Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017, 11:10

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Blåbær
InnleggSkrevet: 22 Jul 2012, 16:47 
Avlogget

Har vært ute og plukket blåbær to ganger den siste uken. Har hatt med barn og kjæreste, så fikk ikke brukt så mange fokuserte timer jeg hadde håpet. Men vi har klart å plukke kanskje nærmere en liter blåbær til sammen. (Barna spiser sine med det samme.) Nå er de i dehydratoren. Ser at de blir bittebittesmå, og må sannsynligvis plukke nærmere ti liter for å fylle et stort glass med dehydrerte blåbær.
Så lurer jeg på: Kan de lagres i en klar glasskrukke, eller må de oppbevares i farget glass? Hvordan er holdbarheten?
Jeg har ikke fryser, så det er uaktuelt å fryse dem - dehydrering er den eneste langtidslagringsmuligheten jeg har.

Hvordan gjør dere andre det med skogens grøde nå fremover?

Topp

Innleggets emne: Re: Blåbær
InnleggSkrevet: 22 Jul 2012, 21:42 
Avlogget

Lurer på det samme.
Skal også plukke blåber for dehydrering er planen. :)

Topp

InnleggSkrevet: 22 Jul 2012, 21:48 
Avlogget
Brukerens avatar

Vi plukker også bær om høsten. Det går i multe, bringebær, blåbær, og tyttebær. Mesteparten blir syltet og noe blir fryst.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Jul 2012, 22:27 
Avlogget

Oppdaget på skogstur i går at blåbærene er ganske fine i år! Og store! Godt tegn! :D

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:28, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 23 Jul 2012, 12:52 
Avlogget

Problemet med blåbær i dehydrator, kan være at de faktisk innehar en viss fuktighet inni når de ser tilsynelatende ferdigtørket ut. Derfor kan det være smart å prikke hver enkelt med tannpirker (en kjedelig jobb, men det er verdt det) før de tørkes. Uten prikking, vet jeg egentlig ikke hvor lenge de holder. Men hvis du prikker dem og lagrer de i glass (med en oxsygen absorber), kan de holde i minst 20 år. Det beste med all tørket mat er at det lagres mørkt. Så hvis du har f.eks mylar bags, så vil det være det beste. Du kan evt putte alle glassene i en plastoppevaringsboks. Litt alla den typen du får på Europris.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Jul 2012, 15:40 
Avlogget
Brukerens avatar

I følge Matvaretabellen inneholder blåbær 83 % vann. Dette varierer selvfølgelig fra år til år etter hvordan vekstsesongen har vært. Men det gir i alle fall en pekepinn.

Sitat:
2.3. Drying procedure
Drying of blueberries was carried out using our laboratory scale cabinet dryer. The dryer was turned on
to achieve a steady-state temperature before loading the sample. The selected drying temperature was
70ºC for single-stage drying and for the multistage drying, the temperature profile was 90ºC for 90 min,
then 70ºC for 120 min and finally 50ºC until a
moisture content of 10-12% was reached which was
equivalent to water activity (Aw) of 0.60 - 0.65.
At this Aw products are believed to be stable and less
likely to be subject to microbial spoilage.
Relative humidity was maintained at 10±2% throughout the
experiment and the air velocity was 2 m s-1
.
http://pub.jki.bund.de/index.php/JKA/ar ... rticle/379

Så for å komme ned i 10-12 % vann må det fjernes 73 til 71 gram vann per 100 gram friske bær. Med andre ord kan du være rimelig sikker på at bærene er tørre nok dersom du sitter igjen med mindre enn 27 gram tørkede bær.

Husk at sukker i seg selv er et konserveringsmiddel. Når man i tillegg tørker noe som inneholder sukker, oppnår man at det blir lite fritt vann igjen til mikroorganismene og de tørker ut og dør eller går inn i en dvaletilstand. Derfor kan det godt være litt fuktighet igjen i det man tørker. Hvor mye avhenger av hva det er. Hvete bør for eksempel ha mindre enn 13 % for langtidslagring, oljefrø ikke mer enn 8 %. Og altså blåbær 10 – 12 %.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: