Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Okt 2018, 02:35

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 23 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: 10 dager på matlager-kost
InnleggSkrevet: 11 Jun 2012, 18:06 
Avlogget

grunnet en høy uforutsett utgift har jeg levd på matlageret i ca 10 dager nå.
og jeg spiser og trives :)
nå har jeg riktignok ikke et langtidslager slik som de fleste her, har bare kjøpt inn en måneds forbruk(med god margin) ved lønningsdag.
har lært at jeg har budsjettert med for lite ketsjup, krydder og pålegg.
tror nok jeg blir og handle inn melkepulver heretter, og ha et par pakker egg i kjøleskapet(jeg elsker nemlig vafler)

utrolig lærerikt.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Jun 2012, 18:41 
Avlogget

Det står i respekt av! Kunne du tenkt å fortelle hva du spiste til frokost, lunch og middag? Hvilke ingridienser!

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 01:34, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 11 Jun 2012, 18:59 
Avlogget

Så fint å høre at noe fungerer. Til sensommeren tenkte jeg å ta med poden en uke i villmarka. Egentlig er det trening, for å se hvordan vi klarer oss på tørrprovianten vår. For det er veldig kjedelig å tørke haugevis med mat, for så å finne ut av at maten kanskje ikke er så god eller variert som man tror at den er. Må også få testet ut om jeg egentlig er i stand til å fiske noe som helst... ha ha :lol: Også gleder jeg meg til å teste ut dynamo-lanternene som jeg snart skal bestille!! :) Til poden vil jeg formidle hele opplegget som en helt vanlig tur...muhehaha :) Også skal jeg selvfølgelig bruke han som blåbærslave uti bushen. Tror egentlig det blir han som må kroke av fisken også... :oops:

Er litt nysgjerrig på en sak: Hva slags meny lever du på? Og har du da klart å leve slik at du ikke har vært på butikken? Er morsomt å høre om andres erfaringer.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Jun 2012, 19:55 
Avlogget

frokost: 2 brødskiver med syltetøy eller kavli smøreost på tube(bacon og pepper er favoritten)
lunch: 3 brødskiver med samme pålegg
middag: ris/makaroni/spagetti + pølse/tunfisk/kjøttdeig + ketsjup og krydder
(2 av dagene byttet jeg ut ketsjup med spagettisaus, 2 av dagene byttet jeg ut ketsjup med pastasaus på glass)

heldigvis tar det en god stund før jeg blir matlei, kan f.eks godt ha det samme til middag i 5 dager.
og jeg tror vi må tilbake til 2011 før jeg brukte noe annet pålegg enn smøreost og bringebærsyltetøy.

"Og har du da klart å leve slik at du ikke har vært på butikken?"
kjøpte ketsjup i dag, men hvis vi ser bort fra det tror jeg 24.mai var sist jeg kjøpte nødvendige mat, hygiene og husholdsartikler(for da var det et knakende godt tilbud på kjøttdeig)
må nok innrømme å ha vært innom butikken å handlet tobakk og en cola eller to.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Jun 2012, 21:29 
Avlogget

Her noen tips for matlager-liv testet i praksis:

Frokost: havregryn/mysli med vikingmelk og syltetøy eller rosiner.
Middag: Ris med linser, ris med bønner, bønner med ris, linser med ris, (husk buljong i vannet og å steke løk og gulrøtter hvis du har), eventuelt poteter, ost og salat. Spagetti med tomatsaus, ost, løk og gulrøtter.
Salat (hvis ikke du har kjøkkenhage): revne/tørkete gulrøtter med rosiner eller eple, eddik, olje, salt,pepper.
Dessert: Epler eller bær, eller du finner sjokoladepudding-pulver innerst i skapet.
Kveld: som frokost (hvis du ikke har noe brød eller knekkebrød - da er kvelden din :-D

Topp

InnleggSkrevet: 11 Jun 2012, 22:06 
Avlogget
Brukerens avatar

Må ha litt kjøtt også. På en 10 dagers meny, hadde det nok gått med flere bokser med bogskinke, salta biten, og corned beef. Som en test kjøpte jeg noen bokser med "bullens pilsnerkorv" også, men disse passet ikke mine smaksløker, så jeg kjøper ikke fler av disse.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Jun 2012, 22:32 
Avlogget

Ja, stemmer, vi "fake" vegetarianere spiste noen bokser tunfisk også, men ris og bønner gir jo teoretisk nok protein, og er mye billigere.
Som tips til sauser og smak: de gratis porsjonsposene man finner underveis med ting som ketchup og sitronsaft holder nesten i evigheter hvis man husker å putte dem i et syltetøyglass istedenfor å glemme dem i hanskerommet til de revner :oops: .

Topp

InnleggSkrevet: 12 Jun 2012, 00:55 
Avlogget

Tabasco saus tabasco saus og mer tabasco saus! Det gjør alt bedre! Generelt en variert utvalg krydder kan gjøre mye for nytelsen av maten! Om maten er litt dodgy eller fra dagen før så kan den kamuflere smaken også! :mrgreen:

Min kone (er ikke fra Norge) fortalte meg en historie da familien hennes var på det fattigste. 3 uker på KUN pasta og ketchup! Thats it! Hun kan i kun spise pasta i begrenset porsjoner. På et tidspunkt forsøkte hennes far å kjøre en kombi av pasta og sjokoladepulver!!! :o Da raknet det for henne!

Kanskje jeg skal sette meg selv på en slik "kur" en uke eller 2 med restricet kalorier og hva jeg får spise! Samtidig opprettholde treningen for å simulere fysisk arbeid! Kan bli interisant!

Steffen: Merket du noe sån generelt på ditt humør og energi overskudd?

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 01:34, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 12 Jun 2012, 22:08 
Avlogget

Gullars skrev:
Steffen: Merket du noe sån generelt på ditt humør og energi overskudd?

har ikke merket noe forskjell, men så er det ikke så langt unna min vanlige kost.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Jun 2012, 22:21 
Avlogget

Flott eksperiment Steffen, vi burde alle prøvd det. Istemmer forøverig Rockatanskys syn på kjøtt, har selv et stort behov for det. Prøver derfor å øke matlageret med 1 kg kjøtt pr.uke, ikke dårlig med tanke på at jeg for knappe 2mnd siden baserte protein/fettinntaket på selvdøde naboer :? Minst 2 uker på bare lagringsvarer bør vel være "repp øvelse" (eller pro øvelse..) ift. matlagring. Takker for at du delte dine erfaringer.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Jun 2012, 18:41 
Avlogget

Ble litt inspirert av dette 10 dagers-prosjektet og av reine økonomiske grunner
prøver jeg nå å skaffe fisk på bordet hver kveld denne uken (blakk før lønn/feriepenger og skattepenger)
Salaten og råkosten er sesongens ugress.

I går var den første kvelden med fluestangen og jeg fikk 5 fisk på tilsammen 5 kilo, og slapp uti 5 mindre.
Gleder meg allerede til kvelden :)

Topp

InnleggSkrevet: 18 Jun 2012, 21:21 
Avlogget

Bra erfaring for deg Steffen, og bra av deg også Skauen! Jo mer selvforsynt man er, jo bedre står man rustet til det meste. Kanskje burde du opprette en egen tråd og komme med litt mer detaljer der om hvordan det går?

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Jun 2012, 23:19 
Avlogget

På dag to av selvbergingen min ang. fiske. Har satt to timer til fisking hver kveld.
Selv om jeg har to båter skal det fiskes fra land i gåavstand til hjemmet.
I dag fikk eldstejenten på ni og jeg 15 stk halvkilosmakrell, 1 kilos-torsk og 1 sjøørret+2-3 lyr.
Vurderer 3 stk sammenleggbare krabbeteiner.
Ser nå at variasjonen på fiskearter er stor, og dermed mulighetene mange.
I morgen blir det røkt peppermakrell med kald potetsalat 8-)

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jun 2012, 00:07 
Avlogget

Selv skal jeg på en 16 dagers kur på stranden i Spania, med cerveza og gambas reker. Det blir en tøff oppgave, men jeg skal holde dere underrettet! :mrgreen:

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 12:18, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jun 2012, 05:32 
Avlogget

ja her må du ikke spare på detaljene Gullars :cry: Ørlite misunnelig...

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 23 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: