Jag gör ganska mycket ost , men bara av komjölk . Har haft egna jerseykor och handmjölkat .
Har aldrig gjort mesost , men däremot messmör av vasslen som blir kvar efter den vanliga osten .
Vasslen innehåller ju stora mängder mjölksocker så att tillföra extra socker är obehövligt . Däremot brukar jag ta lite lite grädde i alldeles på slutet för att få messmöret lite mjukare och lättare att bre .
Gör oftast en lokal variant på koost som ska pressas måttligt (5 kg ) under några dagar och vändas ofta för att sedan läggas ner i saltlake . Efter det kan man parafinera om man vill eller bara lagra den på hylla . Man får se upp med mögel och torrsprickor mm .
Men rikgtigt lagrad håller den i månader .
En sak man kan tänka på är att ostutbytet från vasslan blir större om man tillsätter ca 10 % surmjölk tex fil eller gräddfil till mjölken innan man tillsätter löpen .
Måste man blanda mjölk från flera mjölkningar så ska den första kylda mjölken värmas så den får samma temperatur som den nya mjölken . Om man inte värmer så kommer grädden i den mjölken inte att hamna i osten utan delar sig och följer med vasslen ut i stället . Så vill man ta tillvara grädden och få en gräddigare ost så .
Men är man ute efter riktigt mager ost så är det ett sätt att kyla mjölken med för att få grädden att försvinna med vasslen .
Kärnmjölken efter att man gjort smör används här till tunnbrödsbaket , brödet blir så mycket bättre om kärnmjölk används som degvätska .
Delar gärna med mig av recept om ni är intresserade . Men vet också att man i Norge har mer traditioner och kunskaper kvar än i sverige .
En mycket bra bok för den intresserade är Ost , smör och surmjölksprodukter till husbehov av Ingrid Dam
http://www.bokstugan.se/bok/10817.html