Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 16 Des 2017, 17:01

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 36 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 17 Jun 2012, 11:09 
Avlogget
Brukerens avatar

nettvenninnen skrev:
Hvis jeg klarer å finne igjen bilder av selve produksjonsprosessen, så kan jeg senere se om jeg får vist dere hvordan ting så ut både før og etter tørking (hvis det er av interesse) :)

Jeg er helt klart interessert! Hadde satt pris på det hvis du kunne gitt en slags dehydrering for dummies introduksjon til feltet også. F.eks. i forhold til re-hydrering og hvorvidt det i det hele tatt er aktuelt når man skal gjøre bruk av matvarene igjen. Holdbarhet, hvor man finner krukker osv. :)

Topp

InnleggSkrevet: 17 Jun 2012, 11:12 
Avlogget

Jeg er fullstendig enig med zXc, og er kjempe interessert i mer info! :)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Jun 2012, 18:39 
Avlogget

Vi har en Sedona med plass til ni brett. Veldig fornøyd!

Topp

InnleggSkrevet: 29 Jun 2012, 01:09 
Avlogget

Har medelt at jeg er mer enn normalt interessert i en av de store modellene til sabona. Siden nød er den bakende.... kvinnes mest fortrolige, så har jeg nå laget skuffe lufttørring i steden....venter og ser..
K
Vil ha en tørkemaskin..

Topp

InnleggSkrevet: 14 Jul 2012, 15:41 
Avlogget

Hei og hå. Ja, jeg kan gjerne legge ut en del info. Skal prøve å ta meg tid til det snart :) Akkurat nå eksperimenterer jeg litt med kjøtt, for jeg er ferdig med å produsere den frukten jeg behøver. Kjøtt er vanskelig, da jeg ser at det behøver en lang tørketid ( i hvertfall for de som er litt utålmodige av seg) og fettinnholdet på kjøttet bør være lavt.

Det som er litt merkelig er at da jeg forsøkte å dehydrere spekepølser ( i skiver), mens jeg samtidig også dehydrerte skinke i tynne skiver, så tok skinken både farge og smak fra spekepølsene. Ble egentlig litt skeptisk til spekepølser etter dette. Trøsten er at det i såfall blir billig tørket spekemat hvis det holder med å kjøpe noe rimelig skinke som man setter sammen med noen skiver spekepølse... :lol: Smaken og fargen ble helt lik. Så det er et lite mysterium.

Neste prosjekt blir å dehydrere egg. Håper på å få til en god slump med eggepulver, for det kan være kjekt å ha hvis man f.eks skal lage pasta. Med mel og egg kan man i grunn lage pasta etter behov. Tar en del bilder for tiden og håper å legge det ut snart. God helg!

Topp

InnleggSkrevet: 23 Jul 2012, 19:28 
Avlogget

I dag ankom endelig min Excalibur :D Første runde med tørking starter opp i kveld ;)

Topp

InnleggSkrevet: 23 Jul 2012, 19:54 
Avlogget

Crusoe skrev:
I dag ankom endelig min Excalibur :D Første runde med tørking starter opp i kveld ;)

Gratulerer så¨mye!! Lover deg at maskinen er verdt pengene sine. Gi gjerne et varsel om hva du bryner deg på. Er litt moro å høre om hva folk har i dehydratoren til enhver tid. Akkurat nå har jeg en haug med groblader der inne...Men i morgen blir det nok kjøttdeig eller kyllingfilet. Anbefaler deg epler med kanel. Det var det første minnet jeg har om dehydratoren min. Vannvittig godt. Sjekk også YouTube for tips av alle slag ;)

Topp

InnleggSkrevet: 23 Jul 2012, 20:02 
Avlogget

Takker så mye for tips. I kveld er det innkjøpte nektariner og epler som skal testes. Neste runde blir nok neper fra kjøkkenhagen, bær fra lia...og forhåpentligvis går det slag i slag derfra :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 25 Jul 2012, 23:15 
Avlogget

Er klar over at dette ikke er "erfaring med dehydrator" tråden, men klarer ikke å la vær ;) "...bare må legge ut litt egen info :oops:. Tørking av rips og solebær et så langt ingen suksess :o Det hele ligner mest på et lag med litt fuktig glassmanet, med frøkjerne, og jammen har solebærene også satt stygg farge på bunnmattene.

Resten er sålangt vellykket. Som jomfru innen maskinell dehydrering, så er nok betraktningene her gammelt nytt å regne ;) Gulrøtter, rabarbera, maineper og redikker har gått svært bra. Alle vil bli inngredisenser (ok, ikke rabarberaen da..) i fremtidige supper. Appelsin gikk svært bra, smakte godt også. Og til slutt; Nektariner! Jeg finner knapt ord for den smakseksplosjonen nektarinene gav i munnen :shock: Ved første tygg ble jeg lettere skuffet, de smakte litt som de så ut, men etter to sekunder...FANTASTISK :shock: :shock:

Kommer det fler innlegg om dehydrering, så legger jeg det under matlagingstråden. Unødvendig å nevne at jeg er svært fornøyd med maskinen vår :D

Topp

InnleggSkrevet: 25 Jul 2012, 23:33 
Avlogget

Crusoe skrev:
Appelsin gikk svært bra, smakte godt også :D

:o Seriøst?? Jeg dehydrerte appelsiner tidlig på sommeren og det er noe av det værste jeg har smakt i hele mitt liv. Var da jeg kom på at det antagelig er derfor tørkede appelsiner blir brukt til pynt. Men nå mistenker jeg at jeg kanskje hadde dårlige appelsiner (?) Det nest værste jeg har prøvd ut er speket hjortepølse... Det smaker hunde eller kattemat. Husker at jeg smakte på kattemat som lita jente (glemmer ikke smaken) og disse pølsene (ferdig dehydrert) smakte nogen lunde likt.

Ellers byr dehydrering på helt vannvittige smaksopplevelser. Alt av smak blir veldig forsterket. Og som jeg tidligere har nevnt: Ingenting slår dehydrert fersk champingnon. Dehydrert påleggskinke er også veldig snacksy. Og i morgen skal jeg dure i gang noen kilo med strimlet storfekjøtt. I dag gjorde jeg unna mange kilo med mager kjøttdeig (Husk å skyll av eventuelt fett etter koking, hvis du skal prøve deg på kjøttdeig!!!)

Moro med tilbakemelding fra en "jomfru". Ønsker meg en egen kategori som heter dehydrering... hint, hint til moderator... ;)

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jul 2012, 00:09 
Avlogget

En kompis av meg har bestemt oss for å kjøpe Excalibuer maskinene også! Blir spennende!

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:24, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 28 Jul 2012, 18:35 
Avlogget
Brukerens avatar

Kommer til å bestille meg 9-bretts versjonen nå, ser de har redusert pris nå også! :)

Topp

InnleggSkrevet: 29 Jul 2012, 19:05 
Avlogget

Bestilte meg nettopp 9-bretts versjonen selv! 3000 spenn med frakt var en alright pris!

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:27, endret 2 ganger.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Jul 2012, 19:56 
Avlogget

Nettveninnen: Hvor har du fått tak i glassene / krukkene dine?

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/90213549/

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/50213546/

Er disse ok å bruke? Like OK som norgesglass?

Hva bruker dere andre?

Topp

InnleggSkrevet: 19 Feb 2017, 10:56 
Avlogget

Noen som har en god skisse for vedfyrt dehydrering,
Og/eller evt. God beskrivelse om det grunnleggende
Ved tørking? Samt elementer for å øke effekt.
Ikke interisert i sol dehydrator. Siden sola fort kan være
Borte når det er tid for å tørke noe.
(Men kan godt legge til metoder hvor den hjelper til)

Mht vedfyrt: vanlig ovn eller "rakettovn"?
(I mangel på norsk oversetting så ble det slik)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 36 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support