Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Nov 2017, 23:45

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Vakuumpakker
InnleggSkrevet: 14 Nov 2012, 13:03 
Avlogget

Hei Godtfolk!

Lefdal og Elkjøp reklamerer med vakkumpakkere for mat: http://www.lefdal.com/product/hjem-og-pleie/kjokkenapparater/OBH7951/obh-nordica-vakuumpakker-7951

Har noen erfaring med disse? Vil disse være bedre enn mylarposer med oksygen-absorberere?

Topp

Innleggets emne: Re: Vakuumpakker
InnleggSkrevet: 14 Nov 2012, 17:34 
Avlogget

Ingenting slå Mylarposer med oksygenabsorbere, men vakumpakking er flott til forberedelser av grillmat, og posjonspakking av mat som skal i fryseren.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Nov 2012, 19:02 
Avlogget

Jeg har skjønt at det blir litt oksygen igjen ved bruk av oksygen absorberere. Er vakuumpakkeren mindre effektiv? Er det ingen tilfeller hvor vakuumpakkeren er å foretrekke, eller er mylar-poser og oksygen absorberere så overlegne?

Topp

InnleggSkrevet: 14 Nov 2012, 20:46 
Avlogget
Brukerens avatar

Mylar og oksygenabsorbere egner seg bare for tørrvarer. Dersom det brukes O2-absorber med tilstrekkelig kapasitet, blir det svært, svært lite oksygen igjen i posen.

Hvor effektiv vakuum-maskinene er varierer. Men den skiller ikke mellom luftens bestanddeler når den suger ut luft. Så 1/5-del av den luften som blir igjen i posen, er oksygen. Dersom den for eksempel klarer å suge ut 80 prosent av luften, vil det dermed tilsvare at det er ca 4 prosent oksygen i posen. Med oksygenabsorbere er det derimot snakk om maksimalt promiller.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Nov 2012, 16:42 
Avlogget

Vakuumposer/poser har jeg brukt i mange år og dem er faktisk svært effektive.
Ris, pasta stort sett allt av tørrvarer har jeg brukt vakuumposer til lagring.
Bruker ikke bøtter eller noe av plastikk da det tar mye plass.

På 20 kg ris, kjøpt i innvandrer butikk er det en innepose som jeg stikker hull på men en synål, så legger jeg risen med inneposen i vacuumposen.
Det samme har jeg gjort med pasta som det er luft inne i posen.
På andre tørrvarer som supper, sauser osv har jeg lagt posene rett i vacuumposene uten å stikke hull på.
Inneposen må man bruke ettersom vacuum posen ikke er godkjent til næringsmiddel.
For å få det mørkt legger jeg aluminiumsfolie rundt posene.
Og det er virker og er billig.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jun 2013, 09:35 
Avlogget

vil man forlenge holdbarheten på f.eks pølser, fiskekaker, poteter og gulrøtter ved og vakuumpakke de(oppbevares i bodtemperatur)?

Topp

InnleggSkrevet: 17 Jun 2013, 11:19 
Avlogget

Steffen skrev:
vil man forlenge holdbarheten på f.eks pølser, fiskekaker, poteter og gulrøtter ved og vakuumpakke de(oppbevares i bodtemperatur)?

Pølser, fiskekaker o.l. før i utgangspunktet ikke oppbevares i "bod-temperatur" for da forkortes lagringstiden.
Men å vakuumpakke disse matvarene, og fryse dem ned vil øke lagringstiden.
Pluss at man unngår "frostskader" på produktene. Noe som forringer varen (altså frostskader).
Bare se på fiskekaker som er i kjøledisken.
Der vil du se at fiskekaker o.l. ha lengre holdbarhetsdato enn om de er pakket "vanlig".

Når man snakker om poteter, gulerøtter o.l. burde man tenke på det som "levende", og ikke vakuumpakke dem.
Med mindre de er forvellet, og skal fryses.
Potet f.eks må ikke lagres ved lavere temperatur enn +3 C av den enkle grunn at da sukkrer poteten seg.
Hvis man da ikke liker søt potet.
Så lenge man ikke skal bruke poteten tilsettepotet kan man strø (ren) aske over potetene.
Da hindrer man at det dannes groer på poteten.
Grønnsaker generelt trives i lav temperatur, og forhøyet luftfuktighet, og ikke minst mørkt.
Gulrøtter kan med fordel lagres i kasser med fuktig sand (lagvis).
Kålrabi og slike saker kan man henge i taket på "potetkjelleren" slik at de ikke får kontant med hverandre da disse lett får råteskader ved kontakt.
Tre en krok i stilken, og heng dem opp.

Potet som er blitt "skrukkete" legger man i vann kvelden i forveien slik at de får gjenopprettet fuktigheten i seg.
"Skrukkingen" er kun et tegn på vannmangel.
Det "normale" i Norge er at man f.eks. har skaffet seg et lager av Kerspink, og et lager av Pimpernell.
Grunnen er at Kerspink er en potet som har lav lagringstid (frem til jul), mens Pimperneller "modnes" ved lagring (brukes etter jul).

Topp

InnleggSkrevet: 17 Jun 2013, 18:20 
Avlogget

takk.
skal prøve å lagre fiskekaker, pølser, etc, samt laktoseredusert melk i bodtemperatur for å se hvordan de er etter 1-2 måneder.
vil ferdige kjøttprodukter(pølser, karbonader) holde seg lengre enn rått kjøtt(f.eks kjøttdeig)?

poteten går nogenlunde greit å lagre, gulrøtter har jeg sluttet å kjøpe, da jeg kun rekker og spise 1 eller 2 før posen må kastes.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Jun 2013, 18:25 
Avlogget

http://nordicpack.no/book/2.html?page=1

Blir ikke varene bra pakket gjennom bokser de har på denne linken ?

Topp

InnleggSkrevet: 17 Jun 2013, 19:10 
Avlogget
Brukerens avatar

Steffen skrev:

Det Hårek skriver er absolutt helt korrekt. Ikke forsøk å oppbevare fersk(våt), vakuumpakket mat i bodtemperatur. Dersom du fortsatt har strøm til en vakuumpakker, så bruk den strømmen til kjøleskapet i stedet. Og har du da fortsatt strøm, kan du jo for så vidt vakuumpakke for oppbevaring i kjøleskap.

Det du må huske er to ting:
1. Å fjerne luft/oksygen gjør riktignok betingelsene for aerobe mikroorganismer(de som trenger oksygen) dårligere, men de anaerobe lar seg ikke affisere av mangel på oksygen. Tvert i mot, de trives. Derfor har ferskmat litt bedre holdbarhet i kjøleskap(og marginalt bedre i "bodtemperatur") dersom den er vakuumpakket, men den blir dårlig etter hvert den også. Skal du stoppe de anaerobe organismene, må du i tillegg fjerne nok vann til at de ikke kan vokse og formere seg.

2. De vanlige vakuumpakkerne for forbrukere fjerner langt fra all luft. Jeg gjorde en gang et eksperiment med min Princess 492966 og fant at den fjernet 60% av luften. Mens min manuelle Pump-n-Seal fjernet minst 85%. Det er altså rikelig med luft og dermed oksygen igjen til hardføre mikroorganismer. Spesielt ved bruk av tradisjonelle vakuumpakkere. Dette vil selvsagt variere med hva slags mat man forsøker å pakke, men illustrerer et poeng om at det ikke er snakk om virkelig vakuum.
Bilde

Topp

InnleggSkrevet: 05 Okt 2013, 22:55 
Avlogget

Kjøpte OBH Nordica`s sin mellom modell i dag. Fikk dog min for 800 spenn. Var noe knotete i begynnelsen, men når man først når galskapen til så går det som hakkamøkk!

Pakket sopp, laks, kjøttdeig og ting fra Excaliber tørkemaskinen i kveld. Hvorfor jeg ikke har kjøpt denne før forstår jeg ikke.

Et lite tips til dere som har samme eller lignende maskin. Vakuum pakke ullsokker å ha i sekken er utrolig genial ting. Kompis av meg hadde dette i fjellet forrige uke på rypejakten.

http://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/kjokkenapparater/OBH7951/obh-nordica-vakuumpakker-7951

Topp

InnleggSkrevet: 08 Okt 2013, 23:14 
Avlogget

Gullars skrev:
Kjøpte OBH Nordica`s sin mellom modell i dag. Fikk dog min for 800 spenn. Var noe knotete i begynnelsen, men når man først når galskapen til så går det som hakkamøkk!

Pakket sopp, laks, kjøttdeig og ting fra Excaliber tørkemaskinen i kveld. Hvorfor jeg ikke har kjøpt denne før forstår jeg ikke.

Et lite tips til dere som har samme eller lignende maskin. Vakuum pakke ullsokker å ha i sekken er utrolig genial ting. Kompis av meg hadde dette i fjellet forrige uke på rypejakten.

http://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/kjokkenapparater/OBH7951/obh-nordica-vakuumpakker-7951

+1 for det :) Vakumpakkede ullsokker og dopapir hører hjemme i bunn av sekken ja! Tar liten plass og er tørt.

Personlig liker jag FoodSaver sin bedre en OBH (eier ingen av dem men har brukt båda). FoodSaver'n er litt dyrere dog. Edit: Den har visst blitt ganske mye dyrere nå, 2 x prisen av den du linket till så blir kanskje litt rart at sammenligne dem :)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: