Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Sep 2018, 08:57

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: hjemmespikka feltmat
InnleggSkrevet: 30 Okt 2013, 22:42 
Avlogget
Brukerens avatar

REAL koster jo skjorta, det er noe alle vet.

kan man lage det selv? billigere?

har syslet med tanken om å blande f.eks. snabbmakaroner og pasta carbonarasaus med kokende vann. det tar 3 minutter for makaronene å svelle, sausen tar knapt nok lengre tid.

makaroner: 17,40 for 500g
saus: 4x for 37,-

holder til 2-3 middager.

men funker det? spiser aldri posemat til vanlig, men om noen har lyst til å forsøke, så gi beskjed om hvordan det gikk.

Topp

Innleggets emne: Re: hjemmespikka feltmat
InnleggSkrevet: 30 Okt 2013, 22:48 
Avlogget
Brukerens avatar

Müsligrøt

ta müsli, rosiner og tørka epler i en ziplockpose. Rapp rørsukker på bensinstasjonen/7-11 og legg i posen. Kok opp vann, hell posen i gryta, la det stå til det har spisbar temperatur.

500 g. müsli; 34,-
eldorado 500g. rosiner; 23,-

holder til 3 frokoster med varm grøt. krever 3-4 desiliter kokende vann. Burde muligens inneholde mer fett, f.eks. olje, smør e.l.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Nov 2013, 20:12 
Avlogget

Det finnes også mye supper med tørket kjøtt som kan tyknes med ris, krutonger og slikt. Tror det finnes mye karbonat, men hva inneholder proteiner?
Menyen min på turen var :
2 PK nudler
1 energi bar fra stridsrasjon.
1 PK stridsrasjon torsk i hvis saus fra millennium skiftet. :-)
Noen gram tørket biff.
Kaffe og kakao.

Dette var for to døgn med litt jobbing og mye nattlig frysing. Så hva trenger vi egentlig?

Så igjen kommer spørsmålet om hva vi trenger maten til? For å komme seg hjem er det energibars om sommeren og noe varmt om vinteren. Men selvfølgelig spørs det om en skal overnatte.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Nov 2013, 12:56 
Avlogget

Sprakk og kjøpte to poser Trek`n Eat på XXL sport :oops:

Topp

InnleggSkrevet: 07 Nov 2013, 15:08 
Avlogget

Er det ikke sånn venners venner rabatter påå XXL i dag og i morgen.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Des 2013, 00:26 
Avlogget
Brukerens avatar

Norseman; jeg visste hele tiden av du er en sivilistsnobb...

Topp

InnleggSkrevet: 21 Apr 2014, 20:08 
Avlogget
Brukerens avatar

Bålmat:
2 porsjoner (til sultne mannfolk).

Noen kokte poteter.
1-2 bokser tomatbønner.
Bacon, pølser, forsåvidt all slags type kjøtt ( Ikke fisk det er snakk om nå, har ikke prøvd det, så vil ikke utale meg noe om det).
Mye salt og pepper (jeg foretrekker iallefall det).
1-2 Egg (kan sløyfes).

Stek potetene til de begynner å bli brune, ha på salt å pepper. Så heller du eggene over potetene, og blander det skikkelig. Ha kjøttet på, stek det på en annen panne om det trengs. Til slutt heller du over tomatbønnene.

Voila, nå har du en skikkelig gryte, som er enkel å lage. Man kan sikkert ha mer oppi den, bare prøv deg fram :)

Topp

InnleggSkrevet: 21 Apr 2014, 22:29 
Avlogget

Om du vil lage dine egne feltrasjoner er det bare å hive karbohydrater i sekken. Hurtigris, pasta, couscous, eller hva som helst annet. Det er naturligvis en forutsetning at du orker å ha i deg greiene... Tenk på kort koketid og lav vekt i forhold til energi-innhold. Så kommer det flere vurderinger så fort turen varer noen dager. Ta med fett! Smør holder fint i noen uker utenfor kjøleskap, men det holder ikke i en stridsrasjon i fire år. Derfor kan det vi lager selv være bedre enn hærens høyteknologiske grønne poser... Det er utrolig hvor godt det kan smake med smørøye i potetmosen når du har gått en lang dag i fjellet!

For mitt vedkommende er noe av det første jeg tenker over innhold av kostfiber. Treg mage på tur er slitsomt, og kommer fort når du bytter kosthold til det letteste og tetteste. Her har hvit ris 1 % kostfiber, mens pasta har 4 %, couscous har 5 %, potetmos 7 %, sammalt hvete 12 %. Alt oppgitt i prosent fiber av tørr vare, tallene er fra www.næringsinnhold.no. Noen knekkebrød om dagen kan berge mye!

Om turen varer mer enn noen få dager kan der være kjekt å legge til litt annen næring. Proteinpulver er lett å bære med seg og tilberede, men det er ikke så mye glede over det. Det finnes "nøytralt" proteinpulver som ikke smaker kunstig jordbær eller dårlig sjokolade, dette kan blandes i annen mat for å gi mer næring.

Selv kunne jeg virkelig ikke tenke meg å dra på tur med bare det aller letteste i sekken, maten skal være en glede underveis på turen. Det kan være med noe Real og Toro, men det skal være sjokolade, nøtter, spekemat og et eller annet i stekepanna også!

Topp

InnleggSkrevet: 21 Apr 2014, 23:01 
Avlogget
Brukerens avatar

Enig der gitt :D Man må ha med seg skikkelig mat på tur. Jeg har alltid med meg på kortere skogsturer, noe å grille, te-kanne, te og masse sukker, og litt annet søtt.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Apr 2014, 11:29 
Avlogget

Har man dehydrator og vakumpakker så kan man lage mye godt.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Nov 2014, 19:48 
Avlogget
Brukerens avatar

Testet litt semi-hjemmelaget turmat i går. en quatro formaggio-pastasaus fra knorr, 2dl fullkorn snabbmakaroner, en neve tørket steinsopp, squash og tomater og 2-3 dl. vann.

Jeg kokte opp vannet, helte sauseposen i en vanntett plastboks, helte vannet over og rørte rundt, slang oppi resten og satte lokket på og ristet. Etter 5-7 minutter testet jeg. Grønsakene var helt ok, soppen hadde forandret retten til en slags sopp-pasta istedet. Makaronene var...tjaeh...sånn passe. Det er mulig at fullkorn snabbmakaroner har en litt merkelig konsistens.

Uansett lønner det seg nok å stappe boksen med pastaen i en lue eller to mens den trekker, så blir den ikke kald. Bortsett fra det var det ganske vellykka. Prisen ble 10-12 kroner for sausen og 2-3 kroner for makaroniene.

Altenativt kan man slenge oppi noe "jack links beef jerky" for noe mer mettende. Dette passet nok mest som en lunchrett. Kalorier var det nemlig ikke forferdelig mye av. (100 kcal for sausen, ca. 400 for makaroniene)

Topp

InnleggSkrevet: 02 Nov 2014, 19:55 
Avlogget

Femti gram smør oppi, så ville du nesten doblet kaloriene. Jeg tror ikke det hadde gjort smaken noe dårligere heller :)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: