, og noen dl matfett der blir fort en grunnernærig å ta med hjem...

Om det finnes hester og spise..så er det vel mye mat pr dyr da.. :oops: Om det gjelder å skyte for overlevelse, så tror jeg at dette forumet er feil sted å disutere det :shock:

Føler meg forøverig ganske sikker på at alle bildekkbrennendefantaster møter veggen her ;) (i huset).

Topp

InnleggSkrevet: 07 Sep 2012, 17:50 
Avlogget

Liten artikkel fra Spania. http://www.prepperpodcast.com/breakdown ... -struggle/

Også kommer tråden frem i lyset igjen. ;)

Topp

InnleggSkrevet: 07 Sep 2012, 19:01 
Avlogget

Sitat:
Crusoe skrev:
HeHe! Prepper kun for å overleve jeg. Knabber derfor i øst og vest om det er mest hensiktsmessig. Noen hg fuglefrø her, og noen dl matfett der blir fort en grunnernærig å ta med hjem...

Om det finnes hester og spise..så er det vel mye mat pr dyr da.. :oops: Om det gjelder å skyte for overlevelse, så tror jeg at dette forumet er feil sted å disutere det :shock:

Føler meg forøverig ganske sikker på at alle bildekkbrennendefantaster møter veggen her ;) (i huset).

Nå min venn! Det finnes mye lettere måter å gjøre det på! For de av dere som ikke har sett filmen Snatch så er dette klippet episk! :mrgreen:

http://www.youtube.com/watch?v=CyEBXTL1Y3U

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 12:36, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 06 Okt 2012, 07:05 
Avlogget

Tjuvslakt er ikke så uvanlig i Norge heller, viser det seg. http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokal ... 38482.html

Topp

InnleggSkrevet: 08 Okt 2013, 20:34 
Avlogget

Begynner vel å bevege meg godt utenfor trådens hovedområde nå, men synes ikke denne posten trenger en egen tråd, og kom ikke på noen andre tråder i farten som passet: Hummertyveri sprer om seg i årets sesong. Så den Japanske køkulturen ved en krise har jeg ikke helt troen på at Norge kommer til å gjøre etter dem merker jeg...
http://www.nrk.no/trondelag/hummertyver ... 1.11283529

Topp

InnleggSkrevet: 09 Okt 2013, 13:52 
Avlogget

Det samme foregår i områdene rundt her men da på krepseteiner og garn.

Og i sommer har flere garn og ruser også forsvunnet i forskjellige vann. Det har jo skjedd fra tid til annen, men så mye som nå er litt pussig. Tjuvslakt har foregått i alle år, men primært elg og rådyr. Nytt av de siste årene er at det ryktes om en god del tjuvslakt av gårdsdyr også.

Siden ingen er pågrepet så er det vanskelig å spekulere i hvorfor..

Men ja, jeg har sikret med skikkelig gjerdet. Strøm på toppen og i bunn, tett netting for å hindre fotfeste, avstivede stolper for økt stivhet, nye grindstolper. ny grind (mulighet for stokk-slå bak grinda for å hindre at den blir åpnet. Kamera som dekker det meste, og sensor system for å fange opp ferdsel. Og selv om ting er rimelig gjengrodd så er nye hekkplanter/grantre på vei opp for å seile enda bedre under radaren.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Okt 2013, 14:27 
Avlogget

Når det gjelder tjuvslakting av sau, så har jeg hørt om noen som ble dømt for det. Det var en av våre nye landsmenn.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Okt 2013, 14:57 
Avlogget

Det er vel fordi det ikke er noen særlig etterforsking av slikt. Det er jo ingen som stopper dem, sån strengt talt. Vi lever i et land fullstendig blottet for konsekvenser.

Ellers så er jeg rimelig skremt av de historiene jeg hører på bygden om avslappet forhold til hjortekvoter, og saueholdet som er langt over grensen, det de fleste vil kalle dyreplageri.

Jeg kan bevise dette? Nei, dessverre. Men det meste kommer frem etter et par drammer.

Når jeg googler Tjuvslakting eller Tyvslaktning så er de fleste sakene fra Finnmark og Nord Norge angående et eller annet reinsdyr. Men der oppe tar jo Kråken og Ørnen titusner av reinsdyr pr uke.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 16 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: