Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017, 11:08

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 125 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 07 Aug 2014, 21:52 
Avlogget

skal bli spennende å se draugis!

Topp

InnleggSkrevet: 07 Aug 2014, 22:53 
Avlogget

Draugjeger skrev:

Så nå står det en 9-bretts excalibur og putrer i kjelleren, knøkfull av squash (eneste måten å få bevart dem på uten å fylle hele huset).

har også tørka tomater, epler og rips (de to første var dumpsterdiva).

Hvordan blir squashen når den er dehydrert?
Hvordan rehydrerer du den, og til hvilket bruk?

Jeg har og mye squash, og jeg gir bort hele tiden........kunne jo vært greit å hatt squash på vinteren og :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 08 Aug 2014, 09:08 
Avlogget
Brukerens avatar

Squashen en jo en agurk-slektning, så den inneholder sikkert 90% vann. Sukkerinnholdet gjør at den ikke kan tørkes til den er sprø som sopp, så den blir litt læraktig. Planen er å delvis lage lasagna med den (ett eller to lag squash blir bare godt, men om man lager moussaka med squash kan det bli litt mye), delvis blande det i brøddeig, gryteretter etc. Om det skal koke trenger man ikke rehydrere så veldig.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Aug 2014, 12:27 
Avlogget

Eksperimentet mitt ble vellykket :) Eg kjøpte 1 1/2 kilo ferdig oppskjært paprika (frossen) på Europris. Kjørte hjem og satte den rett i dehydratoren. Det tok ca 1 døgn å tørke på 40 grader. Etter tørkingen bruke eg stav mikseren og malte den til pulver og vips! paprika pulver til matlagingen. Krydder boksen inneholder ca 180 gram med pulver!! Har tiidligere tørket lapskaus blanding for å tilsette i supper og sånt og det er like vellykket. Mat lageret øker sakte men sikkert med større utvalg. :)

Topp

InnleggSkrevet: 14 Aug 2014, 17:25 
Avlogget

Etter å ha gjort litt research har jeg funnet ut at det er 3 former for dehydrering. Varmluft, frysetørk og atmosfærisk frysetørking(?).

Og ettersom jeg har forstått det er det varmluftsdehydrering det blir diskutert her? Jeg har lest at dette er den minst effektive måten å tørke mat på. Vil det da si mist tid og kostbesparende eller metoden som gir dårligst resultat? Og dette kan vel i teorien bli gjort med en stekeovn som har varmluftsfunksjon?

Har sett snakk på excalibur maskiner. Vil denne holde om jeg kun tenker å dehydrere frukt(i første omgang)?

Hvordan vil holdbarheten være om jeg tørker frukt med denne maskinen og så pakker det inn i mylar?

Helt ny på dehydrering, så jeg beklager at det blir noen spørsmål! :D

Topp

InnleggSkrevet: 14 Aug 2014, 20:17 
Avlogget
Brukerens avatar

altså, det beste er frysetørking, men det krever utstyr ingen av oss er i nærheten av å ha råd til (3800 USD: http://harvestright.com/store/freeze-dryer-black.html) få tak i, så excalibur er nok det nestbeste.

i teorien er kanskje varmluftsovn like bra, men termostat, timer og x-antall brett gjør at det nok er bedre med dehydrator. Den excaliburen du har linka til er fin, men om jeg skulle valgt igjen hadde jeg fortsatt holdt på den store 9-bretts varianten vi valgte.

Mylar er sikkert fint, men mørkt og tørt er like bra.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Aug 2014, 21:13 
Avlogget

Jeg beveger meg inn på nytt teritorium her, så jeg starter heller litt smått også får jeg heller oppgradere senere. Bra at jeg fikk bekreftet mye av det jeg trodde jeg hadde forstått :lol:

Men ja. Jeg har ikke tilgang på en mørk, tørr og god kjeller. Leiligheta er heller ikke så enorm(Og delt med en kamerat) så å la det stå i skapet på kjøkkenet er heller ikke mulig. Derfor tenker jeg mylar.. Tørt, mørkt og plassbesparende. Så da kan jeg stacke det på reoler inne på mitt eget rom.

Men da var det i boks. Excalibur bestillt :D

Edit: Forresten hva er egentlig hodbarheten ved dehydrering?

Topp

InnleggSkrevet: 14 Aug 2014, 22:05 
Avlogget
Brukerens avatar

ville to at om du holder det tørt, tett, i mylarposer med oksygenabsorberere....utrolig lenge. uansett vil det bare gå utover smaken. du blir neppe forgifta.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Aug 2014, 22:23 
Avlogget
Brukerens avatar

jokalle skrev:
Eg vet ikke om dette er skrevet tidligere, men eg skriver det allikevel. Som vi alle vet så kan det ta tid å dyrke nok grønnsaker til å tørke for lagring. Hvorfor ikke bare tørke frosne grønnsaker/frukt som kjøpes i butikken. De er ikke dyre, godt utvalg, og vi kan fylle lageret mens vi venter på kjøkkenhagen skal gi resultater(for de som har det). Eg holder på å tørke annen omgang med lapskaus blanding som eg kjøpte på Europris. Var veldig fornøyd med første ladningen.
Det går helt sikkert bra. Slike grønnsaksblandinger er vel stort sett også ferdig forvellet, dermed er det mye tid å spare både på rensing/skrelling, kutting og forvelling.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Aug 2014, 22:48 
Avlogget

Dumt spørsmål kanskje, men skreller dere all frukten før tørking?

Topp

InnleggSkrevet: 28 Aug 2014, 07:37 
Avlogget
Brukerens avatar

Kim skrev:
Dumt spørsmål kanskje, men skreller dere all frukten før tørking?
Som en hovedregel så skreller man frukt til tørking dersom man også ville skrelt den for å spise fersk. Ernæringsmessig så er det gunstig å få med skallet på disse da det gjerne er rikere på vitaminer og mineraler enn resten av frukten. Bare pass på å vaske skikkelig før tørking. Dessuten sparer man en god del tid ved å ikke skrelle først. Unntaket er epler hvor det finnes meget effektive manuelle epleskrellere som skreller og skjærer i skiver i en operasjon. Men det tar ikke så veldig mye lenger tid å skjære eplet i fire, fjerne kjerne og stilk og så kutte de kvarte stykkene i 3-4 skiver.

Skall beskytter mot uttørking bl.a. Dermed vil det ta litt lenger tid å få området nær skallet tørt. Men dette har lite å si i praksis med mindre man tørker svært grove stykker.

Det er klart at skall eller ikke har litt å gjøre med smak og behag og bruksområdet en har planlagt. Men her i huset er det ingen som griner på nesa fordi fruktsnacksen har litt skall i kanten, egt tvert i mot faktisk.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Des 2015, 10:40 
Avlogget

Noen som har noen erfaring med de billige tørkerne?
Tenker at det er fornuftig å begynne smått og billig for å se om dette funker for meg.

Fant denne artikkelen http://www.dinside.no/934578/sopp-og-fr ... las-ohlson
Og tenkte jeg skulle kjøpe denne å teste den ut.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Des 2015, 11:13 
Avlogget

Eller man kan lage selv:-)
http://www.instructables.com/id/Box-food-dehydrator/

Topp

InnleggSkrevet: 13 Des 2015, 15:52 
Avlogget

Nå har jeg tørka banan, eple og ananas
Hadde venta at de skulle bli sprøtt, men det ble mykt, litt seigt.
Burde det ha blitt tørket lengre?
Stod i over 9 timer

Topp

InnleggSkrevet: 14 Des 2015, 08:31 
Avlogget
Brukerens avatar

Banan blir aldri sprø hos meg, i alle fall om du mener sprø som potetgull. Eple kan bli så tørt at det lett brekker, men jeg nøyer meg med "kan lett rives over" på den slags frukt. Når epler blir som sprøest, er det gjerne fordi temperaturen har vært for høy tenker jeg.

Testen jeg tar er å rive over en bit og klemme den mellom fingrene. Dersom det da vises væske i riveflaten, trenger det mer tid i tørken. Antall timer er kun veiledende da det vil variere med både luftfuktighet, temperatur, hvor mye du har i tørka, vanninnhold i det du tørker og sikkert flere faktorer. Her er det bare å prøve seg fram.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 125 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support