Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017, 11:03

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 36 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 26 Feb 2017, 13:05 
Avlogget

Ang, vedfyrt tørking. Mulig dette svaret er urovekkende kjedelig ettersom man ikke må kjøpe noe, men min mor pleide alltid å tørke epler på vedovnen i seg selv. Man tar rett og slett bare noen flate steiner og oppå dem legger man så en stekerist (type ovn), og siden epler (eller andre ikke dryppende ting man vil tørke). Den varme lufta stiger jo rett fra ovnen så ingen vifte er nødvendig. Regulere varmen med mengde ved evt. høyde på steiner. Om ønskelig kan man sikkert få til å lage flere lag med å ha nye steiner så så ny rist.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Feb 2017, 13:48 
Avlogget
Brukerens avatar

"Prepping is a material sport, biatch!" :P

en variant av den med rist er å skive eplene, trekke dem på snører og spenne snørene over ovnen. Det går noen kilo epleringer her i året og vi har ikke så mange rister.

et aber med å tørke over ovn er at det ofte ikke er behov for å fyre så veldig når eplene skal tørkes. men det er jo et greit alternativ.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Feb 2017, 17:54 
Avlogget
Brukerens avatar

Draugjeger skrev:
...et aber med å tørke over ovn er at det ofte ikke er behov for å fyre så veldig når eplene skal tørkes. men det er jo et greit alternativ.

Ja, det er et problem! En mulighet er å kombinere tørking og røyking av fisk/kjøtt. Der er det mer sammenfall av sesonger. Jeg ser for meg et tørkeskap over røykovnen som fanger opp varmen fra oven med et slags skjørt. Det tørkeapparatet jeg har lagd selv kan utmerket brukes slik. Og det er en smal sak å bygge noe beregnet på de firkantede tørkeristene til det jeg har kjøpt.

Ellers så er jeg ening i at soltørking kan være noe usikkert her til lands. Men husk at selv om det er litt overskyet, kan man få en del varme fra solen. Samtidig regnvær blir verre.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Feb 2017, 18:00 
Avlogget
Brukerens avatar

I et tidligere innlegg skrev jeg at om jeg skulle kjøpe et tørkeapparat, så måtte det bli Exalibur. Men da jeg omsider gjorde det, satset jeg heller på Tribest Sedona Combo med brett i rustfritt stål.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Feb 2017, 11:35 
Avlogget

Jeg har en enkel sak fra OBH, selvsagt så sikler man på maskiner som Excaliber.
Men for prisen så er jeg godt fornøyd med den, den tørker fint både gulrøtter og søtpotet(som er mine favoritter)

Topp

InnleggSkrevet: 28 Feb 2017, 21:23 
Avlogget

Draugjeger skrev:
et aber med å tørke over ovn er at det ofte ikke er behov for å fyre så veldig når eplene skal tørkes. men det er jo et greit alternativ.

Det finnes flere arter med vinterepler som kan høstes sent på høsten og siden lagres flere mnd. For de med plass til ett frukttre ekstra kan jo kanskje dette være en ide? Ulempen er at de er på langt nær så gode, men fungerer fint tørket som snack, i kaker og som grøt. Det er også jo artig å kunne spise egne epler når snøen ligger høyt utenfor. Ellers så er jo vedovnstørking selvfølgelig langt mindre effektiv enn "ekte" tørkere. Skulle imidlertid strømmen ha gått er det som sagt mulig å greie seg med de ting man allerede har, og da vil jeg regne med at ovnen kommer til å brenne nesten hele dagen pga. matlaging uansett.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 36 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support