Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Okt 2018, 12:37

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 17 Des 2012, 12:20 
Avlogget

http://www.surdeig.no/surdeigsstarter/

Dette skal jeg lære meg å gjøre så fort jeg har fått fatt i litt økologisk, sammalt mel. Noen her inne som dropper gjær, og baker med surdeigsstarter? Dette er den gamle måten å bake på. Gir fantastisk gode brød! (Har smakt, bare ikke bakt selv.)

Topp

InnleggSkrevet: 17 Des 2012, 13:15 
Avlogget

Takk for denne, ville alltid lære meg det "enellerannan gang", og det er litt lurt å lære endel ting idag isteden...

Topp

InnleggSkrevet: 26 Okt 2014, 11:03 
Avlogget

Baker surdeigsrugbrød selv.
Leste meg opp på www.surdeig.no og gikk igang. Mye enklere enn "forståsegpåerene" liker å mene. Kulturen begynte å gå på første forsøk. Kickstartet den med å legge i bløtt økologiske rosiner over natta og rørte ut melet i vannet. Begynte å gå etter 12 timer.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Okt 2014, 20:08 
Avlogget
Brukerens avatar

Nå har ikke jeg lest linkene enda, står sikkert noe der.
Men hvordan oppbevarer dere surdeigsstarteren? må den stå åpent på benk (tilgang på luft) eller kan den lukkes i et glass m lokk?

kremt.. :oops: fant den nå på ene linken :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 27 Okt 2014, 20:41 
Avlogget

Målet med starteren er at det skal vokse fram nye gjærceller. For at gjærceller skal formere seg må de ha tilgang på luft, men det er ikke nødvendig å ha konstant tilgang på frisk luft så lenge det er nok oksygen i vannet i starteren. Vanlig springvann har mer enn nok, så lenge du ikke koker det først. Det er også mulig å riste inn mer oksygen i vannet, hvis du rister et halvfullt glass med starter vil det komme inn mye. Det er slik vi hjemmebryggere gjør det når vi "lufter vørteren" for at gjæringen skal komme i gang.

Dersom det ikke lenger er tilgang på sukker til gjæren, men det er tilgang på oksygen, vil gjærcellene forbruke den produserte alkoholen og omdanne den videre til eddik. Dette er med på å forklare hvorfor surdeigen er nettopp det - sur. Dette er også produksjonsmetoden for vin- og cider-eddik, det går i grunnen av seg selv om det er gjær og oksygen tilstede.

Historisk kuriosa: De norske Gjær- og Spritfabrikker A/S hadde én ventil som styrte om det var gjær eller sprit som ble produsert - lufteventilen. Med luft-tilførsel produserte de gjær, uten luft-tilførsel dannet gjæren alkohol i stedet.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jan 2015, 12:10 
Avlogget
Brukerens avatar

Den sure smaken er det vel melkesyrebakterier som har storparten av æren for, ikke først og fremst omdanning av alkohol til eddik? Selv om det sikkert er en del av bildet da.

Uansett, et tips til å hjelpe de riktige gjær- og bakterieslagene i gang er å tilsette litt syre i vannet helt i begynnelsen. Det gjør at man helt fra starten har et surt miljø som disse trives i. Man kan tilsette litt sitronsaft, ananasjuice eller lignende. Min kjepphest er også å bruke selvmalt mel, ikke butikkjøpt. Grunnen er at sistnevnte er varmebehandlet i produksjonsprosessen og jeg TROR at det innebærer en mer beskjeden mengde av gjærsopp og annet som skal til. Gjallarhorns tips om å kickstarte med noen rosiner er også bra.

Et "juksetips" er å tilsette litt Idun gjær rett og slett. Surdeigen vil uansett etter hvert ta til seg gjær og melkesyrebakterier som finnes i miljøet den lages i, inkludert de dominerende i melet som tilsettes. De som trives best vil slå ut de øvrige. En gang startet jeg to kulturer samtidig. De ene med korn fra lokal produsent, den andre med Idun gjær. Etter en tid var jeg ikke i stand til å merke noen forskjell på dem.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: