Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Jun 2018, 04:20

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Hvordan smakte det?
InnleggSkrevet: 12 Feb 2015, 00:15 
Avlogget

Hva om folk deler sine erfaringer om langtidslagret mat, hvordan det smaker og om det er spisende lenge etter "Best før". Slik kan man unngå å hamstre inn "uspiselig" guffe.

Har et par erfaringer jeg har gjort i det siste.

Coop Fruktcocktail (Best før oktober 2013):
God på smak, passe søtt og var innbydende. Men det virker som alt er kokt i samme balje. Noe som gjør at fersken og ananasen var helt bløte, mens pæren hadde passelig tyggemotstand. Det var forresten kun 2(!) kirsebær i hele den store boksen. Konklusjon; Prøver den med kun pære neste gang.
Bilde

Xtra (Coop) Brun lapskaus(Ny boks):
Smakte ikke foskjell på de forskjellige ingrediensene. Veldig salt og var nærmest uspiselig. Ungene nektet å smake. Blir ikke kjøpt inn, på tross av den lave prisen.
Bilde

Har sett First Price-lapskaus i butikken, men boksen gir assosiasjoner til kattemat. Noen som har prøvd den?
Bilde

Smakte for en stund siden svensk RSP Ravioli med best før 2003. Den var blitt helt grøt, men helt OK på smak når man hadde varmet den opp :)

Topp

Innleggets emne: Re: Hvordan smakte det?
InnleggSkrevet: 12 Feb 2015, 06:38 
Avlogget

Jeg spiste noe RSP under fjorårets jakt, og så at den var fra 70 tallet. Den smakte slik RSP pleier å smake, altså ikke allverden. Kokte noe risgrøt her om dagen av en pakke ris som hadde ligget i kjøleskapet og hadde best før 2004 merking på pakken. Ble god grøt av den...

Topp

InnleggSkrevet: 12 Feb 2015, 07:24 
Avlogget
Brukerens avatar

Glimrende ide til nytt emne!

Her i huset får ikke mat gå over "Best før" - den roteres ut av lageret før det. Så på det området testes aldri smaksløkene våre. Jeg ser i grunnen ingen annen grunn enn dårlig oversikt og planlegging til at mat trenger å bli så gammel....

Anyway, her er mitt første bidrag:
Bilde
Den smakte ikke så godt av makrell og sausen var alt for søtlig. Vi er ellers vant med Stabburets utgave så det er sammenligningsgrunnlaget. Jeg fikk forbud mot å kjøpe mer av denne fra en enstemmig familie.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Feb 2015, 20:04 
Avlogget

Firstprice lapskaus har jeg spist og det er greit, first price leverpostei... leave something to be desired...
prøver å vekke til live en gammel tråd med mattips: viewtopic.php?f=32&t=734

Topp

InnleggSkrevet: 19 Nov 2015, 22:06 
Avlogget

Et lite tips, best før datoen betyr bare at etter denne datoen KAN maten ha en redusert smaklighet.
Siste forbruksdag skal du være litt mer forsiktig med. Jobber ekstra på en matbutikk, så har hatt muligheten til å teste litt forskjellig ;)

Topp

InnleggSkrevet: 20 Nov 2015, 23:09 
Avlogget

Jeg kaster aldri noe mat.

Kjøper bare det vi spiser

God rotering..........Først inn - først ut

Topp

InnleggSkrevet: 21 Nov 2015, 13:38 
Avlogget
Brukerens avatar

Sako338 skrev:
Et lite tips, best før datoen betyr bare at etter denne datoen KAN maten ha en redusert smaklighet.
Siste forbruksdag skal du være litt mer forsiktig med. Jobber ekstra på en matbutikk, så har hatt muligheten til å teste litt forskjellig ;)
Det er jo helt sant dette, men i tillegg er det enkelte næringsstoffer som taper seg over tid. I dagens situasjon er det intet problem dersom det man ellers spiser er næringsrikt og variert. Men dersom man i en lengre periode hovedsakelig spiser eldgammel lagermat, da kan det ha helsemessige konsekvenser. Ikke i form av forgiftning og akutte plager, men pga feilernæring. Så god rotering som Tausa nevner er alfa og omega mener nå jeg.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Nov 2015, 22:22 
Avlogget

Spiste linser fra sånne pappkartonger (altså lagret fuktig) som var et år over. smakte utmerket.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Nov 2015, 13:42 
Avlogget

Interessant tråd!

Jeg er en av de slemme miljøverstingene, som begynte min prepperkarriære med å lagre alt for mye mat vi ikke spiste, og har endt opp med å kaste en hel haug. Jeg er ikke det minste redd for "best før"- datoen på svært mange ting, som .feks mel, sukker, tørrvare og hermetikk av en del slag. Men jeg kan skrive under på at det ikke er noen vits i å kjøpe mat man ikke vil spise. Det kan man bare droppe, først som sist :). .

Ellers har jeg funnet ut at REAL turmat smaker BÆSJ! Ja, jeg vet det er mange som liker det, men fysj, smaker, og ser ut som oppkast. Jeg har prøvd flere forskjellige typer, og det varierte mellom babyoppkast og oppgulpet kattemat.

:D

Topp

InnleggSkrevet: 30 Nov 2015, 23:39 
Avlogget

Tulla skrev:
Interessant tråd!

Jeg er en av de slemme miljøverstingene, som begynte min prepperkarriære med å lagre alt for mye mat vi ikke spiste, og har endt opp med å kaste en hel haug. Jeg er ikke det minste redd for "best før"- datoen på svært mange ting, som .feks mel, sukker, tørrvare og hermetikk av en del slag. Men jeg kan skrive under på at det ikke er noen vits i å kjøpe mat man ikke vil spise. Det kan man bare droppe, først som sist :). .

Ellers har jeg funnet ut at REAL turmat smaker BÆSJ! Ja, jeg vet det er mange som liker det, men fysj, smaker, og ser ut som oppkast. Jeg har prøvd flere forskjellige typer, og det varierte mellom babyoppkast og oppgulpet kattemat.

:D

Interssante smaker du lister opp her. Har heldigvis tilgode å gjøre noe mer enn å lukte på både bæsj og oppkast...

Topp

InnleggSkrevet: 22 Nov 2016, 09:26 
Avlogget

Noen som har erfaring med disse amerikanske kjeksene?
http://www.utstyrskontroll.no/products/ ... n-500-gram

Topp

InnleggSkrevet: 22 Nov 2016, 20:15 
Avlogget

Mossberg skrev:
Noen som har erfaring med disse amerikanske kjeksene?
http://www.utstyrskontroll.no/products/ ... n-500-gram

Om det er de samme som Compact i Bergen lager, smaker de helt ok. Smaken er som tørre litt smakløse Mariekjeks. Bør advare om at de er meget tørre.

Men som nødmat er de helt innenfor. Har selv et par liggende i førstehjelpsmappa på fjellturer :)

http://www.gcrieber-compact.com/product ... paredness/

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet