Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Nov 2018, 15:04

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Survival bread
InnleggSkrevet: 05 Mar 2014, 16:27 
Avlogget

Fant denne oppskriften på en side jeg følger
http://blog.braveprepper.com/survival-bread-so-good-youll-want-it-anytime/

Indian Fry Bread/Navajo Fry Bread

4 cups flour
2 tsp. sugar
1 ½ cups warm water
2 tsp. salt
4 tsp. yeast (some use baking powder instead of yeast)
Vegetable Oil for frying (you can use a small amount or larger amount to deep fry)

1) Mix water, sugar, salt and yeast together – let stand 5 minutes.
2) Add flour and knead until the mixture is smooth.
3) Heat the oil in a fry pan.
4) Form dough into small balls, then flatten into a tortilla shape about ½ inch thick.
5) Fry bread on both sides until golden brown.

Tip – if dough is sticky, use a small amount of flour to coat your hands while handling the dough.

Real Indian fry bread is deep fried in a fair amount of cooking oil, but this is not necessary. You should use the dough immediately without allowing it to rise first. This is not like the traditional bread recipe that is baked into a loaf and rises beforehand.

Enjoy, you now have a recipe for bread, it can be used for sandwiches, eating with meals, with honey, cinnamon, tacos (my favorite – called Navajo Tacos)!

http://www.cookingwithanna.net/cookingwithanna.net/Cooking_with_US_%26_Metric.html

Topp

Innleggets emne: Re: Survival bread
InnleggSkrevet: 05 Mar 2014, 16:34 
Avlogget
Brukerens avatar

Er det ikke det den typen brød man kaller bannoc?

Topp

InnleggSkrevet: 10 Mar 2014, 10:08 
Avlogget

det var nå veldig likt det jeg kaller vanlig brød.
jeg bruker, 1kg mel, 2ts salt, 1pk tørrgjær, 6dl vann, 2ss olje og 1ss sirup.
men strengt tatt er det kun mel, vann og gjær som er nødvendig.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Mar 2014, 16:07 
Avlogget
Brukerens avatar

Steffen skrev:
det var nå veldig likt det jeg kaller vanlig brød.
jeg bruker, 1kg mel, 2ts salt, 1pk tørrgjær, 6dl vann, 2ss olje og 1ss sirup.
men strengt tatt er det kun mel, vann og gjær som er nødvendig.

Bakepulver funker gel like greit som gjær?

Topp

InnleggSkrevet: 21 Aug 2014, 03:41 
Avlogget

Dette vil vel bli sett på som et dumt spørsmål, men hva med å ferdigpakke porsjonspakker med dette i mylar? Knabbe med seg en 2-3 pakker på tur / ha noen pakker i BOB.

Eller har noen av ingrediensene en degraderende effekt på de andre over tid?

Topp

InnleggSkrevet: 21 Aug 2014, 06:12 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg har gjort klart til brødbaking som del av BOB-sekken. Men selv om jeg taler varmt for mylar-poser rett som det er, er dette bedre egnet for vakuumpakking etter mine begreper. Bland det tørre og fyll i plastposer, gjerne vakuumpakk om du har en slik. Fett kan være olje i liten flaske. Men olje er ikke absolutt nødvendig. Vann kommer fra vannflasken du like vel har med.

Så lenge du har en tidshorisont på et inntil et år eller to, er det intet problem å oppbevare dette i BOB-en.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Aug 2014, 20:58 
Avlogget

Fiskeren873 skrev:
Bakepulver funker gel like greit som gjær?

Bakepulver er lite egnet til brødbaking, men kan virke til små flate brød. Men tørrgjær har lang holdbarhet, kommer i prosjonspakninger som tåler fukt og er gjæren vil gi deg et mye bedre resultat, og ikke er den dyr heller. Vil absolutt annbefale deg å bruke gjær! ;)
En pose tilsvarer ca 50g. fersk gjær og rekker til 3-4 store brød. Opptil 10 brød om du lar deigen kald-heve (lang hevetid), lang hevetid gir deg et bedre brød også, men i en bug out situasjon er tiden knapp, så ferdig blanda tørrvarer og hurtig-gjæring er nok å foretrekke.
Blir du hjemme er surdeig et godt alternativ til gjær, god smak og konsistens gir den og! :)

Topp

InnleggSkrevet: 30 Aug 2014, 17:11 
Avlogget
Brukerens avatar

I en annen post var det snakk om steking av brød i støpejerngryte. Det ble visstnok flatt. Her er et bilde av et brød med 2/3 grovt hjemmelaget mel og 1/3 siktet økologisk hvetemel fra butikk. Steketid 30 minutter med lokk på 230 grader og ca 7-8 minutter uten lokk. Det var fortsatt varmt da det ble skåret opp, derfor strukturen i snittflaten.

Vedlegg:
Brød (640x480).jpg
Brød (640x480).jpg [ 89.1 KiB | Vist 2683 ganger ]
Topp

InnleggSkrevet: 31 Aug 2014, 06:50 
Avlogget

Ser utrolig godt ut Bamse :) Har ikke fått prøvd å steke brød i gryta på vedovenen enda, det blir noe å prøve til vinteren :)
Har du kansje noen tips der? (med tanke på tempratur, direkte kontakt med ovnens overflate og gryta, steketid)

Topp

InnleggSkrevet: 07 Sep 2014, 15:32 
Avlogget
Brukerens avatar

Nei, jeg har aldri prøvd å steke brød på vedovn så jeg har ikke noen erfaringer å dele der. Men jeg tror problemet er å få gryta varm nok, spesielt overvarmen slik at brødet får farge. Det kan nok bli spiselig, bare ikke se ut som vi er vant med. Du nevner kontaktflate og det er nok et meget viktig punkt for effektiv overføring til støpejerngryten.

Kanskje det enkleste er å steke nan-brød på den måten.

Steketid er nok det vanskeligste å si noe om da det kommer så an på temperaturen en klarer å få i gryta. Der må man nok bare prøve seg fram. Og blir det kaldt nok i vinter til at en av vedovnene får kjørt seg litt over tid, så kommer jeg nok til å prøve. Sist vinter fyrte vi svært lite. Varmepumpa sørget for behagelig temperatur stort sett hele vinteren.

For øvrig ville jeg heller anbefale folk å sette jerngryta i en stor grill med lokket på. Det skal forbausende lite grillkull eller ved til for å steke på den måten. Men også der må en bare prøve seg fram for å finne rett mengde kull/ved og steketid.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Okt 2014, 10:53 
Avlogget

Ved steking av brød i vedovn er jevn og kontrollert varme stikkordet.
Det får man ved å bruke finkløvd ved fra osp og or. Småkløvd fordi det da er lettere å regulere mengden du legger inn, osp og or fordi de har relativt lav varmekapasitet og brenner sakte og jevnt, man får derfor en jevnere og mer kontrolerbar varme.

Edit: Dette gjelder fortrinnsvis steking i vedkomfyr eller på vedtakke.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: