Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Nov 2017, 08:22

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 125 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 26 Jul 2012, 00:28 
Avlogget

Okay... Siden jeg i en annen tråd her snakker om dehydrering. Så tenkte jeg at vi kanskje kunne lage en egen tråd der vi eventuelt viser frem hva vi dehydrerer og kanskje gir litt karakter på det vi lager. Jeg har også gjennomført en test der jeg har prøvd ut ulike typer skinke og ulike typer kjøttdeig. Bare for å sjekke ut konsistens, vanninnhold og fettinhold. Men desverre har ikke telefonen min greid å lagre disse bildene. Så da må jeg lage en ny test senere.

Tenkte å begynne med å legge ut bilder fra da jeg dehydrerte champingnon. For jeg nevner sikkert dehydrert sopp så ofte at dere blir lei. Håper at disse bildene kan være til glede og inspirasjon for andre :)

Bilde
Her er soppen lagt ut på brett. Jeg legger de så tett jeg kan. Brettet er egentlig ganske stort, så hvis man ser nøye etter, så er det ikke akkurat dvergsopp jeg har lagt på brettene ;)

Bilde
Slik ser det ut i dehydratoren. Jeg har en dehydrator med ni brett. Og det er jeg VELDIG fornøyd med. Tok bare bilde av et lite utsnitt fra dehydratoren.

Bilde
Her ser vi ferdig dehydrert vare. Champingnon dehydrerer veldig fort. Jeg har ikke tatt tiden, men innen 6-8 timer er de ferdige.

Bilde
Hvis dere ser noen tomme felter på brettet, så er det fordi jeg har *kremt* forsynt meg litt... I enkelte land blir tørket sopp brukt som smaksforsterker. Noe jeg forstår godt, for dehydrert sopp er noe jeg kan tenke meg å gi terningkast 6 til. Man må heller ikke glemme at soppen blir varmebehandlet på 52 grader. Så hvis du har hørt at det kan være farlig å forsyne seg med sopp (uten koking eller steking), så stemmer ikke dette. I dehydratoren blir soppen varmebehandlet

Jeg vil også gi champingnon som REHYDRERT vare terningkast 5. Den smaker rett og sett deilig i gryteretter og soppsuppe - og smaken holder seg. Aberet er at den kan bli bittelitt seigere enn ellers hvis man ikke rehyrerer riktig. Krydder som salt skal IKKE brukes før alt er rehydrert ferdig.

Sist endret av nettvenninnen den 26 Jul 2012, 01:04, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jul 2012, 00:30 
Avlogget

Ser herlig ut! Ja takk til mer bilder!

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:25, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jul 2012, 00:40 
Avlogget

Takker for flotte bilder og nydelige ord nettvenninen! Kommer garantert til å bidra i tråden, men det blir nok lenge til bilder. Er alt for nettannalfabet til at det blir bilder, før kveldene blir svært mye lenger :oops:

Rehydrering er jeg for fersk til å vite noe om, sett bort fra sopp og bær som vi har luft/komfyr tørket da. Uansett så kommer det nok også erfaringer derfra.

Saksmessig så skal jeg tørke og smake på champ. i løpet av noen dager. Sopp forøverig kommer til å bli tørket fortløpende. De to første kantarell kurvene er allerede høstingsklare på vår ringe eiendom ;)

Siden jeg skrev det i " hvilken dehydrator har dere", så må jeg bare gjenta; rehydrerte nektariner!!!

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jul 2012, 00:49 
Avlogget

Angående appelsin, så kan jeg neppe tro at dine var for gammle. Mine ble plukket opp fra fruktkurven i stua, rett før de ble degradert til kompostbingen, og de ytterste skivene var så naturlig tørre at de ble kassert. Resten ble skåret i skiver, på tvers av fiberene og deretter tørket. Resultatet var nokså treene ringer, litt bittre (som også ferske appelsiner kan være), ett øyeblikk smaksløse....og deretter; en appelsinsmakseksplosjon i munnen. Kan ikke annet enn å vente til vinteren og billige appelsiner...

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jul 2012, 00:59 
Avlogget

CHIPS

Jeg prøvde meg forleden på å lage chips av amerikanske søtpoteter. Og det ble veldig vellykket. Alikevel er det ikke noe jeg ønsker å legge så mye tid i slik fremtidsmessig sett (Noe jeg skal komme innpå senere).

Bilde
Først laget jeg en egen marinering med olje. Og hadde masse deilig krydder oppi oljen. Blant annet hvitløk, chili, sjøsalt og grov pepper. Søtpotetene ble skåret opp med en riflet osteskjærer. Og jeg lot potetene ligge i en time. (Beklager dårlige farger. Bruker mobilkamera og glemmer at jeg kan bruke en blå og utradert behandlingsbenk som bakgrunn for å få frem fargene bedre.).

Bilde

Så ble potetene lagt ut på brett. Og jeg følte at de aldri ble ferdig i dehydratoren. To dager tok det før jeg fant ut av at oljen aldri ville tørke seg opp. Så jeg håpet at potetene kanskje ville bli sprø når de fikk avkjølt seg

Bilde
Her er potetene fremdeles litt myke. Og jeg måtte legge de på tørkepapir. Jeg tok ut alt av dehydratoren og tørket opp alt så godt jeg kunne.

Bilde
Til min ooo store glede ble chipsene sprø!! Og for å være ærlig er dette de beste chipsene jeg noen sinne har smakt!! Det var virkelig verdt jobben! Hadde jeg husket krydderblandingen min, kunne jeg glatt ha tatt patent på smaken (følte jeg) :lol:

Vil gi chips som smak terningkast seks. Men desverre må jeg nok gi det terningkast tre som dehydreringsobjekt. Det tar lang tid å lage og det blir mye søl og mye å vaske opp. Alikevel anbefaler jeg å gjøre et forsøk. Men IKKE gjør det uten å ha kjøpt underlag til dehydratorbrettene.

Som rehydreringsobjekt kan jeg ikke gi noen karakter på poteter (enda). Kanskje noen andre her har lyst til å prøve seg på poteter og dermed gi en karakter?

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jul 2012, 01:15 
Avlogget

Flotte bildet som gjør at tennene løper i vann ( savner sikklesmily). Kommer selv til å unngå all bruk av olje/fett ift alt som dehydreres bortsett fra det som snart skal fortæres.

Har idag kjøpt 2 kg kylling brystfillet. Planen er å kryddre de, steke de "tørt" i en tefflonpanne, og deretter tørke de i maskinen. Når kyllingen er på plass, så er det kyllingsuppe som står på menyen ;)

Har forøverig planer om å dehydrere mengder av poteter, nå som høsten kommet, for langtidslagring. Erfaringer med vanlige poteter mottas med takk!

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jul 2012, 01:21 
Avlogget

Crusoe skrev:
Flotte bildet som gjør at tennene løper i vann ( savner sikklesmily). Kommer selv til å unngå all bruk av olje/fett ift alt som dehydreres bortsett fra det som snart skal fortæres.

Har idag kjøpt 2 kg kylling brystfillet. Planen er å kryddre de, steke de "tørt" i en tefflonpanne, og deretter tørke de i maskinen. Når kyllingen er på plass, så er det kyllingsuppe som står på menyen ;)

Har forøverig planer om å dehydrere mengder av poteter, nå som høsten kommet, for langtidslagring. Erfaringer med vanlige poteter mottas med takk!

Ay! En siklesmiley hadde vært noe. Jeg savner egentlig en rekke smileyer i dette foraet. I neste uke blir det dehydrering av kylling her i gården også. Og det er som du sier: Fett er fy, fy når man skal dehydrere for langtidslagring. Så chips blir med andre ord ikke det jeg får mest av i lageret mitt ;)

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jul 2012, 02:13 
Avlogget

I morgen skal vi lage banan/peanutbutter kjeks :shock: Har også lovet eldsteman at vi skal eksperimentere med en banan/sjokolade variant. Med tanke på at det er 9 brett så blir jeg ikke forundret om det blir en banan/peanutbutter/sjokolade (snickers/hobby variant ;) heller ;)

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jul 2012, 03:16 
Avlogget

..og nå er jo strømprisene så lave at det rett og slett er gøy å bruke apparater som krever strøm ;)

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jul 2012, 12:54 
Avlogget

Crusoe skrev:
..og nå er jo strømprisene så lave at det rett og slett er gøy å bruke apparater som krever strøm ;)

ha ha :lol: jeg satt i natt og tenkte på akkurat det samme. Legg ut bilder av dagens dehydrering, dah. Eventuelt oppskrift. Jeg vil herme hvis det ser bra ut.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jul 2012, 13:50 
Avlogget

Hvor mye strøm trekker disse maskinene? Jeg har sett en del youtube videoer, der jeg forstår det slikt at de trekker i bunn og grunn veldig lite. Omtrent som en PC.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jul 2012, 14:22 
Avlogget

Gullars skrev:
Hvor mye strøm trekker disse maskinene? Jeg har sett en del youtube videoer, der jeg forstår det slikt at de trekker i bunn og grunn veldig lite. Omtrent som en PC.

Tror det står bakpå hvor mange watt dehydratoren bruker.

Et eksempel: En 350W dehydrator som går i 6 timer med en kostnad på 0.75 øre /kWt vil se slik ut i et regnestykke:

0.35kW * 6t = 2.1 kWt
2.1kWt * 0.75 = 1,575

Da vil det coste ca 1 krone og 60 øre å dehydrere i 6 timer. Eller rettere sagt omtrent 26 øre i timen. Jeg er åpen for rettelser, altså. For jeg er ikke noe mattegeni. Men i hodet mitt blir i hvertfall kostnaden noe sånt som det jeg har skissert her.

En oversikt over tørketid finner du her: http://www.food-dehydrator.com/resource ... rator.aspx

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jul 2012, 14:46 
Avlogget

Det høres jo ut som en god deal spør du meg! ;)

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jul 2012, 17:43 
Avlogget

Er det noe poeng å dehydrere poteter.. lagres ikke de greit naturlig?

Strømkostnaden får du igjen som varme i rommet, så det går ikke tapt.. =o)

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jul 2012, 18:01 
Avlogget

Galdre:

Her spiser vi ytterst lite poteter og jeg har heller ikke kjeller, så jeg kan ingenting om normal lagring av poteter.. Men kommer nok til å dehydrere for å lage hjemmelaget potetmos ut av det. Potstappe med melk (i og med at jeg snart har melkepulver) Samtidig som at det sparer litt tid når jeg lager lapskaus.

Jeg har allerede kuttet opp og dehydrert både grønnsaker og kjøtt for lapskaus. Jeg mangler bare å forbrede poteter for det. Og da blir det veldig lettvint. En håndfull av ditt og en håndfull av datt blir en utmerket lapskaus. Jeg har allerede testet ut de tørkede varene (men måtte da kjøpe ferske poteter). Og det ble veldig vellykket. Så man kan kanskje si det slik at man får sin egen "hurtigmat" hvis man kutter opp og dehydrerer. Man sparer også plass når potetene er ferdige som skiver eller terninger (i enten mylar bags eller krukker). Selv synes jeg at dehydrering av poteter er et godt konsept, fremfor at potetene kanskje ligger og halvråtner eller spirer i gedigne sekker. Men det kan komme av at det for meg tar lang tid å gjøre kål på en sekk med poteter. ;)

Det er også såpass mye stivelse i poteter at det kan lønne seg å tørke det, for å bruke det som tykner i enten sauser eller andre ting der man kan behøve stivelse. Multibruk er tingen. Og dehydrering gjør multibruk lettere.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 125 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support