Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Nov 2017, 23:45

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 14 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Holbarhet på hermetikk?
InnleggSkrevet: 16 Jun 2012, 21:55 
Avlogget

Hei

Jeg vet at det er datostempel på dem, men hvor lenge holder egentlig en boks med hermetikk?
Noen her som vet?
Det samme gjelder egentlig frysetørret mat som Dryteck,Mountain House, Suppeposer ol.

Topp

Innleggets emne: Re: Holbarhet på hermetikk?
InnleggSkrevet: 16 Jun 2012, 22:25 
Avlogget

Hermetikk? De skal etter sigende holde seg i all evighet. Jeg har i alle fall spist rsp fra sent åtti tall uten problemer. Resten tør jeg ikke uttale meg om...

Velkommen Rune!

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jun 2012, 22:51 
Avlogget
Brukerens avatar

Hei, og velkommen til forumet:-)

Som Frøyatro sier så holder hermetikk seg i utgangspunktet langt over påstemplet holdbarhetsdato. Så lenge innholdet ser bra ut og ikke lukter så er de nok spisende. Har selv spist noen bokser som har gått et par år over dato uten å ha merket noe som helst forskjell fra nye bokser.

Bokser som buler ut/sveller må ikke spises da de visstnok inneholder bakterier.

Når det gjelder frysetørret mat så mener jeg at det samme gjelder som for hermetikk - så lenge den lagres riktig.

Her er en link som forteller litt: http://grandpappy.info/hshelff.htm

Topp

InnleggSkrevet: 22 Jun 2012, 09:03 
Avlogget

Så å kjøpe en boks med grønnskaer, lapskaus, kjøttkaer, spagetti osv. som går ut i f.eks.2015 vil mest sannsynlig være like god i 2020 - 2025 ?

Topp

InnleggSkrevet: 22 Jun 2012, 16:47 
Avlogget
Brukerens avatar

westax skrev:
Så å kjøpe en boks med grønnskaer, lapskaus, kjøttkaer, spagetti osv. som går ut i f.eks.2015 vil mest sannsynlig være like god i 2020 - 2025 ?

Først velkommen til deg Westax! Og til deg Rune som startet tråden.

Så til spørsmålet ditt: Nei, den vil ikke være like god i 2020 - 2025.

Smaken vil være dårligere, vitamininnholdet lavere, innholdet av skadelige stoffer fra harskningsprosessen av det fettet som måtte være tilstede, er høyere. Men det er ikke sikkert du vil være i stand til å smake deg fram til dette. Det avhenger av hvor god smak du har - og hvor sulten du er. Og dessuten kan noen av disse tingene bare oppdages ved kjemiske analyser.

Men så sant forseglingen fortsatt er 100 % og den ble forsvarlig hermetisert i utgangspunktet, vil du neppe bli akutt syk av å spise den. Og har du ikke noe annet, kan den jo være livreddende der og da. Men å basere seg på slik mat over lengre tid er neppe helsefremmende. "Boksemat" er i utgangspunktet dårligere ernæringsmessig enn fersk mat. I en krisesituasjon er det viktig å forsøke å spise så sunt som overhode mulig for å styrke motstandskraft og yteevne generelt. Sørg i alle fall for å lagre vitaminpiller i tillegg dersom du satser på et stort lager av boksemat.

Så har du overhodet noe valg, så spis fersk og variert kost. Og roter lagervarer FØR de "går ut på dato". "Best før" gjelder ikke bare smak.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Jun 2012, 17:40 
Avlogget

Boksemat er nødmat lenge før de går ut på dato.. nærmest for gift å regne...

Vitaminpiller er vel og bra, men mye av det som finnes på markedet går rett igjennom og ender i skåla. Har ikke noe oversikt over merker, men kjøper du de billigste er det bare å hive pengene i do. Kjøp SVINDYRE vitaminer om du først skal... ellers kommer jeg til å gjenta spiring av frø til det kjedsommelige.. selv om disse gjerne kan plantes istedet...

Vitaminer i kapsler er syntetiske, spirer er organiske... hva tror dere kroppen gjør seg best nytte av?

Topp

InnleggSkrevet: 24 Jun 2012, 23:00 
Avlogget
Brukerens avatar

Vitaminpiller hører absolutt med i prepping, er greit å ha som et supplement hvis du tvinges til å spise vitaminfattig mat (f.eks. vinterstid).
Men etter det jeg har lest mister de en del av effekten når datoen går ut, så å lagre for over 2 års forbruk er kanskje ikke så hensiktsmessig.
Ellers er jeg ingen tilhenger av å spise de til daglig, spiser du riktig får du i deg alt naturlig ellers.

Boksmat hører også med, ikke fordi man skal leve av det hver eneste dag, men som supplement og variasjon.
Det er faktisk veldig viktig å variere middagen/måltider. Hvis du f.eks. i en langtids survivalsituasjon er nødt til å spise lagret korn og bønner hver eneste dag, kan du faktisk bli så lei at du ikke orker å spise tross sult, og det blir farlig. Derfor er det også viktig å variere maten med smaker fra krydder og urter.

Boksmat med kjøtt har ofte mye salt også, men i survivalsituasjoner med hardt arbeid kan jo dette absolutt være gunstig.

Og tilbake på topic, har selv spist masse hermetikk som var 5-6 år over dato, og den var akkurat like god. Eneste hermetikkproduktet jeg har vært borti som har problemer med lagring er tomater, virker som om syren "spiser hull" i boksene, de begynner å lekke 1-2 år etter best-før. Ihvertfall har mine bokser det, så jeg passer på å spise de før utløpsdatoen.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jul 2012, 22:59 
Avlogget

Innlegget er bare basert på synsing, samt hear'n said fra nettet, men som jeg har lest, så virker det som om hermetikk er nær sagt uendelig i hylleliv.

Etter sigende er best før dato, kun basert på at det da er mulig at det kan forekomme endring på smak, næringsinnhold eller farge. Det med vekt på ; kan forekomme. Fremdeles ikke empirisk basert, men om man leter på nettet så finnes det vitnesbyrd om svært lang holdbarhetstid på mye ulik hermetikk. Som ex så er vist 7+2 år gammel ost, like god som før bbf dato, hermetisk brød er like bra 50 år etter dato. Som skrevet; ingen egene opplevelser, men frukter fra nettet.

Linker kan sikkert skaffes ved behov, men min egen hukommelse, fra før 2 års grensen ble eu standard var at man lo av hermetikkbokser, det var ikke næringsinnholdet som var viktig, men hvor lenge siden det var siden boksen gikk ut :oops: Ja de 70åra....

Forsvarets Rester av Sprengt Personell rsp, har jo også en fanskare hvor alderdom er viktigst, langt før smak. Med tanke på at RSP før i hovedsak bestod av fett, så undrer jeg om det er mulig å forsøke å lagre fett på nesten samme måte? Karbohydrater er greit nok (teoretisk), proteiner likeså, fiber under føttene, og det blir garantert ikke færre vitaminer enn i dag...dermed blir fett akilleshælen... Hvordan kan man lagre fett godt? Og så lenge som mulig? Siden Forsvaret klarte det tidligere, så må det vel la seg gjøre om man hermetiserer det?

Vel sporet av fra hermetikk til fettlagring :oops: Satser uansett selv på å lagre bokser som går langt utenfor best før datoen.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Jul 2012, 17:00 
Avlogget

Ikke vet jeg hva det du kaller RSP er for noe, men angående forsvaret: Da min far var i militæret en gang på slutten av 60-tallet skal feltdietten ha bestått av "død mann på boks", i dette tilfellet hermetikk av god gammel årgang, angivelig førkrigs. Hvor mye han overdriver vet jeg ikke, men skulle ikke forundre meg om det egentlig var "overskudd" etter tyskerne, de la jo igjen litt av vert da de dro (angående tyskernes etterlatenskaper så kasta vi da jeg var i sjøforsvaret en kasse med tyske enkeltmannspakker anno 1943...). Selv kosa jeg meg med ymse drytek fiskesupper og viltgryter som resten av gutta i troppen ikke var så glad i, litt salt men jeg klager ikke!

Personlig ser jeg ikke noe problem med utgått hermetikk, hverken i gode eller dårlige tider. Men så spiser jeg stort sett hva som helst så lenge det ikke lukter (veldig) vondt. Mat er mat, og noen ganger er alt mat!

Topp

InnleggSkrevet: 11 Jul 2012, 22:53 
Avlogget
Brukerens avatar

Jada, det finnes folk som ikke smaker forskjell på en Gran Coronas Mas La Plana og en italiensk bordvin. Eller en nyåpnet makrell i tomat og en fra fire dager siden. Disse vil sikkert gå god for 100 år gammel hermetikk også, men det er ikke en garanti for at det er trygt å spise særlige mengder av denslags. At man ikke dør, eller blir akutt syk av noe betyr ikke nødvendigvis at man har godt av det. Også arsenikk kan inntas i en mindre mengde uten at man dør av det.

Gammel mat er først og fremst farlig på sikt dersom den ikke da er infisert med farlige bakterier eller toksiner i tilstrekkelig store mengder da.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Jul 2012, 11:02 
Avlogget

Asparges skrev:
Ikke vet jeg hva det du kaller RSP er for noe, men angående forsvaret: Da min far var i militæret en gang på slutten av 60-tallet skal feltdietten ha bestått av "død mann på boks", i dette tilfellet hermetikk av god gammel årgang, angivelig førkrigs. Hvor mye han overdriver vet jeg ikke, men skulle ikke forundre meg om det egentlig var "overskudd" etter tyskerne, de la jo igjen litt av vert da de dro (angående tyskernes etterlatenskaper så kasta vi da jeg var i sjøforsvaret en kasse med tyske enkeltmannspakker anno 1943...). Selv kosa jeg meg med ymse drytek fiskesupper og viltgryter som resten av gutta i troppen ikke var så glad i, litt salt men jeg klager ikke!

RSP og Død mann på boks er akkurat samme produkt. Vi kalte den Rester av Sprengt Personel.
RSP er en blanding av kjøtt og fett 50/50. Et utmerket produkt i trange tider. smaker som leverpostei.
Da jeg var inne på slutten av 90 tallet fikk vi utlevert bokser med RSP fra 60 og 70 tallet. (Produksjonsår, ikke best før)

Topp

InnleggSkrevet: 23 Aug 2012, 08:22 
Avlogget

Eg leste på nettet en utsagn fra hermetikk produsentene i usa, som svar på forespøsel fra momoner kirken. Det de sier er at så lenge boksen er hel, ikke skadet (bulket) eller buler ut, så er den trygg å spise. "Best før datoen" på boksen gjelder smak og næringsinnhold. Når den går ut på dato er den er trygg å spise, men vil ha tapt seg med tanke på smak og næring.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Aug 2012, 16:54 
Avlogget
Brukerens avatar

Det er en sannhet med modifikasjoner. For fettfrie produkter gjelder den ubetinget med et forbehold om at man ellers får nok av de næringsstoffene som er blitt ødelagt av tidens tann i hermetikken. Men for mat som inneholder fett må man gå til ganske drastiske virkemidler for å hindre at fettet harskner med tiden. Det er nemlig ikke slik at fett kun harskner når det er oksygen til stede – og det er det jo ikke i vesentlig grad i en hermetikkboks. Harskning skjer også ved hydrolyse uten oksygen.

Produsenter av hermetikk har noen triks i ermet som de ikke snakker så høyt om, men som du kan lese i form av E-nummer og kryptiske navn på innholdsdeklarasjonen. Det finnes altså stoffer som kan forsinke harskningen. Noen av disse er forbudt og andre har terskelnivåer for hvor mye som anses som trygt i et vanlig kosthold. Mange er helt harmløse, men kanskje ikke så effektive for virkelig lange lagringstider.

Det er nok også terskelnivåer for hvor mye av de stoffene som dannes ved harskning som er tillatt i mat. Og ved disse ”Best før”-datoene er man nok godt under slike verdier. Men man skal også være klar over at harskning starter helt fra dyret slaktes eller maten høstes. Til å begynne med tar stoffer som finnes naturlig i cellene seg av disse stoffene og uskadeliggjør dem, men til slutt er de brukt opp. Matindustrien tilsetter konserveringsstoffer for å forlenge holdbarheten, men de kan ikke tilsette hva som helst og hvor mye som helst. Så før eller siden vil også fettet bli tilstrekkelig harskt til at det ikke er bra for oss. Og dersom slik hermetikk utgjør en for stor del av den totale kosten, kan det nok være at disse tersklene blir overskredet med god margin for mange stoffer.

Når ekspertene, både de du henviser til og hjemlige eksperter i Mattilsynet for eksempel, svarer på om det er TRYGT å spise hermetikk etter ”Best før”-datoen, så gjør de det på visse betingelser. De svarer IKKE på om det er SUNT å ha et kosthold som HOVEDSAKELIG består av hermetikk som er mange år over ”Best før”. De svarer ikke på om det kan føre til nedsatt motstandskraft mot sykdom og redusert fysisk og mental yteevne dersom man lever slik i 3-6-12 måneder. De svarer på om det er vesentlig fare forbundet med å spise en boks eller to en gang i blant og for øvrig spise som folk flest.

Men det er ikke bare det en survivalist bør være opptatt av etter min mening. Når den første panikkpreppingen etter at man har ”våknet” er over, er det tid for å sette seg ned og tenke litt grundigere gjennom sakene. Det er ikke gitt at når et matlager er fortært, så er alt tilbake til det vante, butikkene åpne og overfylt av sunn mat. For alt det jeg vet, kan det godt være at et matlager for de fleste bare vil være et supplement til kjøpemat. Noe som hjelper dem gjennom en høyst personlig vanskelig fase. Men om det verste skulle skje og vi mer eller mindre kun har det vi har i dette lageret og lite annet, blir situasjonen en annen. Derfor bør vi tenke på om det er viktig OGSÅ å sørge for at lageret ikke skal svekke oss for tiden etter at ”noe” har fått oss til å spise det opp.

Og er svaret JA, blir det viktig med slike ting som:
• Rotasjon – Det vil si spise opp det eldste og fylle på med nye varer etter hvert
• Variasjon – Ha tilstrekkelig mange forskjellige ting slik at en ikke blir matlei og dessuten ->
• Riktig næringssammensetning og unngå tomme kalorier med mindre disse er backet skikkelig opp av skikkelige ernæringsmessige tungvektere
• Best mulig lagringsforhold – Beskyttelse mot nedbryting av lys, temperatur, fuktighet og oksygen
• Kunne tilberede mat av det man har på lager og helst like den også

Så da kan en heller stille spørsmålet om hvorfor i all verden man skal la hermetikken gå over dato? Og hvorfor sørger man ikke for å spise opp slike bokser etter hvert som man oppdager at man har vært uoppmerksom og latt noe gå over dato? Da slipper man å risikere å ha som eneste alternativ et lager med ”Best før” for 10-15 år siden.

Oppsummert blir altså svaret: Ja, det er riktig isolert sett! Men det er ikke særlig smart å legge opp en strategi som kan medføre et lager som var "Best før" for mange år siden.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Aug 2012, 17:37 
Avlogget

Eg er helt enig med deg Bamse Brakar. Rotasjon er noe som må gjøres.Det er ikke bare a lagre og så ta hele lageret ut og begynne på nytt.Personligt holder vi på med å bygge opp lageret sakte men sikkert.F.eks handle det doble av uke behovet på enkelte varer(alt etter pris,det koster endel også)til vi er oppe i ønksket nivå,så er det bare etterfylling av det som blir brukt.Det du skriver om å spise fra lageret er en selvfølge.Det siste som trengs i en SHTF situasjon er å begynne med uvant mat.Det er nok stress om ikke vi skal begynne å lære å lage mat fra lageret.Da er det mye bedre å bruke etterhvert,så det ikke blir stress med maten og.Det gjelder ikke minst resten av familien.De blir også påvirket av situasjonen,spesielt mindre barn.Spiser man fra lageret blir det også rotert samtidigt da er det en problem mindre.Når det gjelder nærings sammensetningen så må eg ihvertfall bli flinkere til å lese etiketten på maten. Det blir litt for enkelt å bare tenke på lagringstid,man skal kunne leve av det.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 14 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: