Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 17 Jul 2018, 20:27

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 01 Feb 2014, 17:13 
Avlogget
Brukerens avatar

I et selvbergingsperspektiv kan bra stekefett bli et problem. Selvfølgelig kan man bruke dyrefett (fra annet enn melk), men jeg ønsker i alle fall et alternativ. Problemet med smør er kort holdbarhet før det begynner å lukte/smake vondt og dessuten tåler det varme dårligere enn mange av alternativene. Og vi har ikke egentlig så mange alternativer når det gjelder planteoljer. Det går an å dyrke raps eller hasselnøtter, men det er komplisert å presse olje ut av dem som egner seg for steking. De egner seg best for annet bruk. For at slike oljer skal bli virkelig velegnet må de raffineres i prosesser som er vanskelig å få til på kjøkkenbenken tror jeg. Men om noen har smarte triks i lomma, så kom gjerne med dem.

«Klarnet smør» er det man sitter igjen med når vann, melkeproteiner og annet fjernes fra smør slik at man står igjen med rent melkefett. Dette klarnede smøret tåler en betydelig høyere steketemperatur enn rent smør. Og ikke mindre viktig: Det har betydelig lengre holdbarhet enn rent smør. Dermed kan også smør (evt. fløte) man får skaffet i en «post-svær krise med alle butikker stengt», konserveres ved å foredles til klarnet smør. Og i beredskapsøyemed er det greiere å lagre klarnet smør enn vanlig smør.

Hvordan gjør man det?
• Bruk helst usaltet smør eller fløte
• Ha det i en passe stor kjele og varm opp på SVAK varme
• La det småputre UTEN omrøring.
• Skum av det som flyter opp.

(Noen synes det allerede nå er greit å øse av fettet etter å ha fjernet alt skummet på toppen. Vannet ligger nå på bunnen sammen med det andre bunnfallet. Jeg foretrekker imidlertid å la vannet fordampe sakte slik at jeg garantert får bort alt. Vannrester i smøret vil forkorte holdbarheten vesentlig.)

• Etter hvert som vannet fordamper vil det bli mindre «skum» og temperaturen vil begynne å øke.
• Når det nærmer seg ferdig vil skummet bli noe mørkere og om du legger et lokk delvis over kjelen vil det samles mindre og mindre vanndamp på det.
• For å få renest mulig klarnet smør kan det siles litt og litt gjennom et kaffefilter. Men min erfaring er at det fort stopper opp slik at man må bruke mange filter og dermed får mye svinn.
• Jeg filtrerer derfor gjennom et hjemmelaget filter av meget finmasket sikteduk i en rust og syrefast stållegering. Men man kan sikkert bruke f.eks. finmaskede tesiler, stekesprutbeskyttelse til stekepanner(kan være for finmaskede) o.l. En bomullsfille kan sikkert også gjøre nytten. Pass bare på at det du bruker ikke inneholder skadelige stoffer.
• Dersom man i stedet for klarnet smør vil lage ghee, fortsetter man å varme smøret opp til bunnfallet er blitt skikkelig brunt. Så siler man som over. Ghee kan kjøpes i innvandrerbutikker, men lager man det selv vet man hva som er i det.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Feb 2014, 22:22 
Avlogget

Interessant Bamse :)

Vet du hvor lang holdbarheten på klarnet smør kan være?

Topp

InnleggSkrevet: 04 Feb 2014, 17:09 
Avlogget
Brukerens avatar

Kortversjonen: Dersom du er nøye og klarer å få ferdig produkt som er helt gyllent blankt og fri for «forurensinger» og oppbevarer det mørkt og kaldt -> MINST dobbelt så lenge, kanskje tre ganger så lenge som holdbarheten på smøret du brukte.

Tine selger klarnet smør til storhusholdninger, resturanter o.l. Jeg vet ikke, men jeg tipper det har 6 mnd holdbarhet. Men vi klarer neppe å få til samme kvalitet på vårt. Det som taler for oss, er at Tine må ta høyde for noen meget fintfølende gourmet-ganer når de fastsetter sin "Best før-dato", mens våre hverdagsganer nok er mer tolerante. Noen som vet om 6 mnd er riktig?

Topp

InnleggSkrevet: 14 Mar 2014, 20:07 
Avlogget
Brukerens avatar

Kan forøvrig anbefale kokosfett. Det finnes flere typer, noen som smaker kokos (greit til thai, men ikke til svinesteik) og noen som er helt smakfrie. Kokosfett er saltfritt og kan dermed brukes til omtrent alt. holdbarheten er 2 år. Nøyaktig hva som skjer etter to år vet jeg ikke, men det kan være snakk om at den korner seg eller noe sånt.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Mar 2014, 20:15 
Avlogget
Brukerens avatar

jeg ser på en blogg at noen har hatt kokosfett stående i 7 år før den ble harsk, så 2 år er sikkert et forsiktig estimat.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Mar 2014, 09:23 
Avlogget
Brukerens avatar

Draugjeger skrev:
jeg ser på en blogg at noen har hatt kokosfett stående i 7 år før den ble harsk, så 2 år er sikkert et forsiktig estimat.

Det er vel riktigere å si at de hadde det stående i 7 år før det var så harskt at de ikke klarte å bruke det. Eller noe i den retning. Dessuten; sjekket de det etter 6, 5, 4 og 3 år?

Ikke alle har like god lukt- og smaksans. Det er også mulig å maskere harskheten en stund ved å bruke masse sterke krydder. Dessuten kan det vel skje en viss tilvenning dersom man hele tiden spiser moderat harsk mat. Men problemet med harskhet er ikke egentlig om man klarer å svelge og beholde maten, men hva den gjør med systemet ditt på sikt når du stadig fyller på med den slags.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: