Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Nov 2017, 23:45

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 07 Des 2015, 11:17 
Avlogget

Nitrogenatmosfære vs. oksygenabsorbere?
Har lest litt frem og tilbake i helga.
Noen som har noe hands on erfaringer.

Det må legges til at jeg har god tilgang på nitrogen.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Des 2015, 17:06 
Avlogget

DDixon skrev:

Det må legges til at jeg har god tilgang på nitrogen.

Nitrogen er fine greier til alt som kan blåses opp også.
bildekk og gummibåter/baller holder samme trykket(mer eller mindre) uansett temperatur.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Des 2015, 18:06 
Avlogget
Brukerens avatar

DDixon skrev:

Oksygenabsorbere SKAPER en hovedsakelig nitrogenatmosfære ved å fjerne oksygenet. Sånn sett har jeg erfaring med nitrogenatmosfære. Men det er jo ikke det du tenker på. Du tenker antagelig på å bruke nitrogengass fra trykkbeholder til å spyle ut luft fra beholderen du ønsker å oppbevare mat i.

Industrielt går det sikkert greit. Jeg vet ikke hvilke krav som stilles til maksimalt restoksygennivå der. Kanskje er det null. Privat vil det nok være varierende hvor lett det er å få ut ALL luften - og dermed også oksygenet. Det ligger mye oksygen innimellom ris- eller hvetekornene. I ferskvarer som kjøtt og fisk i kjøledisken er det lite oksygen og lettere å få til også på hjemmebane. Men det er kanskje ikke den slags ferskvarer du tenker på?

Men jeg kan garantere at du må bruke vannvittig mye nitrogen for å oppnå samme lave oksygennivå i for eksempel et norgesglass med tørket frukt, eller bønner i forhold til å bruke absorbere. Det blir ikke helt det samme, men prøv å fylle et glass erter med vann og studer alle de små luftboblene mellom ertene etterpå. Tenk så på hva som skal til for å spyle ut all luft som ligger gjemt inni en pose mel. Og hvordan kjøkkenet ser ut etter et forsøk på å få ut dette med nitrogen under trykk. :lol:

Så mitt råtips er vanlig folk ikke får samme gode resultat med nitrogengass som med oksygenabsorbere.

Men kanskje du har noen linker til det du har studert på nett?

Topp

InnleggSkrevet: 08 Des 2015, 10:19 
Avlogget

Jeg tenker egentlig mest på tørrvarer. Prøvde å lese meg opp litt i helga, men den på den ene siden øovprises oksygenabsorbere, på den andre siden sies det at nitrogen er lysår bedre enn oksygenabsorbere.
Å få til 100% ren nitrogenatmosfære er forsåvidt enn enkel sak, men det krever litt utstyr. Og selv om det hadde vært tøft, så tviler jeg på om jeg kommer til å investere i 8-10 syrefaste autoklaver.
Oksygenabsorbere vil aldri klare å absorbere alt oksygenet i en beholder, til det trengs det sirkulasjon internt i beholderen, men de fjerner nok oksygen til at atmosfæren blir ulevelig for de fleste mikroorganismer.
Nitrogenet har også en annen fordel med at det i tillegg til å fortrenge lufta også er tørr. Med oksygenabsorbere er du prisgitt den relative luftfuktigheten du har når du forsegler lokket.
Med fordelene nitrogen har, pluss at jeg ønsker å være minst mulig avhengig av forskjellige lurium fra ebay og det som verre er, så heller jeg mot nitrogen. I alle fall så lenge jeg har lett tilgang på det.

Her må det testes og forskes litt etterhvert. Hadde jeg funnet tette og relativt lette beholdere som tåler vacuum så hadde løsningen vært veldig enkel....

Topp

InnleggSkrevet: 08 Des 2015, 17:05 
Avlogget
Brukerens avatar

Dessverre bommer du en smule på en rekke punkter.

DDixon skrev:
Å få til 100% ren nitrogenatmosfære er forsåvidt enn enkel sak, men det krever litt utstyr.
Ja, det krever masse og dyrt utstyr. Har en ikke dette, men bare en trykkflaske med reduksjonsventil og en slange, så vil det bli masse søl og svært vanskelig å få til. Alt oksygenet som ligger innimellom tørrvarene må praktisk talt spyles ut med en kraftig nitrogenstrøm før beholderen forsegles. Og med mindre du har utstyr for å analysere gasser, vil du ikke vite hvor godt du har lykkes heller.

Med en tilstrekkelig stor oksygenabsorber vil du i tillegg til nitrogen sitte igjen med i overkant av en prosent andre gasser, hovedsak argon. Både nitrogen og argon er inerte gasser som ikke reagerer negativt med matvarene.
DDixon skrev:
Oksygenabsorbere vil aldri klare å absorbere alt oksygenet i en beholder, til det trengs det sirkulasjon internt i beholderen, men de fjerner nok oksygen til at atmosfæren blir ulevelig for de fleste mikroorganismer.
Der glemmer du nok diffusjon.
Sitat:
Diffusjon
Molekylene av ett stoff trenger inn i og sprer seg i et annet stoff. Dette kommer av at alle molekyler er i ustanselig bevegelse (se brownske bevegelser).
Gass–gass
Molekylene i en gass kan raskt spre seg i en annen gass, noe som merkes ved spredning av duft i et rom. (Spredningen kan også skyldes strømninger.) Diffusjonen vil fortsette til begge gasser er jevnt fordelt i rommet.
https://snl.no/diffusjon

Dersom oksygenabsorberen er riktig dimensjonert, vil den klare å fjerne så godt som alt oksygenet. Her snakker vi om 99,9…..%-ish.

DDixon skrev:
Nitrogenet har også en annen fordel med at det i tillegg til å fortrenge lufta også er tørr. Med oksygenabsorbere er du prisgitt den relative luftfuktigheten du har når du forsegler lokket.
Mengden vann per kubikkmeter luft, altså 1000, liter ved relativ luftfuktighet 70% og 20 grader celsius, er 10, 5 gram. En liter luft har altså en tusendel av dette igjen.

Det er forsvinnende lite i forhold til den mengden vann som er i tørrvarene. Eksempelvis vil lagringstørr hvete inneholde 130 gram per kilo. Og innimellom disse hvetekornene er det ikke en gang plass til en liter luft. Så den fordelen med nitrogen du viser til, er altså knapt målbar.

DDixon skrev:
Med fordelene nitrogen har, pluss at jeg ønsker å være minst mulig avhengig av forskjellige lurium fra ebay og det som verre er, så heller jeg mot nitrogen. I alle fall så lenge jeg har lett tilgang på det.
Da kan jeg ikke se at vi sitter igjen med noen fordeler med nitrogen for oss vanlig dødelige i det hele tatt. Tvert i mot faktisk.

DDixon skrev:
Her må det testes og forskes litt etterhvert. Hadde jeg funnet tette og relativt lette beholdere som tåler vacuum så hadde løsningen vært veldig enkel....
Og til sist, uansett om du bruker den ene eller andre metoden må beholderne være svært tette. Og da er det greit å vite at selv ikke det mest solide plastspann er helt tett. Gass trenger tvert igjennom plastveggen selv om det går sakte. Dersom det er lagring for kortere tid du tenker på, så spiller det ingen rolle. I tillegg er de vanlige lokkene vi får kjøpt her til lands langt fra tette. Luft sniker seg inn underkanten ganske lett. Dette mener jeg at jeg har skrevet om tidligere her inne i forbindelse med lagring.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Des 2015, 20:03 
Avlogget

Litt sånn ref diffusjon:
når vi drev å sveiste aluminium med argon/heliumblanding så målte vi kontinuerlig ppm h2o i gassen.(pga. prosedyrekrav)
For selv om vi hadde 5-6 bar på nettet så trengte vannet seg inn gjennom slangeveggene-motsatt veg av trykket.(mandager måtte vi "spyle" hele nettet før start).

Topp

InnleggSkrevet: 09 Des 2015, 10:43 
Avlogget

Da legger vi den død.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet