Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Des 2018, 13:09

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Male eget mel?
InnleggSkrevet: 29 Des 2017, 00:08 
Avlogget

Hei, nytt medlem her. Har så smått begynt å undersøke mulighet for å male eget mel, fortrinnsvis av den robuste planten Amarant. Hvis denne er ukjent for deg, og du har litt plass å sette av til såing, anbefaler jeg at du Googler planten og gjør deg kjent med den.

Så til spørsmålet; er det noen her som har erfaring med eller særlig kunnskap om dette med å male korn selv? Det jeg vet er at man bør velge naturstein i stedet for stål, fordi det gir litt "gratis" mineraler i produktet.

- Sun Tzu

Topp

Innleggets emne: Re: Male eget mel?
InnleggSkrevet: 29 Des 2017, 07:47 
Avlogget

Nå har jeg ikke stort peil på det å male korn selv, men det jeg har lært fra historien, er at mel malt på en steinkvern var en av hovedårsakene til nedslitte tenner i gamle dager, pga. slitasjestøv/små sandkorn fra kvernesteinen i melet...

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

Innleggets emne: Re: Male eget mel?
InnleggSkrevet: 29 Des 2017, 21:56 
Avlogget
Brukerens avatar

Torea123 skrev:

Så til spørsmålet; er det noen her som har erfaring med eller særlig kunnskap om dette med å male korn selv?
Ettersom jeg har drevet med dette i en del år, så kan jeg vel si at jeg har en del erfaring. Og en del av disse erfaringene har jeg allerede delt på forumet her. Disse kan du finne fram til ved å bruke søkefunksjonen som du finne øverst til høyre. Skriv inn et passende søkeord (alene eller i kombinasjon (som korn, male, kvern, mel og lignende) og brukernavnet mitt på linjen under. Da får du opp alle postene jeg har skrevet som inneholder disse ordene.
Torea123 skrev:
…Det jeg vet er at man bør velge naturstein i stedet for stål, fordi det gir litt "gratis" mineraler i produktet.

Det vil jeg gjerne se gode kilder på.

Det er flere problemer med dette i tillegg til det Cornelius nevner om tannslitasje. For det første hjelper det lite å spise stein dersom mineralene er i en form som ikke kan absorberes fra tarmen. Og om det dreier seg om noe som kan absorberes, bør det ikke være giftig. Det må i tillegg være noe vi både trenger og har mangel på gjennom kostholdet ellers. Men det er ikke uten grunn at knust stein ikke er noe vanlig kosttilskudd.

Og så er det noen praktiske grunner til at naturstein er erstattet med kvernplater i stållegeringer eller keramikk.

Det er jo viktig at kverner er holdbare, lite energikrevende og enkle i bruk. Jeg kjenner ikke til noen kommersielle kornkverner ment for forbrukermarkedet med naturstein. I Anno har det vært brukt noen slike har jeg sett. Så om du kjenner de rette folka er de kanskje mulige å få tak i. Det er sikkert overkommelig å lage en slik selv også for den del. Men har man først prøvd moderne manuelle og elektriske kverner, skal man være svært så dedikert for å foretrekke de antikvariske natursteinkvernene. Mulig ja, men med de flotte alternativene vi har nå, tror jeg ikke det er mange som orker å drive på den måten nå til dags. I alle fall ikke i lengden.

Det du ikke nevner, men som en del er opptatt av, er at slitasje kan føre til at rester av stål og keramiske kvernplater havner i melet og at disse restene kan være et helseproblem. Altså det motsatte av det du er inne på. Så vidt jeg har forstått skal de fleste keramiske plater være laget av hovedsakelig corundum. Det er et svært hardt og bestandig materiale som vil passere tvert gjennom tarmen uten å bli absorbert om det havner i melet. Bare du har fått det fobi tanngarden, går det tvert gjennom systemet på samme måte som naturstein vil gjøre, uten å bety noe til eller fra ernæringsmessig eller helsemessig. Partiklene fra moderne møller vil stort sett være mikroskopiske, langt færre og gjennomgående langt mindre enn fra natursteinkverner. Stoffene som brukes i kvalitetskverner er garantert uproblematiske for bruk i kontakt med næringsmidler. Jeg bekymrer meg ikke for dette i det hele tatt.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: