Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Nov 2017, 19:41

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Måltider på glass
InnleggSkrevet: 11 Sep 2017, 09:14 
Avlogget

Hei

Jeg driver å dehydrerer litt nå og da. og det amerikanske konseptet "Meals in a jar" har fenget meg litt.
Men når jeg ser på youtube videoer av amerikanske prepper super husmødre med alle sine frystørkede bokser. Så blir jeg litt (Ja først sjalu) usikker på hvordan jeg skal få til dette som ikke har tilgang til alt dette.
Jeg ønsker å kunne gjøre dette med mat jeg selv har tørket, eller som er tørt fra før. pluss krydder o.l. Slik at dette er mat som kan lagres.

Lurte på om det er noen som har gjort dette og om det er noen som har noen oppskrifter og gode tips?

Topp

Innleggets emne: Re: Måltider på glass
InnleggSkrevet: 11 Sep 2017, 20:29 
Avlogget

Jeg har ikke prøv å tørke noe selv, men jeg har ei god gammel kokebok Stor Kokebok heter den fra 1941 på over 800 sider skrevet av Fru Henriette Schønberg Erken.
Denne boka inneholder blant annet oppskrifter på tørking av matvarer, hermetisering, råsyltning, vinlegging slakting, og veldig mye mer.
Den inneholder oppskrifter på veldig mye av det vi finner av spis-bare ting her i Norge.
Det som overrasket meg mest var vel oppskrift på skilpadde :) den er nok ikke så lett å finne her i landet.
Anbefaler en tur i bruktsjapper og loppemarked for å se etter denne boka. Veldig kjekk bok med mye informasjon og oppskrifter som kan brukes både til hverdags og i en eventuell krise situasjon.

For min del anser jeg denne som en av de viktigste bøkene jeg har i hus.

Ser nå at det er en nyere utgave av boka som fremdeles er i salg https://www.bokkilden.no/SamboWeb/produ ... Id=5925958

Topp

InnleggSkrevet: 11 Sep 2017, 23:06 
Avlogget

Jeg har ikke hørt om "meals in a jar" før, hva er det du egentlig tenker på? Umiddelbart så jeg for meg å hermetisere en ferdig middag, som for eksempel lapskaus eller lammegryta jeg nettopp kokte, men jeg tror ikke det er det du tenker på. Vil du komponere og tørke din egen "real turmat" og skru igjen lokket?

Topp

InnleggSkrevet: 12 Sep 2017, 14:26 
Avlogget

Takk for tipset 44magnum.
Alt rundt gammeldags husholdning og matlaging er av interesse.

@Fossegrim : http://makeaheadmealmom.com/meal-jar-taco-soup/ Her kan du se et eksempel på hva jeg snakker om.
Er på en måte å ja som du sier lage min egen turmat og skru på lokket. Men jeg kommer til å unngå å ha kjøtt oppi.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: