Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 26 Mai 2018, 22:29

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 17 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 29 Jan 2015, 00:22 
Avlogget
Brukerens avatar

Vi hadde litt ferdig skåldede og skallfrie mandler etter julebaksten som bare har ligget i vente på å bli brukt til noe. Og ettersom jeg kjøpte et par Piteba manuelle oljepresser for en god stund siden, så tenkte jeg det var på høy tid å prøve å lage hjemmelaget mandelolje.

Denne videoen demonstrerer mye bedre hvordan dette gjøres enn hva jeg kan klare å forklare: Video som viser Piteba oljepresse, hvordan den er satt sammen og hvordan den brukes.

Av 650 g mandler klarte jeg å presse ut litt mer enn 350 g olje. Oljepressen kan brukes til oljeholdige frø og nøtter, men ikke slikt som oliven.
Bilde

Oljen står nå rolig mens jeg venter på at små partikler i den skal synke til bunns slik at den blir mest mulig klar i fargen. Bildene viser hva som skjer og er hentet fra hjemmesiden til produsenten av Piteba.
BildeBilde

Lærdom 1: Det man presser må være passe tørt. Ikke for fuktig, men heller ikke for tørt. Mandlene jeg brukte var som sagt skoldet selv om de ikke hadde behøvd å være det. Men de var også tørket meget godt etterpå. Jeg tror de må ha vært for tørre. Det ble raskt meget tungt å dra rundt sveiven så jeg måtte ha full åpning i fronten for å få den til å fungere. Den massen som blir igjen når oljen er presset ut kommer ut i fronten. Den var steinhard. Og da jeg skulle gjøre rein pressen etter bruk var det svært vanskelig å få bort restene av den ytterste delen. Den ligger fortsatt i varmt vann og jeg driver å skraper bort litt og litt.

Lærdom 2: Oljelampen som varmer opp pressmassen oser noe veldig dersom veken er for lang. Men selv med passe høy veke, kan overskuddsolje legge seg på metallplaten rundt veken og gjøre flammen vesentlig større etter en stund. Jeg fomlet med å justere veken og dermed ble pumpen stående stille i perioder. Det tror jeg førte til at noe av mandelmassen ble for varm og rett og slett ble brent. I alle fall ble siste halvpart av oljen mye mørkere enn den første. Det kan også være jeg brukte for lang tid da jeg tømte oppsamlingsglasset da det var fullt første gang. I alle fulle fall tror jeg det er en god ide å ha alt en trenger klart på forhånd og presse kontinuerlig til man er ferdig. Færrest mulig stopp. Dette med osing løste jeg ved rett og slett å blåse ut oljelampen og så tenne den på nytt etter et halvt minutt eller så.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Jan 2015, 03:12 
Avlogget

Oiiii....dette var snadder. :D

Hvor har du kjøpt denne her da?

Topp

InnleggSkrevet: 29 Jan 2015, 07:27 
Avlogget
Brukerens avatar

De er kjøpt direkte fra produsenten i Nederland. Det er en selvutviklet modell og en liten håndverksbedrift ser det ut som. Det finnes “kina-kopier” også ut i fra et bildesøk på google, men jeg kan i alle fall gå god for at min presse tålte min feilbruk i går. Det vil si at jeg prøvde å presse alt for tørre mandler og likevel fikk et brukbart resultat uten å ødelegge oljepressen. Det later til at prisen også er lavere. Kanskje det er fordi det ikke er noe fordyrende mellomledd?

Her er link til produsenten, Piteba: https://www.piteba.com/index.html

Topp

InnleggSkrevet: 29 Jan 2015, 21:17 
Avlogget
Brukerens avatar

Da har oljen fått tid til å sette seg litt. Slik så den ut et knapt etter et snaut døgn:
Vedlegg:
Mandelolje.jpg
Mandelolje.jpg [ 54.19 KiB | Vist 2523 ganger ]
Glasset til høyre er den som ble presset først. Det går tydelig fram at den siste har et mørkt lag over det lyse bunnfallet. Dette er rester av det som ble brent i prosessen. Den første oljen mangler helt dette og er nok av vesentlig bedre kvalitet.

Nå skal oljen få noen dager på seg slik at så mye som mulig får tid til å synke til bunns. Jeg regner ikke med at den vil bli helt klar som olje fra butikk. Antagelig vil graden av hvor klar oljen blir variere med råvarene og sikkert også med hvor flink jeg blir til å gjennomføre selve pressingen.

Røykpunktet for mandelolje har jeg sett oppgitt til rundt 220 grader. Røykpunkt er den temperaturen oljen har når den begynner å ryke. Dess høyere røykpunkt, dess bedre egnet er den til å steke med. Men kaldpresset olje som jo dette er, er generelt ikke godt egnet til steking. Og jeg tror den er spesielt uegnet når den inneholder ørsmå urenheter (rester av nøtte-/frøkjerne, skall etc). Derfor tror jeg ikke denne oljen tåler høy nok temperatur til at den vil egne seg til steking. Men jeg skal uansett prøve å sjekke dette ut etter hvert. Den mørke fargen i det ene glasset er antakelig forårsaket nettopp av at oljen kom over røykpunktet da jeg brukte for lang tid til diverse som jeg har skrevet om over.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Feb 2015, 18:45 
Avlogget
Brukerens avatar

Da er mandeloljen ferdig klarnet. Og jeg må si jeg er både overrasket og svært fornøyd med resultatet. Den står ikke tilbake for noe som helst man kan få kjøpt. Jeg vet ikke om bildet yter den rettferdighet med den relativt lave oppløsningen, men jeg legger likevel ut et bilde:
Vedlegg:
Mandelolje ferdig.jpg
Mandelolje ferdig.jpg [ 90.34 KiB | Vist 2479 ganger ]

Topp

InnleggSkrevet: 13 Feb 2015, 13:57 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg glemte å skrive at jeg helte oljen i glasset over gjennom et kaffefilter for å få bort eventuelle “urenheter” etter at det hadde stått noen dager. Det er omtrent det samme som jeg gjør når jeg lager klarnet smør, bortsett fra at kaffefilter ikke funker så godt med smør dersom man ikke gjør dette i en badstue. Smøret stivner ved så høy temperatur at det tetter igjen kaffefilter ganske fort, så jeg bruker meget finmasket filter av rustfritt stål i stedet.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Feb 2015, 14:03 
Avlogget
Brukerens avatar

Da har jeg testet røykpunktet for denne mandeloljen, altså den temperaturen hvor oljen begynner å ryke. Dersom man skal bruke olje til steking er det svært viktig å ha et høyt røykpunkt, ellers vil oljen kunne bli ødelagt ved stekingen og gi dårlig smak og tilføre maten skadelige stoffer.

Og resultatet overrasket meg nok en gang. I diverse oversikter over oljers røykpunkt har jeg funnet verdier for mandelolje på fra ca 215 til noe over 220 grader. Men denne verdien varierer med oljens renhet og alder. Uren og/eller gammel olje har lavere røykpunkt.

Testen utførte jeg slik:
• Jeg helte en halv desiliter olje i en liten rustfri stålkjele(smørsmelter) og varmet denne langsomt opp mens jeg hele tiden rørte i oljen for å sikre jevn oppvarming. Temperaturen ble hele tiden målt med et elektronisk termometer som går til 300 grader. Først ved ca 225 grader kunne jeg se en svak mengde røyk/damp fra oljen. Jeg fortsatte helt opp til 250 grader. Da røyken ble mer og mer markert. Røykpunktet var altså omtrent 225 grader.

På forhånd hadde jeg ikke drømt om at jeg ville klare å lage olje med så god kvalitet. Det er da også grunnen til at disse oljepressene har fått ligge urørt så lenge. Jeg har tenkt at jeg i beste fall kunne klare å lage olje til bruk i kald mat, ikke til steking. Der tok jeg grundig feil. DET GÅR AN å lage sin egen matolje, også til steking! :!:

• Hvor sikker er denne målingen? Jeg har gjort tilsvarende test med Odelia kaldpresset rapsolje og tilsvarende verdi for den var hundreogåtti grader. Dette er da også den temperaturen de selv sier oljen kan varmes opp til uten at den mister næringsverdi. Derfor er jeg ganske så sikker på at metoden fungerer og at termometeret er sånn omtrent nøyaktig.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Feb 2015, 20:42 
Avlogget

veldig interessant Bamse :)
Og takk for at du deler erfaringene her.

Denne oljepressa er ført opp på ønskelista mi. :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 15 Feb 2015, 21:05 
Avlogget

Slenger meg på det Tausa skriver!
Dette var kult! Er skrevet opp på min liste!

Topp

InnleggSkrevet: 03 Des 2015, 21:10 
Avlogget

Vil denne fungere med linfrø også?

Topp

InnleggSkrevet: 03 Des 2015, 21:52 
Avlogget
Brukerens avatar

Ja, det vil den. Men linfrøolje er meget spesiell ved at den oksyderer MEGET raskt. Mange branner har faktisk oppstått ved at filler fulle av linolje har selvantent. Dette skjer fordi oksideringsprosessen produserer varme og er spesielt rask for linolje. Og når "flammepunktet" i tillegg er så lavt som for linolje så skjer selvantenningen lett.

Overført til kosthold så betyr dette at linolje harskner meget raskt. Den må brukes så og si straks den er produsert. I den grad man kan kjøpe linolje med lengre holdbarhet, så tenker jeg at denne er tilsatt stabiliseringsstoffer som i alle fall jeg ikke ser noen grunn til å ha i meg.

Jeg vil derfor heller anbefale å knuse linfrø umiddelbart før du skal bruke dem om du tenker på å nyttiggjøre deg oljen i kostholdssammenheng, enn å lage olje av dem. Ellers så har linfrø en lakserende effekt brukt hele. Men da passerer de gjennom så og si hele.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Des 2015, 22:05 
Avlogget

Interessant.
Joda, er godt klar over faremomentene rundt linolje. Først og fremst ikke matolje jeg tenker på, og i mange tilfeller så er oksydert linolje å foretrekke.
Men jeg har et linprosjekt på gang, og det hadde vært moro om jeg fikk litt linolje ut av det som en bonus.

Kan det tenkes at man kan klare å presse bjørkeolje også (oljen fra bladknoppene på bjørka).

Topp

InnleggSkrevet: 03 Des 2015, 22:10 
Avlogget
Brukerens avatar

For at pressen skal være effektiv må fettprosenten i frøene være ganske høy. Jeg husker ikke i farten hvor høy. Men jeg kan vanskelig tenke meg at bjørkeknopper er så fettrike at de er "innenfor" som sønnen min ville sagt. Men de er rike på C-vitamin i alle fall..... Greit å huske om man står i fare for skjørbuk en gang!

Topp

InnleggSkrevet: 03 Des 2015, 22:13 
Avlogget

De er overraskende fete. Men dette skal absolutt undersøkes litt videre. Kan da umulig være noe hokus pokus å lage en slik selv....
Risikoen for skjørbuk er sterkt overdrevet, og det finnes plenty av andre og mer velsmakende kilder. Men i nøden drikker fanden Hansa;-)

Topp

InnleggSkrevet: 06 Des 2015, 19:59 
Avlogget
Brukerens avatar

det interessante er at SINTEF for noen år siden forsøkte å fremprovosere selvantenning med linoljefiller, uten å klare det. så det er en faktor der man ikke er helt klar over.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 17 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: