Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 14 Nov 2018, 14:38

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Preppekokkens tips
InnleggSkrevet: 28 Jul 2013, 11:29 
Avlogget

God og mett, etter en faktisk ikke så dårlig smakende frokost, fikk jeg ideen om å starte en tråd om oppskrifter basert på typiske lagre varer. En av de litt uforutsette men meget velkommen effekten med prepping har vært at jeg alltid har mat i huset, og impulshandlingen hos Rimi har blitt redusert kraftig. Jeg tror, men kan ikke garantere, at det også har en merkbar positiv innvirkning på husholdningsbudsjettet.

Reglen i denne tråden er at man bare får presentere matretter / oppskrifter basert på typiske varer med lang holdbarhet, slik som vi ellers fyller huset opp til mønet med.

Om noen ønsker å kommentere tråden eller oppskriftene - så skal jeg lage en ny tråd i denne "avdelingen" med nettopp det temaet.

(Jeg vil kopiere opp andre oppskrifter som allerede er publisert på forumet om det er greit for de som har skrevet dem, om litt)

Mvh
filbert :)

Topp

Innleggets emne: Re: Preppekokkens tips
InnleggSkrevet: 28 Jul 2013, 11:39 
Avlogget

*Tomat og tunfisk - variant I*
Ingredienser for sånn ca 2 voksne:
1 hermetikk boks med tomatbønner (ca 10 kr)
1 --------"---------- Tunfisk i vann (ca 8kr)
1 sånn "hermetikk" pappboks med hakkede tomater og basilikum. (ca 8 kr)
Pepper (mye :twisted: )
salt

Tilbereding:
Sett en passelig stor kjele på middelsvarme på ovnen/primusen/vedkomfyren/pinneprenneren din
Åpne boksene :o
Hell innholdet i kjelen ;)
Salt og pepper etter smak. (Jeg liker mye pepper til tomat)
Varm rolig opp med omrøring slik at ingenting svir seg, til det blir varmt.
Skal ikke koke.
Serveres i dyptallerken og spises med skje

komentar:

Passer nok best til varm lunsj eller enkel middag. Spiser man brød, er det nok kjempegodt med børd og smør til.
Funker også som frokost og lunsj for en enkeltperson en dag.

Totalt rundt 30 kr

Sist endret av Filbert den 28 Jul 2013, 18:23, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 28 Jul 2013, 13:07 
Avlogget

*El-kjipo lapskaus rett, med smak*

Ingredienser for ca 3 voksne
En hermetikkboks med firstprice lapskaus (fra kiwi blant annet, ca 23 kr)
Et par håndfuller ris (2kr?)
Olivenolje
Soya olje eller Balsamico edikk
Krydder

Tilberedning
Kok opp passelig med egnet ris etter foretrukket metode - jeg prøver å ha ca dobbelt så mye ferdig ris som lapskaus
Varm lapskausen i en stor kjel, bland inn inn risen og litt olivenolje. Rør godt sammen. Smaksett med balsamico eller soyasaus.

Komentar

Ikke en kulinarisk høydare, men en helt grei rett til å få en passlig ok smal på hermetikk lapskaus, samt å spe den ut med ris.
(og siden First price lapskausen er billig har jeg en del av den) Jeg foretrekker forøvrig balsamico varianten fremfor den med soyasaus.

Ca 25 kr med unntak av oljer og krydder.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Jul 2013, 12:57 
Avlogget

*surkål, bønner og chorizo*
Ingredienser for en litt lubben voksen:
380 gr med ekologisk bønne miks (pappboks, ca7 kr i i sverige?)
100-200 gr med Chorizo pølse (eller tilsvarende pølse/kjøtt)
100-200 gr med ordentlig surkål (Europeisk aka Sauerkraut, ikke det vasne igjelsukkrede våset vi spiser til jul)

Tilbereding
Skyll bønnene godt (Gjør alltid det med sånn ferdigbønner som ligger i lake)
kutt opp kjøttet i passelige biter stek alt sammen til det lukter godt/brent i olivenolje.
Spis.

Kommentar

Sauerkraut / polsk surkål osv er en relativt "aquired taste" for oss Nordmenn. Men det er tilskudd av "grønt" som holder relatvit lenge og også ikke er så fryktelig usunt. Jeg tror all slags bønneer som er ferdigkokt og så stgekes vil smake greit til denne retten.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Nov 2013, 15:17 
Avlogget

*pizzafyll og potetmos*
Ingredienser for en voksen, holder nok til to
1 pose Gardner potetmosflak
1 boks med Terina Pizzafyll

Tilberedning
Følg instruksjonen på potetmos pakken, men bruk bare vann. Melk og smør og slikt er for kjærringer.
Når det begynner å ligne på potetmos, dumper du pizzafyllet i kjelen og rører slik at det ikke svir seg og blandes godt.
Spis

kommentar
Prøve denne på siste bobtur, godt med litt smak i skogen (eller på et kaldt Jorde) da ble den laget på en nødbrenner faktisk (av esbit typen) og det funket godt. Dog... jeg tror neppe dette blir en kulinaris bestselger på middagsbordet hjemme.... :|

Topp

InnleggSkrevet: 12 Feb 2015, 20:09 
Avlogget

*lapskaus variant*
Ingredienser,Bør holde til minst to voksne
1 bosk Firstprice lapskaus (ca 23 spenn)
1 pose med amreikansk blanding (ca 18 spenn)

Tilberedening
-Følg nøye med, for dette er vanskelig dere-
Varm opp hermetikkboks med Lapskaus.
Stek amerikansk grønnsaks blanding i stor panne (1 pose)
Når grønsakene er tint, hell lapskaus i i panne...
salt og pepper etter behov.
Spis

Kommentar
My grønsaker, fjeren den værste "hermetikkboks" smaken, helt greit spiselig. Mitt hold til middag og lønsj dagen etterpå. Men salt og pepper er veldig fint å ha...

Topp

InnleggSkrevet: 13 Feb 2015, 14:12 
Avlogget
Brukerens avatar

*Studenklassikeren tomatbønner med egg*

Ettersom jeg ser du har tatt med frysevarer her slenger jeg meg på med studentklassikeren “Tomatbønner med egg”

Man tager en eller flere bokser tomatbønner alt etter hvor mange munner som skal mettes og hvor sultne de er. Varm opp bønnene. Stek i mellomtiden et passe antall egg og skjær opp brød. Serveres varmt.

Eggene kan komme fra kjøleskap, men egg kan også fryses. Om man bare trenger eggehviter, kan plommene fryses ned og omvendt. Dermed kan det være man har egg i fryseren om strømmen går og man har rukket å tømme kjøleskapet. Og så er det noen som til og med har frysetørket eggepulver liggende…..

Topp

InnleggSkrevet: 15 Feb 2015, 22:50 
Avlogget

Spaghetti med bønner og tomatsaus

Koker spaghetti.
Lager tomatsaus av hakkede tomater enten fra egen hage eller fra boks, krydrer med det jeg har/som passer av urter, krydder og pepper. Har oppi bønnene(bruker kidney, men er vel mange typer som funker) når tomatsausen har småkokt i ca 15. min.

Ris, quinoa e.l. kan jo brukes istedetfor spaghetti hvis man ikke har.

Havregrynsgrøt

Kokes som anvist med vann eller havremelk/rismelk(som oftest lang holdbarhet på disse) - putt på det du har - sukker, rosiner, honning, yakonsirup

Bønner -ikke en oppskrift

Er en god proteinkilde, jeg har alltid masse av dette i matboden. Kan brukes istedetfor kjøtt/kjøttdeig i de fleste retter og har lang holdbarhet.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Feb 2015, 20:01 
Avlogget

sandy skrev:
Bønner -ikke en oppskrift

Er en god proteinkilde, jeg har alltid masse av dette i matboden. Kan brukes istedetfor kjøtt/kjøttdeig i de fleste retter og har lang holdbarhet.

Hermetiske bønner, ettersom du slenger dem oppi gryta bare de siste fem minuttene? Jeg trodde alle gode preppere hadde store spann med tørkede bønner, som må bløtlegges over natta og kokes i en time?

Topp

InnleggSkrevet: 16 Feb 2015, 20:20 
Avlogget

:x Ikke utenom snakk i denne tråden takk :ugeek:
Her er en tråd til slikt: viewtopic.php?f=32&t=735

Topp

InnleggSkrevet: 16 Nov 2016, 15:19 
Avlogget

*Tomatsaus med mye grønnsaker*

Dette er ikke en ren prepperoppskrift med bare lagervarer, men det er et eksempel på hvordan lagervarene kan tas inn i vanlig rotasjon av matvarer. Denne oppskriften tar lang tid, men den lager også middag for en person i to uker. Fryses ned i porsjonsposer, eller metter et fotball-lag rundt langbordet.

Legg 400 gram bønner i bløt over natta
Kok bønnene møre, omtrent halvannen time. Tøm av vannet.

• Kok opp omtrent 2,5 kilo hakkede tomater i en stor kjele, gjerne 10L, minst 6L. Krydre med tørket basilkum og oregano.
  • Hakk 1 kg løk og én hvitløk og stek løken blank i panna. Dumpes i tomatgryta.
  • Riv 750 gram gulrot og dump det opp i tomatene.
  • Tilsett de kokte bønnene.
  • Sleng oppi det du ellers har lyst på, jeg brukte champignon, finstrimlet hodekål og hermetisk mais.
  • Jeg synes det smaker godt med kjøtt i sausen, så jeg brukte 200 gram bacon og 800 gram kjøttdeig i denne gryta. Naturligvis stekt i panna først, og tilsatt mot slutten av kokingen.
  • Om det står en fløteskvett eller en gammel ost i kjøleskapet er det naturligvis en bonus.
Til slutt er det bare å smake til med buljong eller fond, salt og pepper. Jeg brukte røkt chillipulver i tillegg, for å få litt mer snert i smaken. Sausen bør koke med alle ingrediensene i 30-45 minutter, så smakene rekker å sette seg. Det er kjempefint å jevne med potetmospulver, det er lett å røre ut i sausen selv om gryta er diger og full av godsaker.

Næringsinnhold varierer etter hvor mye fett som tilsettes, dette kan gjøres magert eller mektig etter eget ønske. Serveres med pasta fra tørrvarelageret, eller brukes som pizzasaus, i lasagne eller hvor det måtte passe seg.
Pris per måltid, med kjøttdeig og bacon: ca. 20 kroner.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Feb 2017, 20:45 
Avlogget

*Hønsesuppe med kikerter*

Legg 500 gram kikerter i bløt i ca. 24 timer. Tin opp ei frossen høne, eller hent øksa og knert ei som ikke legger så mange egg lenger.

Stykk høna i fire og kok den til kjøttet slipper beinet. Ikke bruk mer vann enn det som kreves for å dekke kjøttet. Kokevannet er base for suppa videre. Når kjøttet slipper beinet tar du opp høna og legger den til avkjøling på en tallerken. Det er mye bedre for fingrene å rense ei romtemperert høne. Ta vare på kjøttet, bruk skinnet om du føler for det, men pass på at det ikke blir med bein og brusk i suppa. Det er lettest å bruke bare fingrene til å rense kjøttet, da kjenner du om noe er hardt.

Kok kikertene møre i vann, slå vekk dette etter koking. (Eller bruk hermetiske kikerter i stedet).

Hakk to-tre løk og stek den blank i olje eller smør.

Nå er det endelig tid til å begynne å bygge opp suppa i ei stor gryte:
  • Ca. 2 liter hønsekraft fra kokinga
  • Kjøttet fra ei kokt høne, renset
  • To bokser hakkede tomater
  • En boks kokosmelk
  • Kokte kikerter, evt to-tre bokser hermetiske kikerter
  • Stekt løk
  • Ca. 1 kilo grønnsaker etter ønske, jeg brukte søtpotet skåret i små terninger
  • Salt, pepper og krydder etter smak. Jeg brukte en spiseskje rød karripasta fra den pakistanske preppersjappa på hjørnet.

Kokes sammen i minst en halvtime. Tåler to uker i kjøleskap, eller fryses i porsjonsposer. Igjen, ikke en ren prepperoppskrift fra min side, men alle disse ingrediensene kan lagres lenge, og ikke minst kan den ferdige suppa dypfryses og lagres i et par år. Denne oppskrifta gir kanskje åtte måltider, til en pris på litt over tier per måltid.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: