Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Nov 2017, 23:45

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 125 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 02 Feb 2013, 10:25 
Avlogget

Snublet over denne på youtube: http://www.youtube.com/watch?v=NMwrc1nlSCA
Det ser ut som excaliberen gikk opp noen hakk på anskaffelse listen min.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Feb 2013, 00:04 
Avlogget

Er det noen som har forsøkt å bygge sin egen dehydrator, som ikke går på strøm? Vil det fungere noe særlig her i Norge? Ser for meg at f.eks Bergen og Trondheim kan få problemer med nok sammenhengende soldager og temperaturer at det vil være særlig mye vits, men det er jo også bare noe jeg tror. Så jeg håper det er noen som har peiling som kan oppklare saker og ting! :)
http://www.knowledgeweighsnothing.com/h ... ehydrator/

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Feb 2013, 00:45 
Avlogget

Frøyatro skrev:
Er det noen som har forsøkt å bygge sin egen dehydrator, som ikke går på strøm? Vil det fungere noe særlig her i Norge? Ser for meg at f.eks Bergen og Trondheim kan få problemer med nok sammenhengende soldager og temperaturer at det vil være særlig mye vits, men det er jo også bare noe jeg tror. Så jeg håper det er noen som har peiling som kan oppklare saker og ting! :)
http://www.knowledgeweighsnothing.com/h ... ehydrator/

Når solfangere fungerer i norge, og Sverige burde vel en soltørke også fungere.
Vi tørker jo fisk også utendørs her til lands. Så hvorfor ikke ting som gror under, eller vokser opp av jorda også?

Topp

InnleggSkrevet: 06 Feb 2013, 03:54 
Avlogget

Crusoe skrev:
Potetmospulveret fungerer Tausa, men har det litt å gå på både ift "hjemmelaget" mos og industrimospulver. Smaken er grei nok, men teksturen er uvant. Av mangel på uttrykk for å beskrive det, så velger jeg å si at mosen ble "litt glatt" :? og dermed litt uvant for vår gane. Smaksmessig var det greit, men den bør nok tilsettes melken mens den koker, i motsettning til industrimos som skal avkjøles. Uansett så er det såpass å spare på volum at vaner må endres. Det blir garantert mer hjemmetørket mos fremover :lol:

Har forsøkt å gjøre det samme med apelsiner, og lage juicepulver. Det ble ganske bittert, men sukker finnes i lageret og volum teller inn her med...

da har jeg fått dehydrert 4 kg poteter. Knust dem, og fikk plass til alt opp i et norgesglass som rommet en liter. Her er det plass å spare :mrgreen:
Fantastisk :-)
Har og testa ut dagens potetmos.Det funka som bare det. Men er enig i at det var en uvanlig tekstur. Skjønner hva du mener med at den ble glatt. Men smaken var jo like god som den vanlige jeg lager fra bunnen av.

Tusen takk for tipset :-)

Topp

InnleggSkrevet: 15 Feb 2013, 02:19 
Avlogget

Er dette en fornuftig måte å dehydrere egg på?
http://www.knowledgeweighsnothing.com/h ... ered-eggs/

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Feb 2013, 07:36 
Avlogget
Brukerens avatar

Frøyatro skrev:
Er dette en fornuftig måte å dehydrere egg på?
http://www.knowledgeweighsnothing.com/h ... ered-eggs/

Dette er ikke dehydrerte egg, men tørket eggerøre. Neppe noe særlig å bruke til det man ellers ville brukt rå egg til i alle fall.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Feb 2013, 20:09 
Avlogget

Fant dette om Eggpulverproduksjon.

Den andre metoden arbeider med forstøvning av limvannet gjennom fine munnstykker, og den frambrakte «limvannståke» tørkes i to trinn med varmluft fra en vanlig oljefyrt ovn, i spesielle apparater.
Forstøvningstørking er ikke noe nytt for så vidt, det har før vært anvendt for framstilling av bl.a. tørrmelk og eggpulver, men det anvendte apparatur for denne metode er noe nytt.

Kilde: http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=p ... 3238,d.d2k

Topp

InnleggSkrevet: 19 Feb 2013, 15:16 
Avlogget
Brukerens avatar

Kom over denne i dag.

http://ut.no/artikkel/1.10867465

Topp

InnleggSkrevet: 19 Des 2013, 14:00 
Avlogget

:mrgreen:
Jeg fant en annen artikkel fra samme kilde om det samme i dag gitt ;)

Topp

InnleggSkrevet: 04 Jul 2014, 14:53 
Avlogget
Brukerens avatar

Da er tiden inne for å finne fram tørkeapparatene igjen. Så langt har vi bare fått tørket litt nektariner, kiwi og overskuddet av krydderurter. Men vi er da i gang.

Erfaringene fra i fjor er bra. Vi klarte å tørke nok til at vi ennå har igjen en del før vi for alvor begynner å bygge opp lageret igjen. Den største "feilen" i fjor var at jeg gikk og ventet for lenge på at det skulle komme fersken i kg-begere til 10-20 kroner. Det lot vente på seg og til slutt fant jeg ut hvorfor: Stor avlingssvikt i USA pga værforhold. Men vi kompenserte ved å tørke desto mer nektariner og mango enn vi egentlig hadde tenkt. Så vi har altså hatt rikelig med tørket frukt likevel.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Jul 2014, 18:49 
Avlogget

Ah... godt å se denne tråden i gang igjen :D må bli venn med kornkverna og baking, men så tror jeg nok at dehydrering er neste seriiøse preppe mål.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jul 2014, 00:02 
Avlogget

Mat tørka mi går nonstop nå. :mrgreen:
Det er for det meste urter som blir tørka.
Idag er det løpstikke og pepperrot. I morgen skal jeg plukke mer av peppermynten som og skal tørkes.

Jeg kunne og tenkt meg og prøvd å tørke brennesle. Er det noen som har prøvd det her tro? Ser for meg at det må være fint å ha på vinteren. Drysse over salater eller supper.(?)

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jul 2014, 08:56 
Avlogget

Argh... Det er så mye jeg ikke kan :|

Topp

InnleggSkrevet: 05 Aug 2014, 13:31 
Avlogget
Brukerens avatar

Kona kom med et glimrende forslag "hva om vi kjøper en dehydrator?" Jaaa!

Så nå står det en 9-bretts excalibur og putrer i kjelleren, knøkfull av squash (eneste måten å få bevart dem på uten å fylle hele huset).

har også tørka tomater, epler og rips (de to første var dumpsterdiva).

Topp

InnleggSkrevet: 05 Aug 2014, 14:04 
Avlogget

Eg vet ikke om dette er skrevet tidligere, men eg skriver det allikevel. Som vi alle vet så kan det ta tid å dyrke nok grønnsaker til å tørke for lagring. Hvorfor ikke bare tørke frosne grønnsaker/frukt som kjøpes i butikken. De er ikke dyre, godt utvalg, og vi kan fylle lageret mens vi venter på kjøkkenhagen skal gi resultater(for de som har det). Eg holder på å tørke annen omgang med lapskaus blanding som eg kjøpte på Europris. Var veldig fornøyd med første ladningen.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 125 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support