Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Jul 2018, 21:02

Tidssone UTC + 1 time




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 21 Des 2012, 17:42 
Avlogget

Registrert: 19 Aug 2012, 12:27
Innlegg: 113
Dette er bare delvis prepperorientert, men jeg har lagt merke til at en del forumdeltakere har stor kunnskaper om ernæring:

- I min lille families kosthold erstatter hvit ris, nudler og pasta i hovedsak brød og poteter (selv om skolematen vanligvis blir brødskiver). Dette har i grunnen alltid vært slik, og vi har ingen ønsker om å endre det. En bonus er at det gjør det lett å rotere et temmelig stort matlager. Men har det noen ernæringsmessige ulemper?

Jeg bør vel legge til at kostholdet ellers er temmelig typisk norsk (litt for mye kjøtt i forhold til fisk; tran om vinteren; mye frukt og kanskje litt for lite grønnsaker) og at vi føler oss sunne og friske (selv om jeg gjennom femti år har samlet meg noen ekstra kilo).


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 22 Des 2012, 12:43 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 08 Mar 2012, 22:21
Innlegg: 1519
Hvit ris, nudler og vanlig pasta er omtrent like næringsrikt som loff. Med andre ord nesten like tomme kalorier som sukker for å ta litt i. Men spørsmålet blir hvor stor del av kostholdet disse egentlig utgjør. Ingen med et ellers godt norsk kosthold tar skade av en skive loff eller to, om de ikke har cøliaki da. Men å leve utelukkende på loff blir noe helt annet.

Sunnere alternativer vil for risen sin del være brun ris hvor skallet ikke er fjernet. Skallet inneholder det meste av vitaminene, mineralene og fiberen i risen. Parboiled ris, også kjent som hurtigris, er ris som er delvis kokt med skallet på under trykk, gjerne i en væskeblanding tilsatt tørrmelk. Under denne kokeprosessen blir en ganske stor del av næringsstoffene i skallet presset inn i kjernen. Etter kokingen blir risen tørket og så blir skallet slipt av(polert). Resultatet er en hvit ris som er vesentlig sunnere enn vanlig hvit ris. Men smaken er jo annerledes da. Og er man vant til basmatiris, spørs det om man orker å spise parboiled ris.

Pasta finnes i fullkornsversjoner. Hvor stor andel fullkorn, varierer nok på samme måte som at ikke alle «grovbrød» er like grove. Også for korn er det stort sett slik at det er skallet som har desidert mest næringsstoffer. Så siktet mel er altså mel hvor den mest næringsrike delen er fjernet. Spelt skiller seg her ut ved at kjernen har vesentlig mer næringsstoffer enn i andre kornslag. Så skal man først bruke siktet mel, er det en fordel om mest mulig av det er siktet spelt. Men dessverre har ikke spelt like gode bakeegenskaper som hvete. Men finner man pasta med spelt, vil den være mer næringsrik enn tilsvarende pasta på annen hvete. Men durumhvete som ofte brukes til pasta, er noe mer næringsrik alt i alt enn alminnelig hvete den også.

Nudler tror jeg ikke jeg har sett annet enn i «loffutgave» noen gang.


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 23 Des 2012, 03:17 
Avlogget

Registrert: 14 Nov 2012, 16:28
Innlegg: 1017
Vi har jo en konsort her til lands som kan "erstatte" ris.
Bygg brukes som erstattning for ris til den "eldre" generasjonen som ikke liker ris.

http://matersunt.no/?p=861


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 23 Des 2012, 11:49 
Avlogget

Registrert: 19 Aug 2012, 12:27
Innlegg: 113
Takk til Bamse for å bekrefte omtrent det jeg trodde.

Hårek: Prepperaspektet av spørsmålet er jo at ris er veldig lett å lagre i 4-5 år. Har bygg like gode lagringsegenskaper?

(det kan jeg naturligvis finne ut av selv, men det tar litt tid, så hvis noen har svaret klart er det veldig kjekt!)

God jul!


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 23 Des 2012, 16:17 
Avlogget

Registrert: 09 Mar 2012, 17:27
Innlegg: 1613
Bamse skriver i korn og mel tråden at alle kornsorter unntatt havre egner seg til langtidslagring. Så bygg er nok ikke så dumt alternativ.
viewtopic.php?f=5&t=206

Og jeg må bare si det, kanskje mer poteter ikke hadde vært så dumt heller? ;)

_________________
In war, truth is the first casualty
The blade itself incites to violence.
Qui desiderat pacem praeparet bellum
Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 23 Des 2012, 23:25 
Avlogget

Registrert: 14 Nov 2012, 16:28
Innlegg: 1017
mimir skrev:
Takk til Bamse for å bekrefte omtrent det jeg trodde.

Hårek: Prepperaspektet av spørsmålet er jo at ris er veldig lett å lagre i 4-5 år. Har bygg like gode lagringsegenskaper?

(det kan jeg naturligvis finne ut av selv, men det tar litt tid, så hvis noen har svaret klart er det veldig kjekt!)

God jul!


Fant dette om Bygg.

Shelf Life
Sealed Shelf Life Can/Bucket 8 years*
Opened Shelf Life Can/Bucket 18 months*

*Shelf life based on optimal storage conditions.

(http://www.shelfreliance.com/pearled-barley-1.html)

God Jul ;)


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 24 Des 2012, 14:47 
Avlogget

Registrert: 17 Nov 2012, 15:18
Innlegg: 213
Bamse Brakar skrev:
Hvit ris, nudler og vanlig pasta er omtrent like næringsrikt som loff. Med andre ord nesten like tomme kalorier som sukker for å ta litt i. Men spørsmålet blir hvor stor del av kostholdet disse egentlig utgjør. Ingen med et ellers godt norsk kosthold tar skade av en skive loff eller to, om de ikke har cøliaki da. Men å leve utelukkende på loff blir noe helt annet.

Sunnere alternativer vil for risen sin del være brun ris hvor skallet ikke er fjernet. Skallet inneholder det meste av vitaminene, mineralene og fiberen i risen. Parboiled ris, også kjent som hurtigris, er ris som er delvis kokt med skallet på under trykk, gjerne i en væskeblanding tilsatt tørrmelk. Under denne kokeprosessen blir en ganske stor del av næringsstoffene i skallet presset inn i kjernen. Etter kokingen blir risen tørket og så blir skallet slipt av(polert). Resultatet er en hvit ris som er vesentlig sunnere enn vanlig hvit ris. Men smaken er jo annerledes da. Og er man vant til basmatiris, spørs det om man orker å spise parboiled ris.

Pasta finnes i fullkornsversjoner. Hvor stor andel fullkorn, varierer nok på samme måte som at ikke alle «grovbrød» er like grove. Også for korn er det stort sett slik at det er skallet som har desidert mest næringsstoffer. Så siktet mel er altså mel hvor den mest næringsrike delen er fjernet. Spelt skiller seg her ut ved at kjernen har vesentlig mer næringsstoffer enn i andre kornslag. Så skal man først bruke siktet mel, er det en fordel om mest mulig av det er siktet spelt. Men dessverre har ikke spelt like gode bakeegenskaper som hvete. Men finner man pasta med spelt, vil den være mer næringsrik enn tilsvarende pasta på annen hvete. Men durumhvete som ofte brukes til pasta, er noe mer næringsrik alt i alt enn alminnelig hvete den også.

Nudler tror jeg ikke jeg har sett annet enn i «loffutgave» noen gang.




Man ska heller ikke undervurdere betydningen av ris. Hadde Norge hatt ris som basis næringsføde, hadde vi ikke vært 5 millioner Nordmenn i dag men nærmere 50 millioner.
På et lite område med dyrkbart mark tilpasset ris kan man i dag høste 2-3 ganger i året, det er det ingen andre næringsmiddler som kan vise til.
Ris er enormt viktig i kostholdet til 60-65% av alle menneskene på jorda.
Selv av om kun spiser poteter vil man også få mangelsykdommer som av ris.
Har man poteter/ris og bare litt frukt, grønnaker og kjøtt er det svært næringsrikt som korn og annen mat.
Det er ikke uten grund av at norge i sin tid hadde noe som het potet prester som gjorde at nordmenn begynnte å spise poteter.
På samme måte har ris sin betydning som poteter bare så mye mer verde for man får mye mer ut av ris en av poteter på dyrket mark.


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 26 Des 2012, 02:33 
Avlogget

Registrert: 16 Sep 2012, 14:29
Innlegg: 176
Aldrig sett bokhvete nevnt her inne. Det er hardføre og allsidige greier som gror godt i norge og kan også brukes som ris-erstatning.

Og for guds skyld test ut quinoa. Bedre basis for ett sunt og styrkende måltid må du lete lenge etter. Her er en oppskrift vi gjerne bruker når de første grønnsakene kommer i hagen:

Kjapp og grei tilbredning, rens først quinoaen i varmt vann i ett dørslag eller sil, kok til kornene ser ut som ett øye, transparent i kantene med en prikk i midten. Wok samtidig opp noe grønnsaker fra hage eller butikk, kanskje strimlet kjøtt eller kjøttdeig også.. Tøm quinoaen fra kjele over i sil igjen og bank i vasken ett par ganger så du får av vannet.

Så bare vender du samme quinoa, grønnsakene og kjøttet i panna, krydrer etter smak og serverer. Tar maks 15 minutter og sprenger alle skalaer for næringsrikhet. Kunne jeg bare funnet ett sted som selger quinoa i større kvanta så skulle jeg droppet all risen fra lageret!


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 26 Des 2012, 08:37 
Avlogget

Registrert: 14 Nov 2012, 16:28
Innlegg: 1017
rhex skrev:
Kunne jeg bare funnet ett sted som selger quinoa i større kvanta så skulle jeg droppet all risen fra lageret!


Håper disse kan hjelpe deg. ;-)

http://www.nuts.com/cookingbaking/grain ... esale.html

Her er søkeresultatet.

https://www.google.no/search?q=quinoa+w ... 20&bih=989


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 26 Des 2012, 17:20 
Avlogget

Registrert: 16 Sep 2012, 14:29
Innlegg: 176
Hehe tusen takk, skal bestille og se hvordan det blir med frakt og slik. I norge koster det 40 kr pr 500 gram mange steder så det skal ikke mye til før det lønner seg:)


Topp
 Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support