Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Nov 2017, 08:22

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 43 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: tips til b.o.b nødproviant?
InnleggSkrevet: 30 Aug 2012, 03:28 
Avlogget

jeg er på utkikk etter ferdige måltider som kan lagres i romtemp i ca 6mnd, og som kan spises uten noe tillaging.
herunder også "tilsett kokende vann".

hermetikk som lapskaus, sodd og spaghetti blir ganske upraktisk, hvis man skal drasse på en ukes forsyning.
hadde nok gått greit om de kom i halve bokser.

noen ideer?

Topp

InnleggSkrevet: 30 Aug 2012, 06:57 
Avlogget

Tenker vi hermetikk så kommer snurring i små bokser, og hvis jeg ikke husker fei, så skal de være ganske næringsrike.
Eller så selger http://www.armygear.com nødrationer, som er tørre blokker med næring.
Har ikke prøvd de, men vile ikke levd på de over lengretid, kun til nødstilfelle.

Tror det ikke er så mye der ute på det norske markede som ikke krever varmt vann.
Eventuelt kan du få tak i MRE på nett, disse krever vann, men står for oppvarmingen selv.

Men i en bug out situasjon, så bør du ha muligheten til å gjøre opp varme for å varme deg eller vann og mat.

Sist endret av mcnabux den 30 Aug 2012, 09:22, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 30 Aug 2012, 08:42 
Avlogget

Det koster men Real Turmat eller Real Fieldmeal. Ring Drytech og spør om du kan kjøpe et større kvanta.

Spørsmålet er om du skal ha nok kalorier til å bare " holde fortet " eller skal du ha nok kalorier til å jobbe? Det er 2 vidt forskjellige ting. På vinteren vil du trenge langt mer kalorier bare for å holde varmen om du jobber ute.

Etter å ha trasket et par dager på Hardangervidda så synes jeg personlig at Drytech og potetmos er helt ok. Varier litt i smakene.

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:38, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 01 Sep 2012, 19:53 
Avlogget

Snurring er et godt tips. Det er turmat som inneholder en del fiffige ting, og den kan spises kald. Ikke den morsomste kaldmaten, men den kan. Tomatbønner er jo en annen ting som er grei nok og spise kaldt.

Ellers kan kanskje Bixit turbarer være av interesse. Antagelig ikke noe og basere kostholdet sitt på over lengere tid.

Noe pemmekan aktig eller beef jerky kan også være noe og tenke på?

Knekkebrød er kanskje også verdt og vurdere?

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Sep 2012, 12:07 
Avlogget

jeg prøvde snurring(kald) her om dagen, og det var kjempegodt.
tror jeg blir å satse på det.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Sep 2012, 23:21 
Avlogget

Steffen: Hva slags annen mat kommer du til å putte i BOB-en? Bare snurring er vel ikke gunstig, så jeg antar du kommer til å ha ett eller annet i tillegg?

Topp

InnleggSkrevet: 02 Sep 2012, 23:37 
Avlogget

Beste måten å finne ut hva som man bør ha i en BOB eller GHB (get home bag) er å ta seg en fjelltur et par dager. Da får man følt på kroppen hva som fungerer. Hvor mye energi det tar å fiske, samle nok ved, ordne ting og tang i leiren.

For min del. Stridsrasjoner, litt ris, potetmosposer, real turmat, mountain house. Etter jeg har fått Excalibuer maskinen har jeg begynt å tørke grønnsaker. Neste steg er å lage beef og lakse jerkey!

Hermetikk er MYE vekt. Jeg har drasset med slikt i fjellet før jeg " grew myself a brain ", det tar også mye rom i sekken. Eneste fordelen med hermetikk boks er at de kan brukes til kokekar etterpå.

Om det er en langtur i fjellet eller om det er en shtf der du må gå en lengre distanse må du tenke vekt og kalorier! Mat må sees på som brensel. Jeg har et tips til deg Steffen, og trikset heter Tabasco saus. Er maten kjedelig eller smaker bøg så kan tabasco kammuflere det meste! ;)

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:35, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 03 Sep 2012, 00:23 
Avlogget
Brukerens avatar

vil fraråde bruk av hermetikkbokser til oppvarming...og egentlig til alt annet også, i allefall om man vil at unga skal se ok når de vokser opp:

http://abcnews.go.com/Health/w_Parentin ... EPa-KBA-So

tror allikevel at rsp/snurring/turistproviant, REAL/MRE funker helt greit. vekta på boksemat er jo horribel, så tørka greier er nok best. Elg/rådyr/rein/hjort burde jo funke strålende pga. lavt fettinhold?

Topp

InnleggSkrevet: 03 Sep 2012, 23:16 
Avlogget

Burde man ikke etterstrebe så mye fett som mulig i en slik situasjon? Det er vel ett av få ting man ikke kan få fra naturen (uten jakt/fiske) i større mengder, i motsettning til blåbær, lav, røtter osv. og derfor er naturlig og ha med seg i sekken?

Topp

InnleggSkrevet: 05 Sep 2012, 00:22 
Avlogget

Utfra tanken på hva en BOB bør inneholde, så hør for Guds skyld ikke på meg, ernæring har jeg fint lite kunskap om :oops:. Alikevel, om jeg har forstått det rett, så er fett og proteiner det det er lettest å kompromisere med over kortere perioder. (jeg er sikker på at om jeg tar feil, så finnes det deltagere som bør korrigere dette).

Sålangt har jeg ikke satt sammen BOBs til familien, men jeg holder på med en EDC til meg (siden jeg er oftes vekk fra hjemmet/bugginn'et). Slikt jeg har forstått det så langt, i forhold til ernæringsfysiologi, så er fett og proteiner mindre viktig om man ser det hele innenfor et 72 t. forløp. Med tanke på 3/3/30 regelen, så har man mye å gå på ift mat.

Dermed ville jeg i hovedsak satset på karbohydrater og trivsel. I forhold til karbohydrat delen, så ville jeg satset på en god blanding av kjappe og treige sådanne. Tørket frukt, sukker og havregryn/musli burde gi et godt grunnlag. Sjokolade gir både kjappe karbohydrater og trivsel, så noen bars av ønsket merke synes jeg høres greit ut ( både snickers og kvikklunsj i min EDC ).

Utfra hva jeg har skrevet sålangt, så ser jeg hverken behov for proteiner eller fett, dersom man vil overleve i noen dager. Om man vil bære fett, så ville jeg nok hatt en liten pakke med godt smør, det gir ekstra trivsel i havregrøten i combo med litt sukker (salt&søtt, hmmm!) Protein delen ville jeg derimot satt helt på vent dersom det var snakk om en kort periode.

Om det derimot var snakk om lengere perioder, så istemmer jeg koret når det gjelder " snurring" . Det smaker pest kaldt, kusma lunket, forkjølelse varmt og en vakker høstkveld sprøstekt. Har man tid og brennsel, så er det mer enn spiselig. Litt godt smør i panna, nok tid, salt/pepper og bortreist kone ;) , vel da trenger man bare noen speilegg, brødskiver og rødbeter, så har man et godt måltid :lol:

Forøvrig har jeg sammenlignet næringsinnholdet i både " snurring" og " turistproviant" Jeg trodde sistnevnte var bedre (ernæringsmessig), siden jeg har lest at tp er den sivile utgaven av rsp. Utfra innholdsdekleradjonen så ser det faktisk ut som om "snurring" er litt mer næringsrikt enn tp. Dermed også mer økonomisk (ca samme pris, men snurringboxen er mer enn dobbelt så stor).

Alikevel for all fornuft, så har jeg klokketro på trivsel. Derfor har jeg to boxer tp i min EDC. Til sammen veier de knappe 3,5 hg og lar seg lett varme...

Om man utvider perspektivet i forhold til hva som lar seg skaffe, så er jeg helt på bølgelengde med Frøyatro. Fett og proteiner blir nok mangelvare om ikke vilt og fisk lett lar seg høste. I matlagringsperskpektiv, så virker det for meg som om karbohydrater er lettest og lagre og fett/proteiner fort blir mangelvare. Jobber dermed mest på å klare å lagre sistnevnte.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Sep 2012, 19:01 
Avlogget

Jeg har begynt og pakke sammen min egen BOB, og jeg går for en blanding av raske og trege karbohydrater. Jeg tror det vil være bruk for begge deler, selv om det bare skulle være tre dager ute i skogen. Det blir hardt nok uten skikkelig mat i magen tror jeg...

Hittil har jeg to snurringsbokser der, en pastabolognese og en storegryte fra REAL, og åtte bixit med sjokolade, i tillegg til en stor plate fruktnøtt. Jeg vurderer og pakke inn på et par ting til, som havregryn, sukker og rosiner, men vi får se litt på plass, kontra hva annet slags utstyr jeg vil/bør ha oppi.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Sep 2012, 22:51 
Avlogget
Brukerens avatar

Kommer til å satse på fett og sukker i min GHB jeg også. Huff, fæl forkortelse GHB. Velger å kalle min " komme hemmat sekk" heretter :) Planlegger å legge ut bilde av "hemmat sekken" bare den blir klar.

PS. Leste et sted at en foreslo "hard candy" til nødprovianten, og dette har jeg også tenkt å tilføye. Mener en får kjøpt slike blikksesker med sukkertøy på Europris, men må sjekke først. Holdbarheten på slikt er veldig lang tror jeg.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Sep 2012, 00:05 
Avlogget

På amerikanske forumet ser jeg at mange velger å hive Snickers sjokolader i sekken.

Organisk peanøttsmør er jo også noe som er brukt. Mye fett og proteiner og skremmende mye vitaminer. Organisk peanøttsmør brukes faktisk av type Røde Kors i Afrika med godt resultat.

http://asiatenmat.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_images.tpl&product_id=1247&category_id=55&keyword=Pean%C3%B8tt+sm%C3%B8r&option=com_virtuemart&Itemid=56

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 14:07, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 19 Sep 2012, 17:38 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg er også i gang med en BOB. Jeg valgte US Coast Guard sine nødprovianter. De veier lite og er kompakte, fikk plass til 6 stykker i baggen. Totalt 14400 kalorier, nok for familien i en 2-3 dager.

Som et alternativ finnes det også MRE å få kjøpt på ebay. Disse tar mer plass, men har mer variert innhold. Det meste trenger vann for å tilberedes, men det er som regel med en oppvarmingspose (tenk fotvarmepose for mat ;) ).

Topp

InnleggSkrevet: 04 Okt 2012, 23:39 
Avlogget

jeg har 1 boks hver med leverpostei, makrell i tomat og tunfisk i olje til hver og enkelt av meg og guttene mine.+ klemt nedi noen energi barer :)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 43 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: