Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Nov 2017, 07:18

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 36 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 06 Jun 2012, 09:38 
Avlogget

Nå har jeg en stund kikket på dehydratorerer. Jeg vet det er en del teknikker man kan tørke mat på, men jeg synes en dehydrator virker veien å gå.

Så lenge man har elektrisitet så vil nok en slik være gull. De trekker faktisk veldig lite strøm av de youtube filmene jeg har sett. Selv om de går i mange timer når man skal feks lage Beef Jerkey.

http://www.sanabona.no/kjokkenutstyr/16-excalibur-dehydrator-med-5-brett-og-timer

Excalibur Dehydrator med 5 brett og timer

http://www.youtube.com/watch?v=EHy4vfdsBHo&feature=plcpElektrisitet testen

Jeg kommer sansynligvis til å invistere i denne etter ferien. Kona er veldig positivt for å få en slik i hus også. Bortsett fra prepping så er det kjekt å ha for å lage mat når man skal til langt til fjells! Også til å lage sunn snacks.

Har sjekket litt andre og priser i utland. Men dette er hva jeg kommer frem til. Er det noe feil innen 5 år så har man en forhandler og norsk lovverk å forholde seg til! ;)

Hva med dere andre?

Bilde

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 02:36, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jun 2012, 14:29 
Avlogget

Heisann Gullars, jeg har gått for samme typen som deg....betalte ca 2500,- Kjøpte den fra et firma i Oslo.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jun 2012, 15:25 
Avlogget

Har du link? 8-)

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 02:37, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jun 2012, 17:41 
Avlogget

Desverre, bestilte den via en kamerat. Jeg slengte meg på samme ordre som han ;)

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jun 2012, 18:11 
Avlogget
Brukerens avatar

Skauen skrev:
Desverre, bestilte den via en kamerat. Jeg slengte meg på samme ordre som han ;)

Tipper det var fra Sanabona som det er linket til i første innlegg i tråden her. De har enerett for import til Norge og holder til nær Oslo, nærmere bestemt Østerås.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jun 2012, 20:14 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg har en jeg har laget selv. Den har 8 brett som til sammen gir litt over 0,7 m2 tørkeflate. Varmeelementet er plassert under slik at den varme luften stiger opp av seg selv. Dermed trengs ingen vifte.

Ettersom jeg har en dehydrator som fungerer bra har jeg ennå ikke kjøpt noen. Men skulle jeg kjøpt en, ville det blitt en Excalibur. Ikke den med 5 brett, men den med 9. Den minste har bare ørlite mer tørkeflate enn min hjemmelagde, mens den store er på hele 1,39 m2. Min erfaring er at man sjelden får FOR god plass! Spesielt ikke dersom man tenker på å tørke for langtidslagring.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jun 2012, 15:30 
Avlogget

Jeg har den maskinen som du har vist bilde av, men jeg anbefaler deg å skaffe en med ni hyller. For da får du laget nesten dobbelt så mye når du først lager. Bildet jeg har lagt vekk her er min tørkeproduksjon de ni siste dagene. Og her i gården går dehydratoren 24/7. Det ser ikke mye ut, men slik som i de to største og tykkeste krukkene er det nøyaktig ti kilo med grønnsaker. Man blir litt overrasket over hvor lite plass ti kilo tar når det er dehydrert. I rehydrert tilstand blir grønnsakene slik som før.

Bilde

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jun 2012, 18:35 
Avlogget

Steike! :) Det må jeg si! Imponerende!

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 02:34, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 11 Jun 2012, 13:51 
Avlogget

Imponert jeg også. Ser ut dehydrering er tidkrevende greier. Selv om du kjører på 24/7 nettvenninnen, blir det ikke særlig overskudd av ferdigvare for å evt selge videre ser det ut som (?)

Synes dette virker trivelig å holde på med.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Jun 2012, 19:39 
Avlogget

vandreren skrev:
Imponert jeg også. Ser ut dehydrering er tidkrevende greier. Selv om du kjører på 24/7 nettvenninnen, blir det ikke særlig overskudd av ferdigvare for å evt selge videre ser det ut som (?)

Synes dette virker trivelig å holde på med.

Nai. Har ingen ambisjoner om å selge noe videre :) Her klorer jeg til meg all den tørrvaren jeg kan få hanket ut. Tror jeg regnet det ut til at det vil ta ca 21 dager å lage et års forbruk med eksempelvis wokblanding. Og da for to personer. Og at dette igjen ville ha fylt opp 45 store krukker. Men så orket jeg ikke tanken på wok 4 dager i uken, så jeg ender opp med å lage en god del sopp, brokkoli,løk og andre ting. Tørket sopp er forøvrig den nye snacksfavoritten her i huset. Gud av meg. Det er en helt ny verden av smaker som åpenbarer seg når noe er tørket. I Asia brukes tørket sopp som smaksforsterker.

Disse siste ukene har jeg laget mye frukt. Det du ser i krukkene er også bananer, melon, kiwi, mango,fersken og pærer. Hadde også epler med kanel + chips fra søtpoteter, men det ble spist opp... Vanligvis får jeg produsert mye mer. Men frukt tar lang tid å tørke. Sopp, urter og grønnsaker tar mye kortere tid, slik at man kan kjøre på med to ladninger i døgnet :)

Har enda ikke kommet til fasen for tørking av kjøtt. Tenkte å konsentrere meg om frukt og grønnsaker først. Til helgen vil jeg prøve meg på løk, men da må jeg nok flytte dehydratoren til garasjen, for løk lukter veldig i huset.

Det ser kanskje lite ut det jeg har laget, men jeg var så heldig å få to store kasser med frukt fra en skole (frukt som ikke ble spist opp av elevene). Og det er seriøst vannvittig mange kilo med ferskvare som har gått med i produksjonen.

I de to krukkene med sopp, så er det faktisk tre kilo sopp. Og det er ganske så mange middager med champingnon. Champingnon er en lett vare i seg selv ;) Jeg er litt usikker på hvor mange kilo pærer jeg har i krukkene, men jeg tror ikke at jeg tuller når jeg sier at det er mellom syv og ti kilo pærer der (til sammen). Pærer smaker litt svak karamell når det er tørket.

I den minste krukken (der man skimter litt kiwi) har jeg 2,5 kilo med tropisk frukt. Jeg fikk litt sjokk når det ble ferdig, for det ble lite ut av mye. Gul melon er noe av det beste jeg har smakt i tørket form.Hvis jeg klarer å finne igjen bilder av selve produksjonsprosessen, så kan jeg senere se om jeg får vist dere hvordan ting så ut både før og etter tørking (hvis det er av interesse) :)

Om noen lurer på hva det er i krukken med grønt i, så er det Stevia. Stevia er en urt som er MINST 30 ganger søtere enn sukker. Og det er kalorifritt ;) Stevia kan brukes som erstatning for sukker. Og innholdet i krukken vil vare i mange år fremover, for man trenger ikke å bruke så mye av det. Jeg anbefaler (for de som kan dyrke) å se litt på om Stevia kan være et godt alternativ til sukker :) Her hjemme har jeg en pose sukker i årevis, fordi jeg bruker Stevia til det meste.

Hupz...Det ble litt langt dette. Håper ikke at noen synes at jeg kupper tråden. Blir bare så ivrig... :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 12 Jun 2012, 12:55 
Avlogget

Ser ut for at jeg har gjort dehydrering mer komplisert enn det er, og derfor ikke gjort det.. :p

Dette er virkelig inspirerende! Må sette igang selv snart!
Kanskje høre på butikken om jeg kan begynne å hente frukt og grønt som skal kastes.. =o)

Hørte fra ei dame i en soppforening at en skal være forsiktig med å spise rå sopp. Enkelte typer inneholder noe som visstnok kan ødelegge magesekken om de ikke blir varmebehandlet..

Topp

InnleggSkrevet: 12 Jun 2012, 19:55 
Avlogget

nettvenninnen skrev:
Nai. Har ingen ambisjoner om å selge noe videre :)

Dårlig gjort å gå og friste allemann med godsakene dine da :cry:

Topp

InnleggSkrevet: 13 Jun 2012, 01:43 
Avlogget

Har selv blitt mer enn fristet til å begynne med selvtørking. Forsøkte først å bestille en maskin via Amazone, sammen med div.annet. Det gikk dårlig. Siden en rask undersøkelse viste at den norske importøren er mer enn konkuransedyktig ift pris, så falt valget seg lett. Tok kontakt med norsk leverandør i dag tidlig, og ble lovet en maskin på inngang. Gleder meg stort og lurer på; kan man tørke cognac :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 13 Jun 2012, 09:18 
Avlogget

Du gikk for Excalibur maskinen Crusoe?

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 02:35, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 15 Jun 2012, 19:39 
Avlogget

Det blir nok nevnte maskin ja Gullars. Har vurdert (og sitter vel litt på terskelen enda..) men i sum så regner jeg med at det blir Excalibour. Kommer også til å bygge et tørkekammer for å slippe å være avhengig av strøm, og videreutvikle urte/sopptørker erfaringene vi har fra før. Så langt er både rabarbra, gressløk og oregano på glass, etter sistnevnte metode.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 36 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: