Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 13 Des 2018, 13:40

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Cider
InnleggSkrevet: 26 Okt 2018, 12:29 
Avlogget

Vi har hatt en fantastisk frukthøst her på vestlandet, og mitt BUP var ikke noe unntak. Tidligere har spesielt eplene kun vært brukt til litt eplemos, tørking og "au naturelle" spising utover høsten, men i år var det så mye at jeg satt igjen med nærmere 100kg når alt var gjort som tidligere år.

Jeg bestemte meg for å forsøke meg på cider. En flott måte å konservere frukt på spør du meg. 8-)

Etter litt lesing om emnet fant jeg ut at jeg skulle prøve to varianter.

Dunk 1:
Rå eplesaft 25 liter , gjærlås. Ferdig arbeid

Dunk 2:
Rå eplesaft 25 liter, Svovling, WLP775 ENGLISH CIDER gjær fra bryggselv.no, gjærlås

Begge er satt ut i boden som holder ca 10 grader på denne tiden av året.

Nå er det gått 7 uker og begge plopper lykkelig i vei. Litt mer tempo på Dunk 2.

Hva jeg gjorde:
Eplene ble vasket i et stort kar og så delt med en epledeler før de fikk seg en runde i en foodprosessor (små batcher). Deretter ble saften presset ut av epleguffen og ned i gjæringsdunken som jeg hadde gjort grundig ren på forhånd. (Renhold er viktigere enn riskrem på julaften).

Siden dette er et eksperiment ble eplene presset med håndmakt. Blir resultatet +/- godt nok så kommer jeg til å investere i en skikkelig presse, for dette var tungt arbeid.

Jeg holder folket oppdatert i denne tråden. Kom gjerne med kommentarer, tips og trix

Topp

Innleggets emne: Re: Cider
InnleggSkrevet: 26 Okt 2018, 16:31 
Avlogget

Jeg har ikke satt cider før, men har endel erfaring med vin fra frukt og bær.

Din dunk nr. 1 gjærer med hjelp av villgjær, og resultatet kan bli bra cider, likedan som eddik, eller noe midt i mellom. Villgjæring har man ingen kontroll over. (Et brygg basert på villgjæring kalles ofte for 'saison'; gjæring basert på gjærceller i mosten og i/omkring i lufta rundt bryggetidspunktet.)

Dunk nr. 2 har større sjanse for å bli det du vil oppnå, siden du tilsatte svovel (som dreper villgjær) før kultivert gjær (som er noe svovleresistent). Hadde du kokt opp mosten (eplesaften) først, så hadde du oppnådd omtrent helt garantert ønsket resultat. (koking dreper villgjær og andre ulumskheter.)

Og 10 grader gjæringstemperatur vil medføre en meget treg, men ren gjæring; en noe høyere temperatur vil nok være fordelaktig for kompleksiteten i smaken. (Man kan sammenligne en rén pilsner med en kompleks ale/stout; Pils gjæres ved 8-12 grader, mens ale osv. gjæres ved 16-22 grader..)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

Innleggets emne: Re: Cider
InnleggSkrevet: 30 Okt 2018, 15:58 
Avlogget
Brukerens avatar

Om du vil gjøre pressinga litt mer effektiv kan du få tak i en brukt fliskutter (stiga har en som er utrolig dårlig til kvist, men veldig bra til epler) og om du bruker en ramme av 2" 4" og en 4 tonns donkraft fra biltema, så går pressinga som en lek.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: