Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Nov 2017, 23:46

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Frys og kjøl
InnleggSkrevet: 09 Sep 2012, 18:24 
Avlogget

Personlig har jeg en fryser og to kjøleskap. Og jeg har store planer om å få inn en ny fryser en dag. Stort sett er det tørrvarer og hermetikk som diskuteres her. Dette har sine naturlige grunner. Men, en fryseboks og et kjøleskap kan lagre matvarer som det kan være både vanskelig og dyrt og lagre i tørrform. Her tenker jeg gjerne på kjøtt og meieri produkter. For tiden har jeg tjue liter melk i fryseboksen, for og ta et eksempel. Denne tråden er tenkt for å få maksimalt utbytte av fryseboks og kjøleskap, hva som er bra er bra og ha i kjøleskapet og fryseboksen ved en krise (her bør man nok spesifisere hva slags krise det er snakk om) og hvordan man kan berge innholdet hvis strømmen kommer bort. Det være seg bruk av generator, vindmølle, eller metoder som ikke krever strøm.

Jeg har hitill ikke lagt ned mye tid og energi på forberedelser til frys/kjøl i langvarige kriser, men jeg ser fordelen med å ha disse da også. Men i første omgang er det jeg lagrer i fryser og kjøleskap mat på tilbud, og er tenkt brukt i økonomisk vanskelige tider, og som en måte å spare penger.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

Innleggets emne: Re: Frys og kjøl
InnleggSkrevet: 09 Sep 2012, 19:32 
Avlogget

Eg ser at du tenker ganske likt meg. Min strategi blir å ha fryser og fryse/kjøleskap,men ikke for stor. Hvis strømmen blir borte så vil eg helst ikke ha mer enn det som vi kan spise, før det blir dårlig. Eg har en fryser(arvegods) som eg har tenkt å prøve frys tørking. Eg hadde nok ikke kjøpt enn fryseboks for det bruket,men siden eg har den så vil eg prøve. Eg har surfet litt rundt og funnet ut at det kan bli en god alternativ til tørking. Hvis forsøket blir vellykket, skal eg gi lyd fra meg.Ellers er en fryse boks veldig greit å ha når du kjøper i stort. Du slipper den panikken å tilberede råvarene, og kan slappe av litt.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Sep 2012, 22:06 
Avlogget

Min tante og onkel bodde på den bedre siden av Oslo. Jeg husker de hadde en skikkelig " walk in freezer ". Med et godt hylle system der hver hylle hadde en egen tempratur.

Jeg har pr i dag 2 frysere. En vanlig, og en sån tyn høy sak. Om jeg skulle prioritere noe som helst som bruker strøm i huset ville det nok blitt fryseren.

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:36, endret 2 ganger.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Sep 2012, 20:53 
Avlogget

Har planer om en "Jordkjeller" til neste år.
Den skal bygges inn i terrenget bak huset mitt.
Eneste utgiften der er vel betong og knotteplast.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Okt 2012, 13:17 
Avlogget
Brukerens avatar

kom over denne i dag

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/osta ... /1.8297900

" er det fortsatt spiselig?"

Topp

InnleggSkrevet: 03 Okt 2012, 14:40 
Avlogget

Lovise skrev:
kom over denne i dag

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/osta%20...%20/1.8297900

" er det fortsatt spiselig?"

Utrolig interisant og nyttig artikkel. Denne tror jeg at jeg skal, klippe & lime & printe og henge opp i boden min.

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 14:05, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 05 Nov 2012, 18:51 
Avlogget

Da har jeg systematisert fyrseboksen min litt, slik at jeg lagrer ting jeg generelt er interessert i å ha. Maksimalisert utbytte skal jeg ikke skryte på meg, men noe er det da.

Jeg har fem av alle disse coop produktene som kostet tretti kroner for medlemmer. (Kjøttpølse, fiskekaker mm)
Jeg har også fem kilo hvitost i fryseren.
Fem en og en halv liters flasker med melk er det også blitt, og da har jeg jo også 12,50 i pant. ;)
Jeg har også ti grovbrød der.
fem baconstykker har også landet i fryseren.
Jeg har også cirka to kilo gulrot og to kilo kålrot forvellet og liggende i porsjonsporser.

Selvsagt har jeg mer i fryseren, men dette er det jeg har bestemt meg for at jeg alltid vil ha i fryseren, og helst i de kvanta som jeg har beskrevet ovenfor. Tilbudsvarer vil antagelig bli byttet ut med andre tilbudsvarer, eventuellt andre lignende varer.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Nov 2012, 16:34 
Avlogget

Fryseren for Prepperen koste MYE....

http://www.hyttelivsenteret.no/frysebok ... c-120.aspx

Men da er også denne infoen viktig.
http://www.sparelys.no/index.php?option ... &Itemid=37

Topp

InnleggSkrevet: 06 Mar 2013, 10:17 
Avlogget

Heisan

Litt hysteri mht lagring av mat og jeg trenger litt hjelp.

Spørsmål:
Kan en middag stå i gryta på kjøkkenbenken til dagen etter, og så spise restene ?
(det har jeg gjort i 20 år. En bekjent kaster all mat som ikke er sett i kjøleskapet samme dag som det er laget.

Jeg vet at det er bedre at det pakkes i plastbokser og stappes inn i kjøleskapet og at varigheten dermed går opp.....

Topp

InnleggSkrevet: 06 Mar 2013, 16:48 
Avlogget

Ang. middagen din: Antar at du koker/steker det opp dagen etter? Minst fem minutter, i småbiter slik at all maten oppnår 100 grader i de fem minuttene? Uansett: hvis du setter lokket på rett etter koking (og lukker eventuelle hull med tape) har du en slags hermetisert middag HVIS lokket sitter så tett på at du har vakum. (La avkjøle i gryta så hurtig det lar seg gjøre). Hvis ikke: Det som flyr rundt i lufta er vel ikke ubetinget ting du vil gi fuktig grobunn til i 24 timer i kjøkkenet ditt. :geek: Matforgiftning er jo veldig lite morsomt i en "uten-sykehus-situasjon", derfor ville jeg absolutt anbefale (i en situasjon hvor fryser/kjøleskap ikke hare strøm) å salte og krydre maten godt og ha et godt immunsystem hvis du vil fortsette å lage for mye middag, og/ eller steke opp restene til aftensmat samme dagen.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Mai 2013, 20:36 
Avlogget

http://www.kulturverk.com/2013/05/03/re ... losninger/

Redd maten fra kjøleskapet. Kjekt å se hva som ikke trenger å være i kjøleskapet også. :)

Topp

InnleggSkrevet: 24 Apr 2014, 17:55 
Avlogget

Jobbet på båt tidligere, og da var det veldig vanlig å fryse melk.
Hvis melken tiner for raskt, så vil den skille ut fett/fløte. Dette vil ikke ødelegge den, men man ender opp med veldig "skummet" melk med fett/fløte klumper i...
Dette unngår (reduserer) man med å tine den i kjøleskap/en kald plass.

En annen ting. Mener å ha lest at i tiden før folk hadde fryseboks/kjølerom, så ble jordgammer/kjellere brukt som kjølerom om sommeren. Hvis man har store isblokker, og dekker/pakker dem i sagflis eller halm, så skal man kunne bruke dem til å holde en slik jordkjeller/gamme kald igjennom sommeren.
Hvis man bygger den rett, så skulle man kunne bruke den til "potetkjeller" om vinteren...

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: