Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Nov 2017, 23:45

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Oppskrift: Safting!
InnleggSkrevet: 29 Nov 2012, 13:54 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg tenkte jeg skulle skrive en liten oppskriftspost om safting. I forhold til selvberging er kanskje ikke safting det mest fornuftige, sett mot f. eks sylting som tar vare på mer av frukten, men for min del var det en inngangport i matkonserveringens verden. Å ha tilgang til syltet eller saftede frukt og bær om vinteren var en god og viktig kilde for vitaminer og næringsstoffer fra frukt før i tiden, og kan være ett steg på veien for å bli mer selvberget. Da jeg overhode ikke bruker syltetøy/lignende men bruker mye saft ble dette enda en ting jeg slipper å kjøpe i butikken. Jeg har saftet for første gang denne sommeren og har over tre ettermiddager saftet litt over 30 liter.(Som skal blandes ut 1+3) Mengden har vært bestemt av tilgang til råvarer, min egen lille hage med rabarbra, solbær og rips dekket omtrent 20 av de literne, med to høstinger av rabarbra. (Høst rabarbra ca. i mai og ca. i august.) Jeg var så heldig at jeg også fikk tretten kilo epler av en nabo, de fikk godt over hundre liter eplecider fra ett eneste epletre(!) så for de som har frukthage er det mye å hente med lite arbeid. Jeg bruker saftkoker, og oppskriften under er basert på det. Det finnes mange måter å safte uten saftkoker men jeg anbefaler veldig å bruke en ettersom det gjør arbeidet veldig lettvint. Saftkokeren trenger å stå på en gryte med kokende vann for å fungere: så det krever heller ikke strøm hvis du har vedkomfyr. Safting er en flott måte å få brukt frukt og bær som ikke egner seg som syltetøy og for å få flere spennende smaker kan man blande forskjellige typer frukt og bær og lage seg husholdningsaft.

Bilde

Safting med saftkoker:

1. Høst inn, kutt av bladene på rabarbraen slik at bare stengelen er igjen, og skyll/vask godt.
2. Hvis bær: la dem være som dem er. Hvis du bruker epler eller rabarbra(eller lignende), kutt opp i biter, små hageepler del ca. i fire og rabarbrastengler i biter ca. 5 cm lange. Du trenger ikke fjerne frø og frøhus eller stilk på eplene, så sant du ikke har tenkt til å bruke massen i etterkant.
3. Mål opp det du skal safte og finn frem riktig mengde sukker. Min saftkoker tar ca 3,5 kilo frukt av gangen, og jeg har brukt 3-400g sukker per kilo frukt til rips, solbær og rabarbra, 200g per kilo frukt til epler. 1 kilo frukt = ca.9 dl saft. Hvis du skal safte noe annet er det lett å finne foreslått mengde sukker på nett, eventuelt kan du prøve deg frem etter egen smak. 400g med rabarbra og rips er nødvendig(synes jeg) så saften ikke blir så sur, men er man vandt til mindre sukker kan man bruke mindre eller la være. Sukker er brukt både som smakstilsetning og som konserveringsmiddel i safting, men jeg har ikke eksperimentert nok til å vite hvor stor påvirkning ikke-sukring har på holdbarheten.
4. Kok opp en stor kjele med vann og putt saftkokeren oppå. NB: vær veldig oppmerksom så det ikke tørrkoker! Pass på at du har nok vann underveis!
5. Legg frukt og sukker lagvis i saftkokeren, nederste og øverste laget av frukt så ikke så mye sukker faller rett igjennom hullene.
6. Putt på lokket og la det koke fra 50-70 minutt, avhengig av hva det er du safter.
7. Vask flaskene i kokende vann og/eller steriliser dem i ovnen. Har lest 125 grader men pleier selv å kokvaske dem og så putte dem inn og varme til 50-60 grader så de er varme når man skal fylle på saften.
8. Saften er ferdig: ta ut en flaske av ovnen, putt den med tappen nede i seg (gjerne på en liten krakk ,så du slipper å holde den i hendene mens du fyller. Akkurat her _kan_ flasken sprekke, spesielt hvis den ikke er varm nok, så putt katter og barn oppå kjøkkenbenken for en gangs skyld. Åpne klypen på slangen og la saften renne i. Når den er fylt til ca. 6-10 cm fra toppen av flasken, fest klypen igjen og ta den ut; lukk flasken og la den stå på kjøkkenbenken og kjølne seg. På grunn av forskjell i trykk i forhold til temperatur vil den da automatisk hermetisere seg selv; så lenge den er korket/lukket fullstendig.
9. Gjenta siste punkt til saftkokeren er tom. For å få med siste rest må man gjerne ta av topplokket og fruktdel(putt det i vasken for det er enda ganske bløtt), og vippe på midtdelen så den resterende saften kommer opp i slangen.
10. Ta fruktmassen ut og komposter, eventuelt bruk den til noe annet. (”Saft og sylt!”* Boken har mye informasjon om gjenbruk og andre og tredje – kvalitets safting.)
11. Vask alt ustyret så det er klart til neste gang, la saften kjøle seg på benken før du åpner en flaske/prøvesmaker fra et lite glass du har fylt under tømmingen av saftkjelen. Jeg pleier å blande ca. 1+3(del saft og del vann). Åpnede saftflasker bør stå i kjøleskapet. Jeg har enda ikke hatt saft stående så lenge(merkelig nok, men den er god..), men hører at ett år regnes for max anbefalt lagringstid. Men hvis dette er noe du gjør om sommeren holder det fint over vinteren. Hvis du har en kald kjeller kan flaskene oppbevares der, jeg har brukt kjøleskapet ettersom jeg ikke har noen frostfrie men kjølige oppbevaringssteder i huset.

Bilde

*”Saft og sylt!” av Mina Thiis er en bok fra 1936, tredjeopplag, skrevet av tidligere lærerinne ved husmorsskolen Mina Thiis. Jeg tenker som så, at hvis noen, noengang hadde peiling på disse tingene, så var det lærerinner på husmorskolen på 1930-tallet. Jeg fant boken på loppemarked, og den er full av bra oppskrifter og detaljerte beskrivelser av teknikker fra tiden. Virkelig et unikum for safting og sylting, og jeg er helt sikker på at loppemarked over land og strand er fulle av den slags litteratur. Vær på utkikk neste gang du er på loppis, det kan være minst like bra som å kjøpe en dyr bok om Canning fra statene, min herlige lille bok kostet meg knappe fem kroner.
Flaskene er fra IKEA og koster 19 kroner stykk. Jeg har bare brukt denne typen flasker og har ingenting å utsette på kvaliteten. Man kan også bruke vanlige tomme vinflasker, men da må man korke flasken etterpå. Unngå skrukork og den slags når du skal safte; å få flasken hermetisert er helt nødvendig i forhold til lagringstid.
http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/30213552/
Her er en nettressurs med blant annet oppskrift til hvordan å safte uten saftkoker og pressing av råsaft:
http://norsknettskole.no/fag/ressurser/ ... ter2a.html
Sjølberga bloggen har et flott innlegg om gransaft. Hvis du ikke har vært borte i den før anbefaler jeg den på det sterkeste, der er det mye naturmedisin og lite kjent kunnskap som f. eksempel hvordan man lager lut til vasking.
http://sjolberga.org/2012/06/10/gransaft/

Hvis noen har spørsmål er det bare å komme med dem, eller hvis noen har noe å legge til så hadde jo det vært flott! Kanskje noen har erfaring med safting av andre ting enn det som er nevnt her, eller andre metoder?

Topp

Innleggets emne: Re: Oppskrift: Safting!
InnleggSkrevet: 29 Nov 2012, 15:19 
Avlogget

Gamle tradisjoner er flott prepping.... Flottings. :D

Topp

InnleggSkrevet: 03 Des 2012, 10:02 
Avlogget

Mutterns gamle saftkoker står i kjelleren, men solbærbuskene må trimmes og flyttes før de kan produsere skikkelig igjen. Men det er gamle solbær sorter, så jeg har trua på at de kan produsere bra etterhvert.
Hjemmelaget solbær- og ripssaft er noe av det beste jeg får å drikke. Sleng en neve eller to med tyttebær i hver koke, så holder den seg i evigheter.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Des 2012, 10:52 
Avlogget
Brukerens avatar

Gjallarhorn: bruker du ikke sukker da men tyttebær som konservering? Det er isåfall kjempesmart, for et bra tips! Har vært på jakt etter konserveringsløsninger som ikke involverer sukker ettersom det strengt tatt burde unngåes. Hvordan blir smaken da? Lagde et par flasker med rips og solbær i sommer, virkelig ikke en dum sammensetning.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Des 2012, 11:34 
Avlogget

Bruker selvfølgelig sukker også, men tyttebær inneholder en del organiske syrer (f.eks. benzosyre) som virker konserverende og er hemmende på soppvekst, så du unngår bla.a. mugg.
Det lønner seg også å ha en neve eller to med tyttebær i f.eks, blåbærsyltetøy for da holder det seg mye lenger. Naturlig og sunt konserveringsmiddel.
Dette er sakset fra Urtekildens Planteleksikon (http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinp ... cc_vit.htm):
Tyttebær er forholdsvis fattige på næringsstoffer. Et unntak er vitamin C, som forekommer i brukbare mengder. Bærene inneholder ellers organiske syrer, bl.a. benzosyre og salisylsyre. Benzosyre brukes mye som konserveringsmiddel, og den konserverende virkningen forklarer hvorfor saft og syltetøy av tyttebær holder seg godt uten andre konserveringsmidler. Man kan utnytte den konserverende virkning i tyttebær med å legge et lag med knuste tyttebær oppå andre bærslag som har lett for å mugne. I friske tyttebær som ikke har vært fryst, finnes benzosyre både som fri syre og delvis bundet til glukose. Ved frysing blir den bundne benzosyra frigjort og bærene får en skarpere smak. Fryses tyttebær med sukker, blir de mindre skarpe i smaken. Tyttebær inneholder også mye pektin, noe som gjør at tyttebærsyltetøy lett blir stivt. Epler, pærer eller plommer sammen med tyttebær gir et ekstra godt syltetøy. Trollkrem og tyttebær med ris er tradisjonsrike desserter som mange bruker også i våre dager.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: