Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Nov 2017, 08:24

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 23 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: "Canning"
InnleggSkrevet: 10 Feb 2014, 22:21 
Avlogget

Så, tips og triks rundt det?

Hvor kjøper dere riktig type glass etc ?

Topp

Innleggets emne: Re: "Canning"
InnleggSkrevet: 10 Feb 2014, 22:47 
Avlogget

Det er noen tråder her som dessverre ligger i feil del av forumet, eller det er kanskje satt et unødvendig skille mellom "matlager" og "konservering av mat".

Norgesglass
Pakninger til norgesglass
Andre syltetøyglass

Topp

InnleggSkrevet: 24 Apr 2014, 21:13 
Avlogget

Har fått inntrykk av at sylting kan være farlig, så man bør iallefall vite hva man driver med:

Sitat:
Many home canners are not aware of the risk for botulism, a rare but potentially fatal form of food poisoning that has been linked to improperly canned food. The bacteria that cause botulism, Clostridium botulinum, are found in soil and can survive, grow, and produce a toxin (poison) in sealed jars of food. This toxin can affect your nerves, paralyze you, and even cause death. Even taking a small taste of food containing this toxin can be deadly.

http://www.foodsafety.gov/blog/home_canning.html

Jeg har tidligere alltid trodd at det er greit å 1) se på maten, 2) lukte på den og 3) smake på den, og om alt indikerer at den er OK så er det greit å spise den .. men det kan visst oppstå giftstoffer man verken kan se, lukte eller smake, i følge en amerikaner på et annet forum jeg er inne på..

Topp

InnleggSkrevet: 24 Apr 2014, 22:31 
Avlogget
Brukerens avatar

jaa...så farlig er det at hele 18 mennesker døde av det i sverige...mellom 1969 og 2010, vel å merke. Tipper det er utrolig mye farligere å åpne mp3-spillerinnpakninger (700 amerikanere på sykehus i året), bistikk (1-2 i året i norge), sms'e mens man kjører bil (dritfarlig, har ikke noe tall)

så lenge du ikke sylter sopp (som er det vanligste å få botulisme av) så tror jeg du klarer deg helt fint.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Apr 2014, 22:34 
Avlogget

hehe .. ja, jeg hadde en anelse om at disse rådene var litt "amerikanisert"...

Topp

InnleggSkrevet: 28 Apr 2014, 21:14 
Avlogget
Brukerens avatar

jeg tipper at om du er med å varme opp sakene skikkelig, så går det bra. vi dreit oss skikkelig ut på en runde med hermetiske tomater, ved å legge dem nedi hele. alt for tjukke for å få gjennomvarme dem. mindre biter og så har vi gått over til å varme dem i en gryte, omtrent som syltetøy og så helle dem på varme glass (100 grader). har funka mye bedre. ingen glass har gjæra.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Apr 2014, 21:55 
Avlogget
Brukerens avatar

Det mest amerikaniserte ved dette er at der borte har de tradisjon for ikke bare å hermetisere bær som hos oss, men også grønnsaker og kjøtt. Fordi disse ikke er så sure (lav pH) så kan botulismebakterier overleve og produsere giftstoff. Denne giften kan hverken smakes eller luktes, så det er ikke sikkert man oppdager at noe er galt før det er for sent. Lav pH og temperatur over 120 grader tar livet av bakterien.

Så om vi tar over amerikanernes vaner med hvilke produkter vi hermetiserer uten også å bruke deres metoder, kan vi få problemer. Kunnskap er viktig! Dette er diskutert tidligere her inne, men jeg husker i farten ikke i hvilke tråder.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Apr 2014, 20:05 
Avlogget
Brukerens avatar

en variant her er jo å lage confit. leste en artikkel i en svensk samling om konservering i gamle dager at det var vanlig å steike opp alle kotelettene samtidig, legge dem i en leirkrukke og så helle alt fettet over til slutt. Franskmennene gjør jo dette med andekjøtt ennå, så helt umulig er det jo ikke. Fettlaget på toppen blir selve pakningen som gjør at luft ikke kommer til. Her er det sikkert også et ganske høyt saltinnhold som hjelper til.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Apr 2014, 20:07 
Avlogget
Brukerens avatar

den tradisjonelle måten å legge ned tyttebær på var forøvrig å legge dem i vann, uten noe mere om og men. Vannet ble så satt inn med benzosyrer fra bærene at det ikke råtnet. til slutt drakk man vannet som tørstedrikk og fikk dermed med seg alt som var.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Sep 2014, 09:01 
Avlogget

Jeg leste også litt om dette forleden, jeg tenkte å hermetisere surkål (ja vet rema har langtidsholdbar) og kjøttkaker..
Tenkte det ville være kjekt å ha om strømmen ble borte.. noen som har prøvd det?
Ser at amerikanere sverger til trykkoker ved hermetisering, men kan jeg gjøre det samme i stekeovnen på 120 grader?
Er fremgangsmåten da: Kok greiene i gryte-kok glassene og lokkene-fyll de varme glassene med varme greier- skru lokk på-sett alt i steikeovn på rist i 120 grader- vent 25 minutter- viktig med rene og hele kanter på lokka har jeg forstått pga tettinga..
Ser også at de over there hermetiserer stekt kjøttdeig til taco etc..
Tenker også på om det er mulig å hermetisere sylte.. Sylte i mi kokebok= utbeina ribbebiter ca 5x5x10 cm kokt med litt krydder og lagt i lake av vann salt og sukker som er kokt opp..
Åhh nå gleder jeg meg til jul gitt.. :-)

Topp

InnleggSkrevet: 24 Sep 2014, 13:32 
Avlogget

LEMinG skrev:
Ser at amerikanere sverger til trykkoker ved hermetisering, men kan jeg gjøre det samme i stekeovnen på 120 grader?

Tja, hva tror du skjer når du koker noe? Er det noe som fordamper inne i det tette glasset, og fører det til høyere trykk? Er det kanskje en grunn til at amerikanerne putter glassene inni en trykk-koker der de har det samme trykket på utsiden og innsiden av glasset?

Topp

InnleggSkrevet: 24 Sep 2014, 13:58 
Avlogget

Brainstorming er bra. Ideer kommer opp, og noen ganger slipper en å teste dem ut sjøl. Sånn som her... Takk og lov for forumet :D

Det er forrrestenmulig med spesialbygde glass. Bare synd de må være like solide som en trykoker. Men uten sikkerhetsventil. :shock:

Topp

InnleggSkrevet: 25 Sep 2014, 19:50 
Avlogget

Fossegrim skrev:
LEMinG skrev:

Tja, hva tror du skjer når du koker noe? Er det noe som fordamper inne i det tette glasset, og fører det til høyere trykk? Er det kanskje en grunn til at amerikanerne putter glassene inni en trykk-koker der de har det samme trykket på utsiden og innsiden av glasset?

Vet ikke om jeg er helt enig i fysikktimen din Fossegrim.
Det er beviselig mulig å hermetisere i en vanlig kaserolle :
http://youtu.be/e5q1T7bKoxQ
Det ser ut til at så lenge glassene er helt under vann så går det fint.. Egg sprekker jo heller ikke så lenge de ikke får seg en kakk før eller under koking.
Diskuterte dette også med Moder'n som er passert 80 og hun har hermetisert "tonnevis" i vanlig kaserolle men hun sa også at det var viktig å "bade" glassene i kokende vann :-)
Klart setter du et tett glass på varmen så sprekker det.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Sep 2014, 19:55 
Avlogget

Ja, når du hermetiserer i kasserolle kan det gå bra, men da varmes ikke innholdet i glassene høyere enn hundre grader. Her var det spørsmål om å hive glass med lokk på i stekeovnen på 120 grader, og da vil det koke inne i glasset på en helt annen måte enn i et vannbad som holder 100 grader.

Som Bamse skrev, det er en grunn til at de hermetiserer på 120 grader, og da kreves det trykk-koker.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Sep 2014, 21:06 
Avlogget

Ah, sånn ja.. :-)
Var litt upressis med 120 i ovnen, skriver ikke like fort som jeg tenker, tenkte i vannbad.. :-)
Men ser poenget med å ha de nedsenket.
Så også et sted at de gjentok hermetiseringen etter et døgn..?
Men klart er det jo enklest og tryggest med mengder med sukker og/eller eddik som konservering :-)
Selv om det vill bli i overkant spesiellt på kjøttkaker og bacon :-)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 23 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: