Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Nov 2017, 23:45

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Konservering av egg
InnleggSkrevet: 05 Jun 2013, 22:59 
Avlogget

Har sett at det går andt å konservere blant annet egg ved og dekke de i talg er dette mulig??

Topp

Innleggets emne: Re: Konservering av egg
InnleggSkrevet: 05 Jun 2013, 23:14 
Avlogget

Har aldri prøvd selv men jeg vil tro at det stemmer.
Jeg har forstått det som at prinsippet ved konservering av egg er å tette porene i skallet med noe fett(smør, vaselin, talg el.) slik at ikke luft kommer inn.
Vil jo tro at de må oppbevares kjølig fortsatt, men at dette forlenger levetiden ytligere.

Vidar

Topp

InnleggSkrevet: 05 Jun 2013, 23:16 
Avlogget

Gå på Youtube og skriv: long time storage eggs

Da får du en del videoer som bør gi deg en ide ;)

Topp

InnleggSkrevet: 29 Jun 2013, 10:28 
Avlogget

Vi lagrer egg i vinduskarmen i ei sånn netting høne. Først var jeg skeptisk med sol og greier, men det funker fint. Vi har nå på de siste 2 årene ikke hatt ett dårlig egg og de ligger der fint i opp til 2 mnd. Dog så er det nordvest/vestvendt og får nok bare kveldssola på seg.

Viktig å tømme høne litt av og til. Fint å vite hvis strømmen blir borte, og ikke minst vi slipper å bruke plass i kjøleskapet.

En nabo har masse dverghøns og dypper alle egg hun skal lagre i matolje før de settes på brett og kan da lagres i opp til ett år sier hun. Og dette uten av noen blir dårlige, men mange av dem holder i halvannet år. Desinfeksjon av eggene hvis du har egne høner er viktig ved så lang lagring.

Når hønene våres begynner å legge egg så kan jeg jo teste det ut nærmere. Det finnes vel noen kjerringråd for å avdekke dårlige egg, og knekke eggene i en egen bolle og helle dem over i mat/panne/oppskrift var rådet fra min bestemor en gang i tiden. På den måten kunne hun skylle ut det dårlige egge med en gang og vaske bollen før hun fortsatte. Men med feilraten hos oss så er det ingen som bryr seg med det enda.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Jun 2013, 11:13 
Avlogget

gray skrev:
Vi lagrer egg i vinduskarmen i ei sånn netting høne. Først var jeg skeptisk med sol og greier, men det funker fint. Vi har nå på de siste 2 årene ikke hatt ett dårlig egg og de ligger der fint i opp til 2 mnd. Dog så er det nordvest/vestvendt og får nok bare kveldssola på seg.

Viktig å tømme høne litt av og til. Fint å vite hvis strømmen blir borte, og ikke minst vi slipper å bruke plass i kjøleskapet.

En nabo har masse dverghøns og dypper alle egg hun skal lagre i matolje før de settes på brett og kan da lagres i opp til ett år sier hun. Og dette uten av noen blir dårlige, men mange av dem holder i halvannet år. Desinfeksjon av eggene hvis du har egne høner er viktig ved så lang lagring.

Når hønene våres begynner å legge egg så kan jeg jo teste det ut nærmere. Det finnes vel noen kjerringråd for å avdekke dårlige egg, og knekke eggene i en egen bolle og helle dem over i mat/panne/oppskrift var rådet fra min bestemor en gang i tiden. På den måten kunne hun skylle ut det dårlige egge med en gang og vaske bollen før hun fortsatte. Men med feilraten hos oss så er det ingen som bryr seg med det enda.

Hey!

Aner du hvor lenge egg kan oppbevares etter de er gått ut på dato fra butikken? :)

Topp

InnleggSkrevet: 29 Jun 2013, 13:36 
Avlogget

4everinkognito skrev:
Aner du hvor lenge egg kan oppbevares etter de er gått ut på dato fra butikken? :)

Tror du finner informasjonen du leter etter i denne linken.
http://www.matprat.no/matnyttig/pa-kjok ... -seg-lenge

Topp

InnleggSkrevet: 29 Jun 2013, 14:50 
Avlogget

4everinkognito skrev:
gray skrev:

Hey!

Nei, dvs kona har kanskje den informasjonen, men vi ser ikke på holdbarhetsdatoen lengere på egg. Innenfor ett par måneder fra vi kjøper dem så har ikke vi hatt noen problemer og det er oppevaring i rom temperatur.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Jun 2013, 14:53 
Avlogget

Hårek skrev:
4everinkognito skrev:

Tror du finner informasjonen du leter etter i denne linken.
http://www.matprat.no/matnyttig/pa-kjok ... -seg-lenge

Ser man der ja...

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet