Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Nov 2017, 23:44

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 2 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Blåbærsyltetøy
InnleggSkrevet: 09 Aug 2013, 16:19 
Avlogget

:mrgreen: Jeg har laga blåbærsyltetøy for første gang i mitt liv. Har jo most bær med sukker før, men da for umiddelbart inntak. Nå skal det lagres! Først rengjorde jeg to tomme glass med lokk, og tørket glassene uten lokk i stekeovnen på 150 grader til de var helt tørre. Mens glassene sto i ovnen kokte jeg 800 gram blåbær, lot dem koke i 5-7 minutter og helte oppi 400 gram sukker. Blandet godt og kokte det såvidt opp igjen. Så var det bare å helle blandingen oppi de rene glassene. Tørket av kantene, skrudde lokkene godt på og satte glassene opp ned på benken. Der skal de stå, opp ned, til syltetøyet er avkjølt. Har jeg gjort det riktig da, vil syltetøyet kunne holde seg lenge i romtemperatur. Gøy! Har lyst ut og plukke mer!

Topp

Innleggets emne: Re: Blåbærsyltetøy
InnleggSkrevet: 10 Aug 2013, 17:58 
Avlogget
Brukerens avatar

Wynja skrev:
:mrgreen: Jeg har laga blåbærsyltetøy for første gang i mitt liv. Har jo most bær med sukker før, men da for umiddelbart inntak. Nå skal det lagres! Først rengjorde jeg to tomme glass med lokk, og tørket glassene uten lokk i stekeovnen på 150 grader til de var helt tørre. Mens glassene sto i ovnen kokte jeg 800 gram blåbær, lot dem koke i 5-7 minutter og helte oppi 400 gram sukker. Blandet godt og kokte det såvidt opp igjen. Så var det bare å helle blandingen oppi de rene glassene. Tørket av kantene, skrudde lokkene godt på og satte glassene opp ned på benken. Der skal de stå, opp ned, til syltetøyet er avkjølt. Har jeg gjort det riktig da, vil syltetøyet kunne holde seg lenge i romtemperatur. Gøy! Har lyst ut og plukke mer!

Gratulerer med at du har utvidet repertoaret! :D

Det er vel godt mulig du HAR gjort det jeg vil pirke på selv om du ikke har skrevet det. Men her er i alle fall mine kommentarer:
Her i huset bruker vi samme sukkermengde som du – en del sukker til to deler bær. Men vi bruker også konserveringsmiddel/tykningsmiddel, altså Certo- eller Jam syltepulver. Så lav sukkermengde vil ikke gi holdbart syltetøy etter at glasset er åpnet. Og syltetøyet vil også bli ganske så tyntflytende. Men akkurat det siste er jo en vanesak. Noen vil ha det tynnere enn andre. Og om man bruker det opp i rimelig tid og oppbevarer det i kjøleskap etter åpning går det likevel helt greit.

Steriliseringen av glassene er perfekt. Siden du ikke hadde lokkene i stekeovnen går jeg ut fra at glassene var av den moderne typen av metall og med en tynn plastfilm på innsiden. Den plasten ville blitt brent i oven. Men lokkene, evt gummiringene i tilfelle mer Norgesglasslignende sylteglass, må kokes før bruk.

Oppkok etter at sukkeret er tilsatt: Brukte du IKKE konserveringsmiddel var det garantert bra. Brukte du syltepulver så er det også greit selv om det for Certo sin del ikke står noe om koking etter at det er tilsatt. E200 blir så vidt jeg vet ikke ødelagt ved koking. Men brukte du Atamon så må du for all del ikke koke etter at det er tilsatt. Da blir konserveringsmiddelet ødelagt.

Gled deg til dere skal åpne de glassene! Det blir et lite festmåltid tenker jeg. Pannekaker???

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 2 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: