Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Sep 2018, 09:09

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Spirer
InnleggSkrevet: 26 Jun 2012, 19:36 
Avlogget

Spirer er sunt, ingen tvil. Jeg bruker ikke og la frø spire så mye selv, men jeg elsker hvitløksspirene mine. Jeg bruker en gammel isboks/smågodtboks og har først småstein/pukk/leca i bunn, dernest jord. Så er det bare og sette feddene i jorden, og la dem stå i vinduskarmen.

Fant forøverig denne videoen fra southernprepper om spiring på youtube, og tenkte jeg skulle dele den: http://www.youtube.com/watch?v=nvNmnifj ... re=related

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

Innleggets emne: Re: Spirer
InnleggSkrevet: 26 Jun 2012, 20:18 
Avlogget
Brukerens avatar

Ja, spirer er sunt og det har blitt anbefalt av flere her inne allerede. Selv har jeg i perioder hele mitt voksne liv spirt forskjellige frø i en slik:
Bilde
Den koster bare 16 pund pluss frakt her, og er svært lettvint i bruk. Og altså svært holdbar i og med at jeg har hatt min i så mange år uten problemer.

Det er imidlertid en ting en skal være klar over, og det er behovet for rent vann til daglig skylling av spirerene mens de vokser. Muligens overdriver jeg, men det går med en del liter. I en SHTF-situasjon hvor rent vann er en mangelvare, ville jeg droppet spiring inntil vannforsyningen var i orden igjen. Det siste en ønsker da er å få magesjau pga dårlige spirer.

I fjor gikk det en epidemi som krevde mange liv nede i Europa. Til slutt ble årsaken funnet, bønnespirer fra et sted i Tyskland. Men jeg har aldri blitt dårlig av mine egenproduserte!

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jun 2012, 20:41 
Avlogget

Ja, husker det er mange tips her om spirer. Men jeg ble så lei av og lete etter dem også synes jeg at temaet fortjener en egen tråd.

Spirer er av flere grunner noe jeg ville være skeptisk til ved store kriser, det er ikke bare vannet som er et problem. Det er jo også et spørsmål om hvor mye ressurser en skal legge ned i få få spirer, når man holder på å sulte i hjel. Men, det er flere scenarioer hvor spirer kommer til sin rett, og vi må jo ikke glemme dagen i dag heller. ;)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Jul 2012, 22:31 
Avlogget

Å få spirer trenger man ikke nødvendigvis mye vann da. Holder å fukte jorda eller annet medie som for eksempel bomull/tekstil av noe slag som holder og avgir vann.

Noen sorter trives best i mørke med litt varme. Holder også med kroppsvarme til nød.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Jul 2012, 12:21 
Avlogget

Har spira en del av og på de siste årene, og jeg mener skyllingen av spirene er litt overdrevet. Div guider sier at du må spyle i så så mange sekunder, men jeg har sluppet unna med overaskende få skvetter vann.. kanskje bare 2-3 sekunder, så jeg ser ikke bort ifra at det holder å dyrke i et dørslag som en bare senker i en bolle med vann i 5-10 sek 2-3 ganger om dagen. Vil tro vannet i bolla er trygt å bruke til hva som helst etterpå..
Dørslag er greit å dyrke i, men tar mye plass. Spireposer er geniale siden de kan henges opp og tar minimal plass, mens minuset er litt mer arbeid å renske og vaske posene. Sånn sett tror jeg poser kan være skumle i krisetider om biter av spirerene får ligge i fibrene og kose seg..

Eneste gang jeg har hatt problemer er med en spirekasse fra sanabona. Den var så tett at jeg fikk mugg hver gang..
http://www.sanabona.no/kjokkenutstyr/95-spirekasse

Ellers er det mulig å dyrke både greens i jord. Solsikker, erter og bokhvete (med skall!) er spesielt egna.

Hvetegress må ikke glemmes! Verdens mest potente helsekost, en cure-all og selvskrevet i mine kriseplaner.

Mener å ha lest et sted at mungbønnene i tyskland ble dyrket på mange og 20 grader.. var det så mye som 28 tro? Ikke umulig siden spirene vokser veldig sakte under 17-18 grader, mens de eksploderer på noen og 20.
Ikke så rart om det oppstår uhumskheter ved så høye temperaturer..

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: