Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017, 11:05

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 43 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 06 Okt 2012, 18:17 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg bruker ofte å veksle mellom Snurring og Turistproviant elsker begge deler. Men at de kan være kjipe kalde, det er klart. Men begge kan spises kalde da, så det er ikke et et rent fysisk problem sånn sett.
Jerky er greit, men svinedyrt. Når det er sagt så er det mulig å lage dette selv hvis man har tilgang på kjøtt (og det har jo de fleste). Man kan i utgangspunktet tørke kjøtt som er kjøpt i hvilken som helst butikk, og man trenger ikke noe spesielt utstyr. Det er fullt mulig å gjøre det i komfyren med LAV varme, og åpen dør.
Der finnes det tråder om hvordan flere steder.

Knekkebrød er nevnt og dette er temmelig holdbart, og veldig grei næring. Sverger til kuvertbeger med Stabburets leverpostei og makrell i tomat, akkurat som vi får i Forsvaret, tilsvarende for forskjellige typer Kavli tubeost.

Havrekjeks i en eller annen form, en uten noe ekstra og ikke alt for søt gjerne, for avveksling fra knekkebørd, men med pålegg.
Men noen pakker med havrekjeks (Digestive, Bixit e.l.) med sjokoladetrekk gjør susen som en boost i blant.

Nøtteblandinger er god stemning, og man kan selvsagt også raskt mekke seg en god gammel "koma-blanding" som vi kalte det, kjempebra for å holde et stadig påfyll av næring når man er i bevegelse. Kan ha liggende klar for mixing, peanøtter, pecan-nøtter, rosiner og sjokolade. Tilberedelse er ca 1 minutt, og du kan gå med det i lomma i to uker...lett! Har gjort mye ugagn mens jeg fløyt på dette... :P

En annen greie som jeg bestandig har hatt lyst til å prøve (av en eller annen grunn synes jeg at det høres godt ut :? ), det er pemmican.
Altså, den gode gamle indianermaten, laget av jerky som er nesten er knust til pulver, blandet med diverse bær og urter som er tilsvarende knust, og så blandet i forholdet 1:1 med fett, helst benmargsfett. Noen som har smakt dette, eventuelt også prøvd å lage det?

Topp

InnleggSkrevet: 07 Okt 2012, 23:35 
Avlogget

Aldri prøvd denne selv, men det er hva jeg har om pemmikan i alle fall. :) http://www.traditionaltx.us/images/PEMMICAN.pdf

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Okt 2012, 00:43 
Avlogget
Brukerens avatar

Kjempebra, takker og bukker!
Akkurat noe slikt jeg var på jakt etter. :D
Jeg MÅ jo bare prøve dette en gang da :P

Topp

InnleggSkrevet: 30 Des 2012, 03:49 
Avlogget

Steffen skrev:
jeg er på utkikk etter ferdige måltider som kan lagres i romtemp i ca 6mnd, og som kan spises uten noe tillaging.
herunder også "tilsett kokende vann".

hermetikk som lapskaus, sodd og spaghetti blir ganske upraktisk, hvis man skal drasse på en ukes forsyning.
hadde nok gått greit om de kom i halve bokser.

noen ideer?

Hei!

Du kan jo kjøpe en kasse MR-8 fra bergensfirmaet Compact, som i sin tid produserte RSP. MR-8 ligger ikke på sidene deres, men bare spør dem om de har. Den har en holdbarhet på 5 år. BP-5 er ikke lov å selge i Norge, på grunn av det høye vitamininnholdet. Sist jeg var i kontakt med Compact, for omtrent 3 år siden, var det 50 pakker MR-8 i en kasse, som er minste kvantum. Prisen var da 15 kroner pluss moms per pakke. Selv om prisen nok har steget litt, koster det en brøkdel av Real turmat. Mvh Petromax

Compacts hjemmeside: http://www.compactforlife.com/

Topp

InnleggSkrevet: 30 Des 2012, 12:21 
Avlogget

Petromax skrev:
BP-5 er ikke lov å selge i Norge, på grunn av det høye vitamininnholdet.

Men man kan importere selv...

http://www.raeer.com/shopexd.asp?id=19477

Where there's a will.... There's a way. :mrgreen:

MVH

Hårek

Topp

InnleggSkrevet: 30 Des 2012, 13:31 
Avlogget

For høyt vitamin nivå??

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 14:34, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 30 Des 2012, 13:37 
Avlogget

Gullars skrev:
For høyt vitamin nivå??

Noen årsaker må jo det "offentlige" sannsynliggjøre for å innføre et "forbud".
På samme linje som at skal man ha mer enn 20 hodepinetabletter må man ha resept.
Eller at man må ha resept på jodtabletter...
Alt for å kontrollere de "store" massene.
Eller var det alt for å sikre høyest mulig avgift????

Hårek

Topp

InnleggSkrevet: 30 Des 2012, 15:26 
Avlogget

Hårek skrev:
Petromax skrev:
BP-5 er ikke lov å selge i Norge, på grunn av det høye vitamininnholdet.

Men man kan importere selv...

http://www.raeer.com/shopexd.asp?id=19477

Where there's a will.... There's a way. :mrgreen:

MVH

Hårek

Klart det er mulig å få tak i, men det blir jo svært mye dyrere, og kanskje unødvendig. Maten er jo laget for mennesker som har vitaminmangel. Til den prisen kan man like gjerne kjøpe Real når det er tilbud på Coop eller XXL. MR-8 får du mye billigere. Og har man vitaminmangel, kan man jo kjøpe noe kosttilskudd i tillegg. :)

Topp

InnleggSkrevet: 07 Feb 2013, 18:19 
Avlogget

Er man på "rømmen", og ikke vil røpe seg ved opptenning av bål, kan dette være en mulighet.

http://www.nitro-pak.com/survival-food-tabs

Bare husk å drikke mye vann, ellers rissikerer man forstoppelse.....

Topp

InnleggSkrevet: 07 Feb 2013, 23:18 
Avlogget
Brukerens avatar

Huff det så fælt ut :) Tror heller jeg får bære meg ihjel med slike: http://www.arcticoutdoor.no/storefront.php?c1=16

Topp

InnleggSkrevet: 07 Feb 2013, 23:41 
Avlogget

De åpne og spis-greiene ser bra ut, men det er forferdelig lite kalorier i dem.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Feb 2013, 02:07 
Avlogget

Armygear selger "stridsrasjoner" som er ett døgn med mat, består av real turmat, sjokolade, sports drikke og litt andre moral boostere. Jeg har basert meg på denne og selv om jeg ikke skulle klare å koke vannet så vil du kunne spise det hvis du lar kaldt vann trekke en stund. Smaker dritt hvis du ikke får kokt vann, men blir litt som å trekke ris i kaldt vann, må du så må du... ellers vil jeg tro at første døgnet burde man klare seg fint bare på "moral boster" delen av pakka. Disse strids rasjonene er i følge daglig leder på armygear på vei ut av produksjon etter at forsvaret nå kun produserer vintermaten sin hos real, mens resten blir produsert i england.

Jeg har også sånne tørre kjekt som man bruker i båter som nødrasjoner, selger av jentesport i oslo, men disse kan også skaffes på armygear. Veier lite, smaker høgg, men kan holde deg gående lenge.

Ellers så er selger både jentesport og magasinet noe "åpne spis" som er grei, den varmer maten med en kjemisk prosess. Ingen bål eller andre ting og du får fortsatt ett varmt måltid. Du kan bruke varmeposene innenfor klærne eller i soveposen etter at maten er ferdig. Lukter ikke bra, men gir ekstra varme raskt. Merk! denne blir ekstremt varm.

Så for å summere opp, jeg bruker stridsrasjonene for opp til 3 dager, men jeg legger alltid med en blokk med tørre kjeks, på denne måten burde jeg klare meg fint i 10 dager. minimal vekt og i norge så finner vi rimelig brukbart vann de fleste steder. Så alle bobs jeg har er basert sånn, sekken i bilene, go bagene hjemme og jobb. Eneste tidspunktet jeg kun tar en stridsrasjon med meg (24 timer, 48 hvis jeg strekker det) er hvis jeg må gå ned på vekta, og jeg er borte fra hjemme/bil/jobb en liten periode.

Familiens bob bagger består av tilsvarende, men vekta kan være noe tung for ungene (i tillegg til det andre) så da må man bare gjøre en vurdering på om 10 dager er nødvendig eller ikke, men de er nå pakket sånn.

Mat utover disse 10 dagene er ikke basert på, slike ferdig løsninger og selv om jeg har litt å gå på når det gjelder stridsrasjoner eller kjeks så er den bygget opp rundt mer holdbar tradisjonell mat. Ris, mel, sukker, tørrgjær, vanlig boksmat, salt, bønner, hermetisk mat, og ikke minst krydder.

På jakt eller fisketurer tar jeg gjerne med meg vanlig mat, evnt. snurring og boksmat for ikke å bruke opp stridsrasjoner, men det ligger alltid en stridsrasjon som backup i sekken.

Men vannrense systemer er jeg dårlig på, har litt kulltabletter og litt klor. Er det noen av dere andre som har tenkt noe på dette? Er det ett reelt behov i norge, jeg mener jeg har vært i naturen i 40 år og har vel blitt dårlig i magen en gang, og da oppdaget jeg elv kadaveret i elva litt lengere opp etter at jeg hadde drukket vannet. Men utover det så har jeg gått klar. Huset har både brønn og borret grunnvann i fjeller så der burde jeg også være rustet.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Feb 2013, 10:00 
Avlogget

Sitat:
Men vannrense systemer er jeg dårlig på, har litt kulltabletter og litt klor. Er det noen av dere andre som har tenkt noe på dette? Er det ett reelt behov i norge, jeg mener jeg har vært i naturen i 40 år og har vel blitt dårlig i magen en gang, og da oppdaget jeg elv kadaveret i elva litt lengere opp etter at jeg hadde drukket vannet. Men utover det så har jeg gått klar. Huset har både brønn og borret grunnvann i fjeller så der burde jeg også være rustet.

Har vel gjort de samme vurderingene som deg angående vann når man er på farten.
Har blitt dårlig en gang på kanskje 25 år og det kan skyldes hva som helst.
Jeg har likevel investert i Katadyn Vario og en annen variant av Katadyn. Kjøpt inn mye klortabletter og smaksfjerner til disse som backup.

Stridsrasjonene til Real er geniale og er alltid med i sekken på tur, stort sett som back-up.
Har et relativt stort lager av disse og tilgang på dem utenom men liker ikke å bruke dem.
Siste året har jeg satset på å komponere egne matrasjoner og klargjort til tursesongen/jakt.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Feb 2013, 15:01 
Avlogget

Jeg beklager alle skrivefeilene jeg har i mine innlegg, ikke ser jeg dem og det hjelper ikke når maskina korrigerer stadig f.eks "og" blir "go" og "blir" blir "blit" osv.. jeg må finne ut av dette men mistenker at det henger sammen med at maskinene mine er satt opp med engelsk og da forplanter slike automatisk endringer seg inn i alle programmer.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Feb 2013, 15:31 
Avlogget

Jeg tilgir andres skrivefeil, og håper andre tilgir min skrivefeil.
Jeg ler god av andres skrivefeil, og håper at andre kan "fornøye" seg over min. :mrgreen:

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 43 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support