Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017, 11:09

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 43 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 04 Mar 2013, 18:28 
Avlogget

Jordnötter, russin och mjölkchoklad är en ganska bra kombination som nödproviant. Blir mycket kompakt och energitätt, men lite för mycket fett och för lite protein och kolhydrater för längre tids användning. Billigt! Håller sig utan vidare ett år i rumstemperatur. Kan ätas utan tillagning. Hasselnötter är mer energirika, men jordnötter innehåller mer protein. Protein är viktigt för att du inte skall förlora muskelmassa i onödan.

250 gram av vardera per dygn ger ca 3700 Kcal. Ca 100 gram protein! Komplettera gärna med torkat kött för att få mer protein.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Mar 2013, 22:06 
Avlogget

Noen meninger om Cola i BOB-en? Jeg synes det er en motbydelig drikke, men resten av familien er av en annen mening. Den inneholder jo rikelig med kalorier, og under stressende forhold tror jeg den fungerer som en bra oppmuntring for tilhengerne.

For øyeblikket har jeg omkring 20 liter på lageret, og ingen problemer med rotasjonen. Mesteparten er "svenskebrett" med 0,33 l bokser, da jeg tror at kullsyren fort forsvinner fra plastflaskene hvis BOB-en får ristet seg litt.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Mar 2013, 22:44 
Avlogget

Tja... må da bli lettere og billigere og pakke med seg sukker da eventuelt? Jeg synes i alle fall det høres ut som en forferdelig ide og pakke Cola i BOB-en. Men, så synes jeg Cola er en forferdelig ide når som helst så... Men, bias til tross, jeg tror det finnes lettere, mer næringsrike, billigere, og sikkert et par andre fortrinn også, alternativer til Cola der ute. :mrgreen:

Men jeg lurer på om noen av produktene til Herbalife kanskje hadde vært lurt? Vet ikke så mye om dem, men har fått med meg fra brukerne at det ikke er utelukkende et slankemiddel, og disse barene, eller kjeksene, er proppet med proteiner blant annet... Kanskje ikke så dumt å pakke med seg noen?
http://www.herbaservice.no/index.php?ma ... ucts_id=63

Disse vet jeg nå smaker godt i det minste! :lol:

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Mar 2013, 22:55 
Avlogget

Sjekk ut hva en boks med organisk peanøtt smør er god for. Det er mye energi for størrelsen.

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 14:47, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 04 Mar 2013, 23:13 
Avlogget

Vi kan nok enes om Colaens ulemper i hverdagen. Men selv som pater familias er man i moderne familier nødt til å argumentere for sine meninger. Og argumentasjonskraften svekkes når man som eneste ikke-coladrikkende også er den eneste med noen overflødige kilo. Men som BOB-innhold mener jeg at Cola har noen fortrinn:

- Det er vel ingen lettere måte å få i seg kalorier enn å drikke dem? Jeg tror det meste av vektøkningen i Norge de siste tretti årene skyldes flytende sukker.

- Prisen på BOB-provianten synes jeg ikke er så relevant. Det dreier seg jo stort sett om overlevelsesmat for 2-3 dager. Forøvrig er de svenske Cola-brettene svært billige (antakelig billigere pr. kalori enn norsk sukker).

- Om koffeinen i Cola er en bonus eller ikke, kan sikkert diskuteres, men den gir mange et lite energikick, og for en BOB-situasjon tror jeg ikke det er så dumt.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Mar 2013, 00:15 
Avlogget

100 gram Coca Cola innehåller 42 Kcal. Jämför med exempelvis mjölkchoklad som innehåller drygt 550 Kcal per 100 gram. Eller en mix med 1/3 vardera av russin, jordnötter och choklad, som ger nästan 500 Kcal per 100 gram.

Även om russin, jordnötter och choklad blir billig nödproviant så betyder det inte att man så enkelt kan få bättre och mer hållbar och kompakt nödproviant med mer pengar. Inte om den skall gå att äta utan tillagning. Torkat kött är ett möjligt komplement, eller någon form av proteinbar.

Istället för att bära bara en enda dags energibehov i form av Coca Cola kan du med samma vikt bära med dig en vattenrenare och minst 10 dagars nödproviant i mer kompakt form. Exempelvis nötter, choklad och russin, och samtidigt få protein och fett utöver bara kolhydrater. Jag vet vilket jag skulle välja. Skall man inte bära på maten blir det kanske annorlunda.

Om man ändå bär med sig någon liter vatten, så skulle det nog vara OK att bära med sig det i form av Coca Cola? Men det vore nog bäst i en PET-flaska, så man kan använda den till vatten efteråt.

Det är mycket liten skillnad på näringsinnehållet i jordnötter och jordnötssmör.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Mar 2013, 01:52 
Avlogget

mimir skrev:
Noen meninger om Cola i BOB-en? Jeg synes det er en motbydelig drikke, men resten av familien er av en annen mening. Den inneholder jo rikelig med kalorier, og under stressende forhold tror jeg den fungerer som en bra oppmuntring for tilhengerne.

For øyeblikket har jeg omkring 20 liter på lageret, og ingen problemer med rotasjonen. Mesteparten er "svenskebrett" med 0,33 l bokser, da jeg tror at kullsyren fort forsvinner fra plastflaskene hvis BOB-en får ristet seg litt.

I bob-en så nei, hold deg til vann og bring med mat som styrer kaloriene. Vannet kan du bruke til alt fra å rense sår til å lage mat, kaffe og ikke minst du slipper "sukker opp og ned turene" som sliter deg ut. Men som en moral booster på bug-in eller som en gode når man når ett mål så kan det ha sin effekt.

Men jeg hadde holdt med til vann og brukt pengene på noe annet. ;-)

Topp

InnleggSkrevet: 06 Mar 2013, 07:04 
Avlogget

mimir skrev:
Noen meninger om Cola i BOB-en? Jeg synes det er en motbydelig drikke, men resten av familien er av en annen mening.

Kanskje dette kunne være et alternativ til f.eks. 10-20 kg brys på ryggen?

http://www.naturesflavors.com/cola-flav ... -free.html

Topp

InnleggSkrevet: 17 Mai 2013, 19:28 
Avlogget

Jeg har kjøpt smørbukk karameller som jeg har i BOB-en min. http://www.nidar.no/Produkter/Karamelle ... karamellen

Næringsinnhold per hundre gram vare:
1670kj.
3.1 gram protein.
68 gram karbohydrater.
13 gram fett.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mai 2013, 13:53 
Avlogget

Hot Booster og HotCan er to alternativer jeg har kikket på i det siste. Jaktfall har Hot Booster,
Hot Can fås i en eller annen norsk nettbutikk jeg ikke husker navnet på. Google er din venn.

Cluet er varm mat/suppe uten ild og på kort tid.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mai 2013, 16:33 
Avlogget

he he, skulle akkurat tilo å anbefalle hotbooster selv. Men de er tunge, for lite suppe - som i en BOB du skal bære er jeg ikke sikker på om det er en god ide. men som komfor og turmat eller til å ha i bilen er det nok brilliant.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mai 2013, 20:42 
Avlogget

ÅpneSpis er vel en norsk variant av dette. Selges på Magasinet, Jentesport og ArmyGear. Har prøvd det, helt greit likte best varmen som jeg kunne utnytte til å varme meg når måltidet var inntatt. ArmyGear har forresten 10-60% rabatt på div varer frem til 20 mai.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Jul 2013, 20:58 
Avlogget

Frøyatro skrev:
Men jeg lurer på om noen av produktene til Herbalife kanskje hadde vært lurt? Vet ikke så mye om dem, men har fått med meg fra brukerne at det ikke er utelukkende et slankemiddel, og disse barene, eller kjeksene, er proppet med proteiner blant annet... Kanskje ikke så dumt å pakke med seg noen?
http://www.herbaservice.no/index.php?ma ... ucts_id=63:
Vedlegg:
267755_226379384069361_2238879_n.jpg
267755_226379384069361_2238879_n.jpg [ 106.31 KiB | Vist 2405 ganger ]

I og med at Børge Ousland valgte å pakke med seg kun herbalife produkter når han dro til sydpolen i 1997, vil jeg nå påstå at jeg kan svare på mitt eget spørsmål og si at det definitivt er noe å ha i en BOB.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 43 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support