Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Nov 2017, 08:23

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Hjemmelaget yoghurt
InnleggSkrevet: 02 Jun 2012, 15:15 
Avlogget
Brukerens avatar

Hvorfor lage yoghurt selv?

1. Fordi det er nok en basisferdighet som er tilfredsstillende å beherske.
2. Fordi du kan variere fett- og proteininnhold, samt smakstilsetninger, som du vil.
3. Fordi dette er en måte å konservere melk som er nyttig å kunne i tilfelle kjøleskapet ikke virker….
4. Det er mulig det er noen kroner å spare også, men det har jeg ikke sjekket.

Hva trenger man?
1. Melk av valgfri type
Av melk kan man bruke hva som helst, til og med fløte. Eller en blanding av forskjellige typer melk. Men selvfølgelig ikke melk som allerede er syrnet. Men dersom man bruker melk med lite fett vil yoghurten bli tynnere enn den ellers ville blitt.

2. Eventuelt tørrmelk, skummet eller fet
Det kan det være en ide å tilsette litt tørrmelk for å få en tykkere konsistens eller høyere protein/fettinnhold. Med skummet tørrmelk blir proteininnholdet i ferdig yoghurt høyere, med helmelkspulver blir også fettprosenten høyere.

3. Startkultur av ønsket yoghurttype
Startkultur er bare rett og slett en spiseskje eller to av ferdig yoghurt. Jeg bruker Tine-yoghurt naturell. Men det finnes også startkulturer å få kjøpt tilsvarende omtrent som tørregjær i små poser. Men det fordyrer bare produksjonen. Likevel kan det være svært greit å ha litt tørket yoghurtkultur på lager i tilfelle du ikke får tak i fersk av en eller annen grunn. Det går muligens an å tørke selv, men jeg har ikke prøvd dette. Vårt nye medlem Nettvenninnen kan sikkert si noe om dette.

Det finnes utallige forskjellige yoghurtkulturer. Alt etter hvilke bakterier det er snakk om blir smaken litt forskjellig. Tine bruker varianter av Streptococcus termofilus og Lactobacillus bulgaricus. I de tilfeller hvor det er mer enn en variant av disse bakteriene i kulturen, kan også smak og konsistens bli noe forskjellig avhengig av temperaturen under framstillingen. For eksempel vil Tines naturellyoghurt som startkultur gi en noe surere og litt mer ”slimete” yoghurt dersom temperaturen er i det øvre sjiktet.

Hvordan?
1. Kok opp melken for å drepe alle bakterier som er der fra før. Rør ut tørrmelken undervegs.
2. Kjøl ned blandingen inntil den holder ca 40 grader.
3. Bland inn yoghurtkulturen.
4. Hell over i godt rengjorte beholdere med lokk. Jeg bruker 0,5 liters beholdere som er gjennomsiktige og som i lokket har en liten åpning med eget lokk.
5. Plasser beholderne et sted hvor temperaturen ligger jevnt mellom 37 og 42 grader. La dem stå der i 12 til 18 timer. Rist dem forsiktig noen ganger i løpet av denne tiden dersom du ønsker en mer flytende yoghurt.

Hygiene er SVÆRT viktig fordi det i motsatt fall kan komme andre bakterier som også trives i surt miljø og ta over. Med noenlunde god hygiene vil ikke det skje første gangen dersom man bruker fersk yoghurt fra Tine som starter. Men dersom ikke det er kjøpeyoghurt å få tak i og man bruker sin egen hjemmelagde yoghurt som starter, risikerer man at ”fremmede” bakterier vil få fotfeste i kulturer og endre den over tid. Da vil du risikere å sitte med noe helt annet etter noen omganger med egen yoghurt som starter.

Topp

Innleggets emne: Re: Hjemmelaget yoghurt
InnleggSkrevet: 02 Jun 2012, 15:18 
Avlogget
Brukerens avatar

Hvor plassere yoghurten mens den lages?

Jeg har fram til nå brukt et rom i en smal bokhylle i et kjellerrom. Baksiden er tett og foran har jeg hengt et tøystykke som dekker frontåpningen godt. Inne i hyllen har jeg montert en bokhyllebelysning med to lyspærer. Wattstyrken på disse to kan varieres ganske enkelt ved å skifte pære i en eller begge. Ved prøving og feiling har jeg kommet fram til at 2x15 W gir perfekt temperatur inne dette lille hyllerommet med den temperaturen som er i kjelleren.

Da jeg lagde dette lille rommet prøvde jeg å finne en termostat som kunne reguleres i det området som er passe for yoghurt. Men jeg klarte ikke å finne noen. Akvarieutstyr ligger for lavt, og jeg fant ikke noe annet. Derfor endte jeg opp med løsningen beskrevet over.

Første gang jeg lagde yoghurt for svært mange år siden, brukte jeg en melkekartong som beholder og satte den til kultivering oppå den toppsatsen som den gangen var på kjøkkenkomfyrene. Lyset i denne ga akkurat nok varme til at det ble riktig temperatur i melkekartongen.

Det finnes også ferdige apparater for yoghurtlaging å få kjøpt. Men personlig føler jeg at det er å jukse. Liker å lage ting helt fra grunnen… Helt irrasjonelt selvfølgelig, men det er nå slik jeg er skrudd sammen.

Uten elektrisk strøm kan man for eksempel bruke en kjøleboks og plassere noen 1,5 litersflasker med passe varmt vann sammen med yoghurten for å holde temperaturen oppe.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Jun 2012, 21:23 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg tok en liten test på hvorvidt Google følger med på hva som foregår her på forumet:

A Søkte på "hjemmelaget yoghurt tørrmelk" og
B "Tørrmelk" "siste uke"

Denne tråden var første treff på begge! Så var det bare å få folk til å søke på disse kjempevanlige ordene da......

Topp

InnleggSkrevet: 05 Jun 2012, 23:59 
Avlogget

Lærerike innlegg Bamse! Vi er tre av fire som spiser yoghurt her i familien, så det blir fort en utgiftspost. Er på trappene til å bestille meg en dehydrator og har forstått det slik at det er en god løsning som "varmeskap".

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jun 2012, 07:49 
Avlogget
Brukerens avatar

Ja, et tørkeapparat med nøyaktig termostat burde fungere bra. Men sannsynligvis er energiforbruket i f.eks. en Excalibur Dehydrator vesentlig større enn i en mer passiv løsning som beskrevet over. I en dehydrator skiftes den varme luften ut hele tiden. Det betyr varme og energi tapt.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jun 2012, 10:43 
Avlogget

http://www.youtube.com/watch?v=EpYwv5E1EXY
Har lyst å lage noe slikt da jeg får hydratoren min i hus!

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 02:36, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jun 2012, 18:03 
Avlogget
Brukerens avatar

Gullars skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=EpYwv5E1EXY Har lyst å lage noe slikt da jeg får hydratoren min i hus!

Ja, den videoen viser greit hvor enkelt det er. Men jeg har noen kommentarer:

1. Gelatinen ble tilsatt for å gjøre yoghurten tykkere. Jeg oppnår det samme ved å bruke tørrmelk. Dersom jeg hadde ønsket en fetere yoghurt kunne jeg heller brukt fløte. Hvor lenge den står varmt har også betydning for hvor tykk den blir.

2. Det er fullstendig unødvendig å tilsette søtningsmiddel. Dersom man ønsker søtsmak regulerer man det ved hva man tilsetter før man spiser den. Frukt, hjemmelaget syltetøy, saft om man vil ha drikkeyoghurt. Agavesirup er dessuten vannvittig dyrt. 129 kr for 5 dl økologisk agavesirup fra Sanabona som også fører Excalibur dehydratorene.

3. Han siler melkeblandingen. Jeg skummer bare av snerken før jeg blander inn yoghurtkulturen. Det fungerer utmerket det også.

Den linken til økonomi ved tørking i tråden "Dehydrator maskiner - hva har dere?" viser hvor mye strøm det går med ved tørking i Excalibur dehydratorer. I eksemplet brukte den nesten 4,5 kWt på litt over 8 timer om jeg ikke husker feil. Yoghurt trenger normalt lenger tid enn det. Men det som trekker ned i energiforbruk er at det ikke er noe væske som skal fordampe når man lager yoghurt. Dermed er nok varmeelementet ikke aktivt så lenge. Og så er temperaturen lavere. Men mine to 15 Wattspærer trekker bare om lag 0,5 kWt i løpet av 18 timer.

Men, men. Det er mye vi bruker penger på bare for lettvinthetens skyld. Så hvorfor ikke til slike morsomme ting også?

Topp

InnleggSkrevet: 24 Nov 2013, 14:26 
Avlogget
Brukerens avatar

Da har jeg endelig også kommet igang med youghurtlagingen!
Det har vært i endingen en stund, men denne helga fikk jeg endelig summet meg til å sette igang. Spiser usaklige mengder youghurt, så dette er virkelig en ting jeg har lyst til å få til å lage gjevnt til å dekke hele forbruket mitt av, sånn etterhvert. Prøvde meg ut med en oppskrift herifra: http://m.klikk.no/mat/spise/article651738.ece rett og slett fordi den var veldig enkel og det virket greit med thermos plassert på varmekablene på badegulvet. Første ladning ser ut til å bli relativt bra, men litt for rennete i konsistensen så dey var mye å sile av. (I anledning DW jubileumet var jeg ikke hjemme igår ettermiddag/kveld og avsluttet den tempererte perioden altfor tidlig.) Neste ladning står og godgjør seg nå, og jeg kommer til å la den stå til imorgen for å se om det kan gjøre den litt tykkere. Bruker upasturisert svensk melk, har lest nor debatt omm nødvendigheten av å koke melken først i forbindelse med å beholde melkens egenskaper, er ikke enda helt overbevist om ha jeg synes om saken. Får eksperimentere litt mer først, og se hvordan det fungerer. Brukte tyrkisk youghurt som startkultur, en youghurttype jeg egentlig ikke er spesielt begeistret for; så neste gang blir det tines greske youghurt, for konsistensen på den er mye bedre(synes jeg.) Hvis jeg kan lage all youghurt selv vil det ha en veldig positiv effekt på husholdningsbudsjettet :-)

Topp

InnleggSkrevet: 24 Nov 2013, 19:05 
Avlogget
Brukerens avatar

Flott at du har kommet i gang. Det er nærmest skremmende enkelt å lage sin egen yoghurt!

Og det er virkelig sprekt gjort av deg å bruke upasteurisert melk! Jeg vil tro det går helt greit så lenge du er nøye med hygienen. Men om du bruker litt av forrige batch til neste ladning, vil jeg tippe det raskere vil skje merkbare forandringer i den ferdige yoghurten.

Uansett må du holde oss oppdatert på hvordan det går.

PS: Væsken du siler av er glimrende å ha i brødbaksten!

Topp

InnleggSkrevet: 27 Nov 2013, 12:11 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg skrev aldeles feil; melka er ikke homogenisert, men er pasturisert. Har vært med å lage youghurt med råmelk før, og hadde definitivt brukt det om det hadde vært tilgjengelig. Men siden det ikke er det får jeg bruke det jeg får tak i.

Takk for tips ang den klare væsken, vet du om nor annet det kan brukes i? Spiser veldig lite brødmat, prøver egentlig å unngå det så godt jeg kan... Og det er jo synd å la det gå til spille.

Jeg kommer nok til å kjøpe inn youghurt naturell som starter med gjevne mellomrom frem til jeg blir mer dreven. Jeg leser rundt om at det er fort gjort å få forandret kulturen sin, og det vil jeg helst unngå. Siste ladning ble nesten ikke youghurtaktig i det hele tatt, selv om den stod i et døgn. Var det for lenge? Den stod kanskje også for varmt... Nei, jeg får mekke en omgang til og prøve med videre frem.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Nov 2013, 17:17 
Avlogget
Brukerens avatar

Den væsken som du siler fra kan nok sammenlignes med myse som en får når en lager ost eller saup når man kjerner smør.

Her er forslag til bruk for saup:
I suppe: http://www.melk.no/oppskrifter/smarette ... saupsuppe/
I diverse oppskrifter: http://www.alleoppskrifter.no/s/bruke-saup-til.html
For såre hender: http://www.nrk.no/programmer/radio/niti ... 87035.html

Og noen ideer for myse:
http://no.wikipedia.org/wiki/Myse

I praksis tror jeg ikke det er særlig forskjell på saup og myse. Saup vil antagelig være mer syrlig i og med at det ofte brukes rømme i smørproduksjon. Smør laget på ren fløte vil ikke være like syrlig. Siden din kommer fra yoghurt er den kanskje ikke like skilt fra melken, dvs inneholder mer protein, fett og karbohydrat enn ren saup og myse. Men det er bare gjetninger fra min side.

Du kan forresten godt fryse ned til du har en passe mengde å bruke til hva du nå bestemmer deg for.
Lykke til!

Topp

InnleggSkrevet: 27 Nov 2013, 17:31 
Avlogget
Brukerens avatar

Det du opprinnelig skrev om å bruke upasteurisert melk fikk meg til å tenke på hva man kan gjøre for å hindre forurensing av uønskede bakteriekulturer eller sopp. Nå var det jo ikke upasteurisert, men likevel tror jeg det jeg kom opp med vil fungere til en viss grad.

Problemet er at selv om en steriliserer redskapen, er det lite å gjøre med lufta som kommer i kontakt med melk og yoghurt. Den vil inneholde sporer og en og annen luftbåren bakterie. Dersom man da ønsker å bruke sin hjemmelagede yoghurt som starter til neste porsjon, kan man kanskje gjøre følgende:
• Kjøp en sprøyte på 50 milliliter.
• Ved første gangs bruk er den steril, ved senere bruk kokes den på forhånd.
• Når yoghurten er ferdig stikker du forsiktig sprøyten ned i den og trekker opp en passe mengde.
• Lagre den godt pakket i kjøleskap
• Neste gang du skal lage yoghurt finner du den fram, sprøyter ut en milliliter eller to som kasseres. Resten brukes til starter.

Bilde: http://www.apotek1.no/wcsstore/ApoProdu ... ecfaeb61c2
Jeg har ingen ideer om hvor godt dette vil fungere. Men det gir nok bedre muligheter for å få til en 10. og 20. generasjon av brukbar yoghurt enn om man bare bruker siste skvetten fra forrige runde. Men det er ikke til å unngå at den uferdige yoghurten kommer i kontakt med luft undervegs i prosessen. Det er faktisk nødvendig dersom ikke det hele skal råtne i stedet for å syrne.

Nå er det jo slik at de forskjellig syrnede melkeproduktene vi har er basert på lokale bakteriestammer fra rundt omkring i verden. Opp gjennom århundrene har man lokalt klart å holde disse mer eller mindre uendret over tid. Og de har jo ikke alltid hatt tilgang på laboratorieforhold slik som vi har i dag. Men jeg vil tippe at det ofte gikk litt skeis og man måtte få ny starter fra noen i nærmiljøet som hadde bra vare. Ettersom det var så vanlig å konservere melk (lengre holdbarhet i varme forhold) på denne måten før, var det alltids noen som hadde bra vare.

Det som taler for at man skal klare å holde en kultur gående er at det sure miljøet er noe de færreste mikroorganismer tåler. Men ikke alle er like livskraftige og kan bli utkonkurrert av slektninger som ikke er like smakfulle. Derfor kan det være at de slektningene som trives best utenfor laboratoriet i Norge, ikke er de vi ønsker å lage syrnede produkter som yoghurt av.

Selv om jeg lagde min første hjemmelagde yoghurt da jeg så vidt hadde passert tjue, har jeg ikke gått ut over generasjon 3 sånn cirka. Så jeg har minimal erfaring med å holde yoghurtkulturer i live. Men jeg har startet flere surdeiger som jeg har holdt gående. Og en ting jeg har merket meg er at selv om jeg bruker Idun gjær som utgangspunkt, så utvikler surdeigen seg til å bli mer og mer lik de som jeg starter med villgjær. Det tolker jeg til å bety at Iduns gjær er en smule mindre livskraftig enn de ville variantene, men det er kanskje heller fordi Iduns gjær ikke tåler så surt miljø som de andre. De tar rett og slett over etter hvert. Det vil antagelig også skje med yoghurt, altså at konkurrenter som liker forholdene du tilbyr dem, tar over. Det å koke opp melken før man kjøler den ned igjen og tilsetter kulturen sin tar livet av de fleste av de «ville» bakteriestammene slik at de du vil ha der får bedre kår.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Des 2013, 14:46 
Avlogget
Brukerens avatar

Beklager at jeg ikke fikk svart deg før nå Bamse, det har gått i glemmeboka!

Bruker selvfølgelig seriliserte redskap, men er litt usikker på dette med å koke melka først; det er jo endel nyttige stoffer som blir ødelagt av så høy temperatur? Jeg er neimen ikke sikker, planlegger uansett å gjøre som du har gjort og ikke la det gå så mange "generasjoner" av kulturen før jeg starter med ny fra butikken. Etter noen forsøk har jeg idag tidlig kunnet putte den første perfekte youghurten på glass :-) Jeg gjorde sånnher:

-Varmet opp vanlig helmelk opp til 37ish grader, over lang tid(15-20 min). Balanserte steketeemometer så enden var midt i gryta.
-Puttet i en skje god youghurt mens melken enda var på 37ish grader.
-Tok ut termometeret, rørte litt rundt, satt på lokk.
-Pakket herligheten inn i et ullteppe og plasserte det på kjøkkenbenken. Lot det stå der i ca 10 timer, da temperaturen inni teppebylten ikke lengre var spesielt varm puttet jeg hele bylten inn på badet, som har varmekabler. Satt gryta på en dimp med teppebylt over seg og lot det stå, tilsammen stod den 48ish timer. Det resulterte i at jeg ikke måtte sile bort noe, hele gryta var full av deilig tykk youghurt:-) Puttet over i mindre beholdere og satt i kjøleskapet. Endelig suksess!

Topp

InnleggSkrevet: 07 Des 2013, 18:11 
Avlogget
Brukerens avatar

Gratulerer! :D

Bare det at den er hjemmelaget gjør at den smaker dobbelt så godt! ;)

Topp

InnleggSkrevet: 26 Feb 2014, 15:59 
Avlogget

Tine har gjort 1/2-litersbegrene med yoghurt mindre. Nå er de på bare 420 ml. Men prisen er den samme! Sånt gjør meg eitrende irritert!!! Ikke det at de kronene betyr så mye, men det er å behandle oss forbrukere som unger. Sette opp prisen ved å redusere størrelsen.

Har derfor bestemt meg for å begynne å lage egen yoghurt. Kopierer opplegget ditt Bamse Brakar - takk for tipset. Har kjøpt slik bokhyllebelysning og skal montere i kveld.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: