Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Feb 2018, 02:24

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Lørdagsgodt
InnleggSkrevet: 01 Des 2013, 00:34 
Avlogget
Brukerens avatar

Ingefærøl

Brus:
1 liter vann
1 sps revet ingefær
1 sitron
1 desiliter sukker
1/4 tsk tørrgjær

Riv ingefær og press sitronen. bland sukker, sitronsaft, ingefær og vann i en 1-liters plastflaske. tilsett tørrgjær og rist til du ser mannen med ljåen.

Sett på en tett kork og sett flasken til gjæring på et lunt sted, f.eks. ved siden av komfyren. Etter ca. 2 dager bør flaska være temmelig hard å klemme på. Sett den i kjøleskapet til den er god og kald. nytes som den er eller blandes med litt gin.

Kan siles for å fjerne sitron og ingefærrester.

knallgodt!

Topp

Innleggets emne: Re: Lørdagsgodt
InnleggSkrevet: 01 Des 2013, 00:38 
Avlogget
Brukerens avatar

Pottitgøl

Skjær opp poteter med en ostehøvel og legg stasen i en bolle. Hell olje over (solsikkeolje, raps, oliven eller whatnot). Ha på krydder. Salt og løkpulver er godt. Pepper og dill er også godt.

vend potetene i bollen til de er dekka med krydder og olje.

legg dem ut på bakepapir i ovnen på 150-200 grader og steik dem til vannet har fordampa og de er blitt gyldne.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Des 2013, 01:17 
Avlogget

Ingefærøl kan være snadder, men den flaska di kan fort bli livsfarlig. Det er sukker nok til at den kan gjære til eksplosjon, så ikke vent for lenge med å drikke den! Et kjøkken fullt av ingefær-sats er nesten å betrakte som personling SHTF-scenario!

Topp

InnleggSkrevet: 06 Des 2013, 14:23 
Avlogget
Brukerens avatar

bah, en sånn flaske lever ikke lenge nok i denne heimen til å oppnå kristisk masse. :) Men klart, om du klarer å glemme den på kjøkkenbenken i en uke, så har du kanskje et problem....men da er nok problemet en voldsomt rotete kjøkkenbenk.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Des 2013, 14:52 
Avlogget

Dette med brygging av diverse lørdagsgodt har jeg litt erfaring med, og det er få ting som har så lav WAF (kone-aksept-faktor) som et brygg som blir litt for ivrig og søler ned et helt rom. Når det drypper hjemmebrygg fra taket har du et forklaringsproblem og en vaskejobb foran deg.

Forøvrig er hjemmebrygget øl noe som kan være et fint tilskudd i en langtidsplan/bytteøkonomi, kanskje jeg skal lage en tråd om det?

Topp

InnleggSkrevet: 06 Des 2013, 15:05 
Avlogget

Fossegrim skrev:
Dette med brygging av diverse lørdagsgodt har jeg litt erfaring med, og det er få ting som har så lav WAF (kone-aksept-faktor) som et brygg som blir litt for ivrig og søler ned et helt rom. Når det drypper hjemmebrygg fra taket har du et forklaringsproblem og en vaskejobb foran deg.

Intet behov for WAF her, siden jeg bor alene - men jeg har hatt et uhell med en 60 liter glass-ballong, full med nylig frasilt eplevin, som bare fant ut at den skulle dele seg i to på langs, akkurat da jeg var ferdig med å tappe over... 60 liter med 1/2-ferdig eplevin utover kjøkkengulvet... :cry: To år etter, så totalrenoverte jeg kjøkkenet... Der var noen seige feierlister og skap-kanter der... :?

Fossegrim skrev:
Forøvrig er hjemmebrygget øl noe som kan være et fint tilskudd i en langtidsplan/bytteøkonomi, kanskje jeg skal lage en tråd om det?

Jeg brygger óg øl - fra maltet korn... Så - Please, do! :)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jan 2014, 16:23 
Avlogget
Brukerens avatar

Draugjeger skrev:
Pottitgøl

Skjær opp poteter med en ostehøvel og legg stasen i en bolle. Hell olje over (solsikkeolje, raps, oliven eller whatnot). Ha på krydder. Salt og løkpulver er godt. Pepper og dill er også godt.

vend potetene i bollen til de er dekka med krydder og olje.

legg dem ut på bakepapir i ovnen på 150-200 grader og steik dem til vannet har fordampa og de er blitt gyldne.
Genialt!

Jeg skrelte litt ekstra poteter forrige helg og brukte kun chili-olje, salt og pepper. Det falt meget godt i smak hos hele familien. Takk for tipset!

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jan 2014, 19:42 
Avlogget
Brukerens avatar

skrelte? ;) alle vitaminene sitter jo i skallet?

Jordbæris - the quick and dirty way.

Ta en haug frosne jordbær og kjør dem i en blender til det er rød snø. bland med litt melis, agavesirup e.l. og en fløteskvett og kjør litt til. om du vil ha litt stivere konsistens kan du dytte hele stasen tilbake i fryseren, hvis ikke er den faktisk ferdig. tar ca. 5 minutter.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Jan 2014, 21:29 
Avlogget
Brukerens avatar

Draugjeger skrev:
skrelte? ;)

Ja, vi skreller potetene når vi lager fløtegratinerte poteter eller potetgrateng. Men det var nok denne assosiasjonen med tørking i stekeovnen som gjorde at jeg ikke en gang vurderte uskrelte poteter. Tørkede grønnsaker som ikke er forvellet i alle fall har en tendens til å få plagsomt hardt skall der de tørkes med skallet på.

Men i ettertid ser jeg at dette har mer til felles med fritering enn tørking. Godt var det okkesom. :D

Topp

InnleggSkrevet: 12 Jan 2014, 22:46 
Avlogget
Brukerens avatar

digg uansett.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Jan 2014, 12:01 
Avlogget

Patatas bravas og annet digg

Har du kokte poteter til middag? Kok noen ekstra.

Kan skjæres opp i biter (noen foretrekker firkanter, jeg foretrekker skiver, ca en halv cm tykke).
Fyll stekepannen med rapsolje, stekes til de er gylne. Ca 10 - 15 minutter.

Legg over på en tallerken og ha salt på mens de ennå freser.

Serveres sammen med det du måtte ha i kjøleskapet, f.eks spekeskinke, jalpenopepper/chili, oliven, fetaost, pølsebiter, ostebiter, dressing, chilisaus, sur-søt saus eller guacamole. Ta gjerne med litt friske grønnsaker som tomat (Cherrytomat), agurkskiver, salat eller fruktbiter.
Bare fantasien som setter grenser. Blir din egenkomponerte tapas med så sterke sauser som du selv ønsker.

Fordelen med dette snackset er at det blir akkurat så sunt som du selv ønsker, og man kan bruke opp en masse rester!
Skalkene på brød og loff smaker veldig godt med presset hvitløk, basilikum og smør, et par minutter i ovnen.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: