Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Sep 2018, 02:32

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 29 Jan 2017, 09:51 
Avlogget

La oss si at du er på langtur og det er vått ute og ikke har tørr ved, da kan man ikke lage bål og ikke forbrede mat på, så jeg lurer på om det er trygt og for eksempel fiske ørret, sløye den og spise den?

Topp

InnleggSkrevet: 29 Jan 2017, 14:17 
Avlogget
Brukerens avatar

Sushi :D

Topp

InnleggSkrevet: 29 Jan 2017, 19:10 
Avlogget

Da har man muligens planlagt noe dårlig er det første jeg kommer på..

Om du er bare konkret ute etter ett svar på spørsmålet ditt, så ja. Sløy og spis. Man skal være uheldig om en blir syk av det. Som ovennevnte skrev, er det i prinsippet sashimi.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Jan 2017, 20:57 
Avlogget
Brukerens avatar

det er derfor jeg aldri drar til skogs uten wasabi og soya. :)

Topp

InnleggSkrevet: 30 Jan 2017, 03:11 
Avlogget

Dersom man vet hvordan man sjekker om fisken har kveis og kan få sløyd fisken raskt hadde jeg vel spist den i nødsfall, men det er virkelig ikke optimalt på noen måte. Både kveis og bendelorm smitter over på mennesker, såvidt jeg vet.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Feb 2017, 05:57 
Avlogget

Har så langt aldri opplevd å ikke få fyr på et bål om virkelig ville. Det finnes alltid noe som brenner om man vet hvor man skal lete. Men ja, får man ikke stekt fisken så kan den spises rå i nødsfall. Sopp og diverse andre vekster kan også spise, men da skal du vite hva du gjør. Spesielt sopp, flere av de vanlige matsoppene er giftige før de er varmebehandlet, og de fleste kan gjøre deg litt uggen om du ikke er vandt til det.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Feb 2017, 09:32 
Avlogget

Av karbohydrater som er tilgjengelig hele året er vel navlelav det som er lettest å finne. Noen kaller den naturens havregrøt , men det innebærer jo koking. Men navlelav kan også spises rå , og det har jeg gjort mange ganger. Navlelav er nesten overalt der man finner steiner og knauser. Og det er nesten overalt i Norge. Det er dette svarte krispy stoffet man finner på steiner . Jeg skraper det av og spiser det som potetgull. Smaker ingenting , kanskje det kan minne om potet i smaken. Men inneholder mye karbohydrater og samler man nok er det nyttig mat.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Feb 2017, 17:42 
Avlogget

Nordland skrev:
La oss si at du er på langtur og det er vått ute og ikke har tørr ved, da kan man ikke lage bål og ikke forbrede mat på, så jeg lurer på om det er trygt og for eksempel fiske ørret, sløye den og spise den?

Da må man jobbe mer med å lære seg å finne ved ;)

Topp

InnleggSkrevet: 08 Feb 2017, 16:18 
Avlogget

Jeg har allitd med nødmat, som f.eks nøtter og rosiner. Ellers er gode bøker på markedet om ting som er spiselig i naturen. For eksmpel Rolf Hjelmestads urtebok. Det er masse planter man kan spise der ute. Fisk er sikkert også fint.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Feb 2017, 17:49 
Avlogget

Støtter meg til tidligere innspill om at man er dårlig forberedt hvis man ikke har noe å lage bål av. Har man først fått i gang et bål med noen tørre vedskier fra sekken, tåler bålet noen våte skier etter hvert.

Ellers kan du også vurdere et lite primusapparat. Vi har et som kun består av gasskobling og slange, samt et veldig kompakt bluss. Det er fast sekkinnhold her i gården.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Feb 2017, 23:46 
Avlogget

Satt på en 50 m x 30 m "øy" midt ute på ett relativt stort og forfrossen innsjø på en solo-tur i natt. Hadde kun med meg chaga og tennstål til opptenningsformål. Tempen var ca -7 på dagen og 30 cm snø. Tok meg ikke lange tiden å få brekt tynne kvister, noen pinner, sanket en liten dose bjørkenever og hugget ned noen små trær. Bygde en fire etasjer plattform med denne råe veden og fyrte fra toppen med ovennevnte chaga og yms kvister. Bålet avga fortsatt varme og flammer 9 timer senere.

Det er ingen selvfølge i dag at alle kan dette, men det er ikke vanskelig å lære. Jeg vil driste meg å si at det er umulig å ikke kunne få tent bål i Norge med den tilgangen til skogens ressurser vi har. Det er tross alt kunnskapen om fyring som gjorde at de første bosetterene her til lands overhodet klarte seg.

Survivalister og guns & cans gjengen trenger ikke disse kunnskapene, men som en selvberger eller bushcrafter så er det en selvfølge.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Feb 2017, 08:37 
Avlogget
Brukerens avatar

Det er bare oppdrettsfisk som mattilsynet mener man kan bruke fersk til sushi. Anne fisk bør fryses først for å få bukt med eventuelle parasitter. Kveis er dessuten en saltvannsak. Så det må eventuelt bare være i sjøørret at man finner den. Men det er jo flust opp med annet man kan finne i ferskvann (som jeg oppfatter at trådstarter spør om).

Ellers så kan det jo tenkes spesielle omstendigheter hvor man uforutsett står uten mulighet for koking av mat/vann. For eksempel om man baserer seg på gass og så opplever at gassbrenneren ødelegges. Om man da ikke klarer å få fyr på et bål av en eller annen grunn, får man klare seg med tørrmaten. Eller ta sjansen på SKIKKELIG mageknip....

Eller ta seg bryet med å ta seg til sivilisasjonen og få ordnet med nytt kokeapparat.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: