Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Jun 2019, 13:54

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 13 Des 2018, 17:15 
Avlogget

Har blitt avhengig av å gå via tilbudsdisken på matbutikker jeg er innom. Her fins mat som er nær ved å gå ut på dato, til godt rabatterte priser. Flere som er avhengig? Vi fyller jevnlig opp frysere hjemme med mat som er nedpriset, kvaliteten har vi aldri klaget på.

Har lukta litt på å utforske dumpsterdiving. Ser det er en trend som er i vekst, men har ikke sett nærmere på dette fenomenet. Noen her som har erfaringer å dele om temaet?

Topp

InnleggSkrevet: 13 Des 2018, 19:22 
Avlogget

Deler den erfaringen, kjøpe mat man liker når det er billig, og fyse ned. Alt som ikke er altfor fett holder utrolig lenge i fryser hvis det er pakket tett. Har ikke prøvd dumpster diving jeg heller.

Forøvrig kan vi se litt på hva man fant på i "gamle dager" Hermetisering av kjøttmat, frukt, grønsaker osv. Det virker, vi fikk fryser-kollaps og måtte rett og slett improvisere i fjor. Det blir helt greit med det meste, men det ble to travle dager. Vi berga alt unntatt iskrem og bakevarer.

Det blei en god øvelse. Det skjedd selvsagt på lørdag, og vi innså ikke krisen før det var for seint å reise å kjøpe ny fryser. Det fine var jo at vi fikk tid til "øvelsen".

Vil i samme slengen advare mot frysere som ikke starter etter strømbrudd, og automatisk avriming som ikke takler at du åpner fryseren flere ganger hver dag.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Des 2018, 20:42 
Avlogget

Å gjenoppta, og videreføre, gamle mattradisjoner får mer og mer fokus i heimen her. I påvente av renovering av matbod er produksjonen på et rimelig lavt nivå nå, men både hermetisering, sanking av bær på høsten og jakt er noe vi ønsker å gjøre mer av i årene fremover. Vi lærer oss også mer og mer om slakting og nedskjæring av kjøtt slik at vi ikke skal være avhengige av å levere dyr til slakteren for å få delt opp i riktige biter. En lærerik prosess!

Topp

InnleggSkrevet: 13 Des 2018, 23:19 
Avlogget

Dette er et spennende tema.
Det kastes mye bra mat, så kjøpe mat som snart går ut på dato for å fryse det ned er smart, det har vi gjort her i huset noen år. Hermetisering av mat er noe jeg har lest litt om å kommer nok snart til å teste ut, jeg husker min mor og bestemor drev med sånt hjemme for 40 år siden.

Jeg ser Stetind nevner slakting og nedskjæring av kjøtt.
Her er det mye penger å spare vist en får kjøpt levende dyr eller ferdig slaktet av en bonde.
Jeg kjøpte en 1 år gammel sau fra en bonde nå, jeg fikk den ferdig slaktet og oppskåret pakket i to esker fra slakteriet.
Prisen for kjøttet var 221 kr. Prisen for slakting og oppskjæring var 716 kr.
Vist den bare hadde vert slaktet men ikke oppskåret hadde prisen vert noe lavere.
Bonden kan ta egne dyr i retur fra slakteriet, ferdig slaktet så kan det skjæres opp slik en vil ha det selv.
Det er jo heller ingen problem å salte å tørke sauekjøtt, for noen år siden saltet røket og tørket jeg en hel sau. Veldig god og billig mat :-)

Topp

InnleggSkrevet: 07 Apr 2019, 10:40 
Avlogget

Hermetisering er nevnt i dette innlegget som en mulighet for å konservere mat. Er det noen her som har prøvd det?
Jeg har lyst til å kjøpe en Presto 23 og få fatt i noen hermetikkglass for å prøve.
https://www.gopresto.com/product/presto ... nner-01781

Hadde jeg bare bodd litt nærmere, skulle jeg ha kjøpt denne (med fare for å måtte sove noen uker i badekaret...).
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html ... =143004379

Topp

InnleggSkrevet: 07 Apr 2019, 22:27 
Avlogget

Hermetisering går helt fint uten trykkoker, det går bare litt seinere. På den annen side så "gidder vi" som regel ikke å hermitisere så mye, sålenge vi har plass i fryseren. Saft syltetøy og evt frukt, om man har mye er greit. Litt tøffere med kjøttkaker og slikt. Så lenge glassene er tette, og står mørkt og svalt holder det seg fint et år, ofte mye lengere.

Gamle kokebøker er fine kilder for hvordan slikt skal gjøres, forøvrig kastet man jo minst mulig, og det er jo også bra.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Apr 2019, 00:35 
Avlogget
Brukerens avatar

Oldis skrev:
Hermetisering er nevnt i dette innlegget som en mulighet for å konservere mat. Er det noen her som har prøvd det?
Jeg har lyst til å kjøpe en Presto 23 og få fatt i noen hermetikkglass for å prøve.
https://www.gopresto.com/product/presto ... nner-01781

Hadde jeg bare bodd litt nærmere, skulle jeg ha kjøpt denne (med fare for å måtte sove noen uker i badekaret...).
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html ... =143004379
Ja, det kunne vært morro å prøve skikkelig hermetisering av annet en bær, frukt og saft. Man har jo andre metoder også. Tørking og speking selvfølgelig, men også div fermentering, "pickling" etc. Men om man prøver seg er det i alle fall viktig å vite hvordan det skal gjøres og hvorfor, gjøre det skikkelig og trygt med andre ord.

Det var forresten en som nylig nevnte et mulig problem med det andre store merket cannere over i Amerika, "All American pressure canner". Var vist noen gummi/silikondeler i overtrykksventilen.... Så kanskje Presto er bedre? Den på finn.no tror jeg det kan være vanskelig å finne reservedeler til gitt... :lol:

gurr skrev:
Hermetisering går helt fint uten trykkoker, det går bare litt seinere. På den annen side så "gidder vi" som regel ikke å hermitisere så mye, sålenge vi har plass i fryseren. Saft syltetøy og evt frukt, om man har mye er greit. Litt tøffere med kjøttkaker og slikt. Så lenge glassene er tette, og står mørkt og svalt holder det seg fint et år, ofte mye lengere.

Gamle kokebøker er fine kilder for hvordan slikt skal gjøres, forøvrig kastet man jo minst mulig, og det er jo også bra.
Enig i at saft, syltetøy og en del annet i den gaten går greit med norske metoder. Norske metoder er utmerket til saft, syltetøy og frukt om den er sur nok, men kjøttkaker og slikt krever andre metoder om man vil være på den sikre siden.

Det er faremomenter der som ukyndige lett kan få svi for om man forsøker seg på kjøtt og grønnsaker uten å vite hva man driver med. Husk at disse tradisjonene var som de var fordi man ikke hadde bedre metoder og manglet en del kunnskap. Den kunnskapen og de tekniske mulighetene har kommet etter hvert. Det er nok dessverre ikke bare det at det går seinere om man forsøker seg på kjøttkaker og slikt i vanlig vannbad

Kunnskaps- og teknisk utvikling resulterte etter hvert i utstyr som de svære amerikanske "pressure cannerne". Med disse kunne man varme opp det som skulle hermetiseres til over 120 grader. Det samme som det meste av hermetikken vi finner i butikkene blir varmet opp til. Denne temperaturen er nødvendig for å ta livet av de aller farligste bakterien i denne sammenheng. De som fører til matforgiftningen botulisme. De norske, små nusselige trykkokerne når ikke opp i den temperaturen som er nødvendig for å garantere bakteriefrihet. Men de er ypperlige til å korte ned koketiden på slikt som krever lang koketid. Det er det de er beregnet for.

At det går greit med knapt 100 grader for syltetøy, er fordi disse bakteriene KAN drepes på andre måter også. Nemlig med den lave ph-en i syltetøy. Om man bruker samme metode med grønnsaker og kjøtt, så KAN det gå bra om man er ekstremt nøye med hygienen og det ikke er skadelige sporer i lufta mens man jobber. Men om mange nok forsøker seg, vil man nok få en skikkelig oppblomstring av matforgiftning igjen.

Her er forresten en link hvor disse tingene blir diskutert: viewtopic.php?f=31&t=924&p=17036&hilit=botulisme#p22320

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: