Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Nov 2017, 08:23

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 22 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 22 Des 2012, 02:11 
Avlogget

Har denne høsten forsøkt å salte og speke diverse deler av gris. Sålangt har både ribbet og rygg blitt så nært mitt ønske om om sluttresulat at jeg antar at jeg er på rett spor (jada...jeg prøve smakt underveis og det smaker godt og lukter...fugl?) Storsteika derimot er jeg mer skeptisk til, selv om den nå, i motsetning til tidligere, har sluttet å lukte suspekt.

Mitt spørsmål er; Hvordan rengjør man buttene man salter i etter bruk? I kveld har jeg vasket de godt i kokende vann, men holder det? Finnes det rengjøringsmiddler som ikke setter smak man bør bruke? Såvidt jeg har forstått så er hygiene alfa og omega i prosessen, så jeg ser frem mot mer fornuftige svar.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Des 2012, 12:16 
Avlogget

Crusoe skrev:
Har denne høsten forsøkt å salte og speke diverse deler av gris. Sålangt har både ribbet og rygg blitt så nært mitt ønske om om sluttresulat at jeg antar at jeg er på rett spor (jada...jeg prøve smakt underveis og det smaker godt og lukter...fugl?) Storsteika derimot er jeg mer skeptisk til, selv om den nå, i motsetning til tidligere, har sluttet å lukte suspekt.

Mitt spørsmål er; Hvordan rengjør man buttene man salter i etter bruk? I kveld har jeg vasket de godt i kokende vann, men holder det? Finnes det rengjøringsmiddler som ikke setter smak man bør bruke? Såvidt jeg har forstått så er hygiene alfa og omega i prosessen, så jeg ser frem mot mer fornuftige svar.

Når man speker er det viktig at man har nok salt i vannet. Vannet skal være mettet med salt såkalt 21 baume.
Har man ikke termometer som viser baume, rører man til saltet er oppløst, når man har rørt så mye at vannet ikke tar opp mer salt men faller ned på i bunnen er laken ferdig.
Det kan ligge noe salt i bunnen men ikke mye for ellers tar kjøttet opp mye salt på bunnen.
Kjøttet skal ligge godt under laken, helst skal man legge kjøttet under press.

Når det gjelder rengjøring vasker man som vanlig. Plastikk tar opp salt uansett hvor mye man vasker.
Hygiene er viktig før og under prossesen, får man med seg uønskede bakterier vil man få det med seg gjenom hele spekeprossesen.
Gjør man det riktig går man spekemat som varer i årtier.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Des 2012, 15:21 
Avlogget

Jeg har kun forsøkt meg med havsalt, og kuttet ut saltvann. Resultatene ble gode nok. Det kan være en ide og ringe opp dette kontoret her for tips og triks ved salting, i alle fall kunne de gi slike råd for en åtte års tid tilbake. Så skal jeg se om jeg finner oppskriftene som ble brukt her i huset til salting, jeg er sikker på at jeg hadde dem i fjor... :?:
http://www.alleoppskrifter.no/s/opplysn ... %B8tt.html

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Des 2012, 21:42 
Avlogget

Kammen og ribba (urøyketbacon) er nok litt for salt, men bortsett fra saltsmaken virker det som om spekeprossesen går sin gang. Det er verken lukt eller usmak å spore.

Steika derimot blir jeg mer og mer skeptisk til. Ikke at den lukter mer ubehagelig, lukta blir mindre og mindre påtakelig for hver dag som går. Alikevel har den en lukt jeg finner suspekt, litt søtlig og tung duft. I og med at den nå er i ferd med å tørke fra utsiden, så antar jeg at det medvirker til å holde duftstoffer tilbake? Den er også mørkere i farge enn kammen, samt at jeg ser striper av blodvæske som har kommet ut. Bør denne hakkes opp til kompost?

Det neste på lista er å lage pinnekjøtt av rådyr, samt speke forbein av samme dyr. Planen er og forsøke og tørrsalte dette. Noen innspill?

Topp

InnleggSkrevet: 25 Des 2012, 23:12 
Avlogget

Hva med å rett og slett tørke kjøttet da? Skjære det i tynne skiver, og trøke det i varmluftsovn på lav varme.
Evt. speke tynne skiver av kjøtt, så det ikke så lett blir dårlig innenifra?

Topp

InnleggSkrevet: 26 Des 2012, 21:55 
Avlogget

Jeg tørker også kjøtt i tillegg shooter. Benyttet dehydratoren til dette, men det går jo ut på det samme. Har alikevel lyst til og lære meg å speke kjøtt. Både fordi vi er glade i spekemat her i huset og fordi jeg tror det er greit å kunne det før vi har behov for det.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Des 2013, 23:53 
Avlogget

Denne tråden er ikke helt blitt den store tråden for temaet ennå, det er litt tynt med erfaringer og informasjon her. Det hadde vært flott om noen som har erfaring og peiling kan forklare litt om virkningen av lakesalting og tørrsalting. Jeg kan tenke meg at nå i desember er det bra tid for å prøve ut dette, med tilgang på masse grisebillig ribbe og forhåpentligvis kaldt, tørt vær.

Jeg lurer også på om det er mulig å gjenbruke overskuddsaltet (spesielt ved tørrsalting, det går masse salt på ei spekeskinke). Kan det gjenbrukes som det er, må det tørkes før lagring og ny bruk, eller kan det vaskes/kokes ut på nytt?

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2013, 17:49 
Avlogget

viking77 skrev:
Når man speker er det viktig at man har nok salt i vannet. Vannet skal være mettet med salt såkalt 21 baume.
Har man ikke termometer som viser baume, rører man til saltet er oppløst, når man har rørt så mye at vannet ikke tar opp mer salt men faller ned på i bunnen er laken ferdig.
Det kan ligge noe salt i bunnen men ikke mye for ellers tar kjøttet opp mye salt på bunnen.
Kjøttet skal ligge godt under laken, helst skal man legge kjøttet under press.

Når det gjelder rengjøring vasker man som vanlig. Plastikk tar opp salt uansett hvor mye man vasker.
Hygiene er viktig før og under prossesen, får man med seg uønskede bakterier vil man få det med seg gjenom hele spekeprossesen.
Gjør man det riktig går man spekemat som varer i årtier.

Til dem som ikke vet hva Baumé er....

Bau`me´
a. 1. Designating or conforming to either of the scales used by the French chemist Antoine Baumé in the graduation of his hydrometers; of or relating to Baumé's scales or hydrometers. There are two Baumé hydrometers. One, which is used with liquids heavier than water, sinks to 0° in pure water, and to 15° in a 15 per cent salt solution; the other, for liquids lighter than water, sinks to 0° in a 10 per cent salt solution and to 10° in pure water. In both cases the graduation, based on the distance between these fundamental points, is continued along the stem as far as desired.

Skulle du slite med Engelsken...
Ta kontakt (PM).

Topp

InnleggSkrevet: 14 Jan 2015, 23:21 
Avlogget

Et tips til lake: Når et egg flyter er det nok salt

Topp

InnleggSkrevet: 02 Feb 2015, 11:12 
Avlogget
Brukerens avatar

Kona kjøpte frossen flatribbe på tilbud som jeg for tiden lager pancetta av. Ribba gnis inn med rikelige mengder salt, sukker, timian, rosmarin, pepper og hvitløk. Deretter får den.ligge i kjøleskapet i en uke, før den blir hengt til tørk i kjelleren. Morsomt å forvandle et produkt til 29 kr./kg til noe som vanligvis koster 300.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Feb 2015, 01:31 
Avlogget

Jeg tror det er lurt å ikke begynne for stort om man er nybegynner.

Jeg er ikke noe spesielt glad i tørket kjøtt, men har innsett at det må læres om godt forberedt skal bli.

Mitt prosjekt:
Hadde to frosne kjeboger(?) på rundt 2 kg i frysen som jeg ikke visste hva jeg skulle bruke til. Fikk tips av min far om å prøve å tørke de, og jeg så gjorde.
- Tok de opp og tinte de i matboden i et par dager (10-12 grader)
- Tørrsaltet de i 4 døgn. Var og sjekket hver dag og brukte en sleiv og sørget for at saltet var godt fordelt.
- Skylte og hang opp i samme matbod (siutten av november)
- Sjekket jevnlig at de ikke myglet og ble dårlige.

I denne matboden står det to frysebokser og en stor ventil oppunder taket. Det er alt. Så det er veldig tørt. Muligens litt for varmt, men
i følge min far skal det gå fint så lenge det er tørt og ikke for innestengt. Så nå, etter vel to måneder skulle det prøvesmakes. Svigers synes det var nydelig, og det endte med at begge bogene forsvant på to dager. Nå er det kokt kraft på restene, og jeg går og gleder meg til høsten, da jeg skal prøve meg på pinnekjøtt og muligens noe et og annet snadder :)

Topp

InnleggSkrevet: 12 Feb 2015, 12:57 
Avlogget

Draugjeger skrev:
Kona kjøpte frossen flatribbe på tilbud som jeg for tiden lager pancetta av. Ribba gnis inn med rikelige mengder salt, sukker, timian, rosmarin, pepper og hvitløk. Deretter får den.ligge i kjøleskapet i en uke, før den blir hengt til tørk i kjelleren. Morsomt å forvandle et produkt til 29 kr./kg til noe som vanligvis koster 300.

Hvor lenge tørker du den, og hvordan oppbevarer du den etterpå?

Topp

InnleggSkrevet: 13 Feb 2015, 16:02 
Avlogget
Brukerens avatar

først fjernet jeg svor og gned den inn med en blanding av 60 g. salt (nitrittsalt denne gangen), 2 store spiseskjeer brunt sukker, grovkverna pepper, hvitløk, einebær og rosmarin. Deretter ble de to bitene putta ned i hver sin plastpose og ble så liggende i kjøleskapet i en uke. jeg passet på å snu dem hver dag, så fikk jevnt med lake på seg.

Etter ca en uke (litt avhengig av tykkelsen) tok jeg dem ut (kona hadde kommentert at det luktet så utrolig digg i kjøleskapet i en ukes tid...), vasket av krydderet, tørket dem og hang dem ned i kjelleren. ca. 8 grader og..tja....30% luftfuktighet. For tørt er ikke så bra, for da tørker de bare på utsiden.

Etter en uke i kjelleren var kjøttet blitt hardt og hadde den litt halvgjennomsiktige fargen som spekemat ofte har.

Premieren var pasta carbonara med pancetta, noe som var MYE bedre enn vanlig bacon.

hyggelig å gjøre om restemat til 29,-/kg til noe som vanligvis koster 329,-/kg.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Mar 2015, 18:51 
Avlogget

.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Mar 2015, 02:15 
Avlogget

Ny runde.

Fant til min overraskelse 2 geitelår og 1 bog fra 2012 i bunnen av frysen. Disse har nå ligget dekket med salt i 4 døgn. Skal henge de opp i morgen. Så da blir nok fruen fornøyd. Hun synes det ble kjempegodt sist. Eneste kostnaden er 2-3 kilo med salt. Er jo helt latterlig at vi ikke har gjort dette før...

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 22 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: