Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 16 Nov 2018, 11:31

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 06 Des 2013, 23:13 
Avlogget

Innlegget mitt om ølbrygging ble gjort til en faktaguide - den finner du her.

Denne tråden er for erfaringer, problemer, diskusjoner og gode oppskrifter knyttet til ølbrygging som ikke er direkte knyttet til selve guiden. Har du prøvd deg som bryggmester selv? Tror du malt og humle får en plass i prepperboden din?

Topp

InnleggSkrevet: 09 Des 2013, 08:36 
Avlogget

En god guide og innføring i ølbrygging.
Jeg har igrunn fundert på hvor lenge, og hvordan maltkorn osv. kan lagres, og der fikk jeg jo et svar. :) Dog; du glemte én viktig ting, og det var å si hvor utrolig godt skikkelig hjemmebrygget øl er! :D

Jeg har selv en liten 30 liters bryggerkjele (BeerBrew 30), og sér at den blir fort liten når man først brygger; det er ikke så mye mér jobb å brygge på et 60 liters bryggeri enn et 30 liters, og resultatet ville jo bli dobbelt på omtrent samme tid.

Så langt, så har jeg bare kjøpt ferdig blandede sekker med malt i form av sett fra Ølbrygging, så jeg har ingen gode oppskrifter å komme med, men det kommer nok. ;) Min favoritt så langt er nok Porter'en fra ovenfornevnte leverandør. (som forøvrig er en praktisk leverandør for meg, siden jeg bor bare et par mil unna... ;) )

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 09 Des 2013, 09:02 
Avlogget

Flott ide å diskutere ølbrygging her. Det blir nok framtiden når økonomien blir trangere også hos oss.

Men jeg har et problem. Etter et liv med kommerst øl er jeg miljøskadet mht smak. Rett nok er pils skvip, liker bedre fatøl, men så langt har jeg ikke smakt hjemmebrygg som virkelig slår an. Synes alltid det er en gjæraktig ettersmak. Må legge til at en kjenning driver halvproffesjonelt med hjemmebrygg. Og selv hans brygg som jo ettergjærer på flaske for kullsyre, har denne bismaken. Passer på å ikke få bunnfallet iglasset selfølgelig.

Er dette noe en bare må lære seg å like? På samme måte som jeg lærte meg å like ølsmaken i ungdommen.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Des 2013, 12:37 
Avlogget

Jeg skal legge ut noen oppskrifter etter hvert, har prøvd meg fram litt nå og fått noen gode og noen halvgode øl. Til Kim angående ettersmak av gjær har jeg to tips til forbedring.

1 - La ølet stå! Hjemmebrygg blir stort sett alltid bedre av å få stå på flaske i rundt tre måneder. Da får alle gjær-restene på flaska lagt seg pent ned på bunnen, slik at ølet blir mest mulig klart og gjær-fritt. Det hjelper både på smaken og på magen dagen derpå, det er lett å bli oppblåst av å drikke for mye gjær.
2 - Bruk en gjær-type som legger seg godt på bunnen. Jeg har veldig gode erfaringer med WLP007 fra White Labs. Det er samme gjær som Nøgne Ø bruker i mange av sine amerikansk-inspirerte øl. Merk at dette er en flytende gjær, men en halvprofesjonell kamerat har sikkert kontroll på det.

Dette er de to enkleste tipsene. Om du vil ha flere tips, lære om å brygge pilsener, sjekke filtreringsanlegg til hjemmebruk etc. anbefaler jeg å stikke til et spesialistforum for brygging.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Jan 2014, 16:28 
Avlogget

Siden sist har jeg først prøvd flere typer juleøl fra polet og senere noen flasker hos min venn ølbryggeren. Og jeg må bare si at jeg nok har vært mijljøskadtet når det gjelder øl. Mange år med stort sett bare daft kjøpeøl som ikke trenger behandles med varsomhet fr servering var nok det som gjorde meg skeptisk. Bryggeriøl er tamt fordi det skal passe for alle. Hjemmebrygg er smak og kraft. Selv om det nok VAR gjær i noe avdet jeg har drukket opp gjennom årene.

I alle fall var det hjemmelagede pilsnertypeølet som hadde stått dørgende roøig i lang tid steike godt. Og sterkt!

Får lyst til å begynne selv, men er litt skremt av kostnadene. Og kanskje det at hans gode resultat ikke er så lett å få til med enklere utstyr.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Jan 2014, 11:08 
Avlogget

Så flott at du er blitt lysten på hjemmebrygging, og godt at ølet falt i smak!

Husk på at bryggeutstyret har andre bruksområder om det kniper. Gjæringskarene kan brukes til lagring av mat eller vann, og store bryggkjeler kan være kjekt å ha den dagen det ikke er strøm lenger. Sett en 35-liters kjel med kran oppå en jøtul 600 og du har vedfyrt varmtvannsbereder :) Det eneste brygg-spesifikke som ikke kan bytte bruksområde er en kjølespiral. Den koster en tusenlapp ferdig med gardena-koblinger, eller du kan lage en selv ved å bøye til et kobber-rør i passe dimensjon.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Jan 2014, 17:50 
Avlogget

Svært godt poeng om alternativ bruk. Må tygge litt på den. Som jeg har skrebet et annet sted har jeg en selpålagt beløpsgrense for preppesaker. Men forslaget ditt åpner for kreativ temkning rundt den begrensningen! :lol:

Men jeg må nok bearbeide kona litt....

Topp

InnleggSkrevet: 03 Nov 2015, 09:41 
Avlogget

:oops: Hei. Har lest om hjemmebryggerier, det er så mange systemer og velge i, jeg blir helt i villrede hær.
Hva er det brygge settet som gir minst trøbbel?
Hva er den mest hensiktsmessige størrelsen på dette, 10L 20L 30L 50L 60L ???

Håper noen vil dele litt erfaring om dette.

:D

Topp

InnleggSkrevet: 03 Nov 2015, 22:43 
Avlogget

tabac| skrev:
:oops: Hei. Har lest om hjemmebryggerier, det er så mange systemer og velge i, jeg blir helt i villrede hær.
Hva er det brygge settet som gir minst trøbbel?
Hva er den mest hensiktsmessige størrelsen på dette, 10L 20L 30L 50L 60L ???

Kan ta størrelsen først - Jeg anbefaler å kunne brygge sånn omtrent 20-25 liter i hvert brygg. Da er alt ganske hendig å flytte på, det kan håndteres med hendene uten taljer og jekketralle. For å brygge 25 liter trenger du en kjele på minst 30 liter. Dessuten er det morsomt å eksperimentere - grunnen til at jeg brygger hjemme er ikke bare at jeg synes det er kjipt å betale alkohol-avgifter. Om jeg skulle brygge femti liter av alle ølene jeg brygget kunne jeg bare brygge halvparten så mange øl i løpet av et år. Da får jeg smake mindre øl, og det er kjedelig.

Jeg har prøvd å brygge på Speidel Braumeister, de andre komplette bryggeriene har jeg bare såvidt kikka på i butikken. Problemet med Speidel er at det er et ------- å vaske den, og bryggeutstyr må vaskes ofte og grundig. Speidel har varme-elementer i rør nede i ølet, og for å få ren disse må det skrubbes. Den skrubbinga er en skikkelig knotete jobb.

Selv brygger jeg etter "brew-in-bag"-metoden, og jeg har investert i 7 kW gassbrenner og 36-liters tykkbunnet bryggekjel, i stedet for å satse på elektriske løsninger. Som prepper liker jeg at bryggeriet er modulært og at alt bryggeutstyret kan ha andre funksjoner om jeg må klare meg lenge uten strøm og vann utenfra. Dessuten er denne måten billigere - da jeg starta hadde jeg utstyr for to tusen kroner, og med det brygga jeg godt øl. Nå har jeg lagt mer penger i det og kjøpt brenner, større kjele og kvern, men jeg har fortsatt brukt mindre på hele bryggeriet enn inngangsprisen på en ny 20-liters Speidel.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: